Re: absorptie koelbox/kast zekering brand door op 12v

snipped-for-privacy@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) wrote in news: snipped-for-privacy@de-ster.xsall.nl:

Willem-Jan Marker> >> "Groenendaal" wrote in >> news:4a5f7342$0$197$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl: >> >> > >> > "Lammert de Jong" schreef in >> > bericht news:2009071620015975249-lammerttheaverwijderdit@gmailcom... >> >> Hallo, >> >> >> >> We hebben een absorptie koelkast/box gekocht. In de stekker zit een >> >> zekering van 3 amp. De koelbox was 2e hands en op 220 werkt hij >> >> goed. Toen we de koelbox kochten was de stekker kapot. Ik heb er een >> >> nieuwe opgezet met een zekering van 3 amp. (zat ook in de >> >> originele). Toen ik hem vanavond in de auto teste, ging het een hele >> >> tijd goed, maar na ongeveer een half uur brande de zekering door en >> >> smolt de stekker voor een gedeelte. Zaterdag gaan we op vakantie. >> >> Iemand een idee waar dit aan kan liggen? >> >> >> >> Lammert >> >> >> > >> > Het kan zijn dat de stekker niet goed in het 12 V stopcontact heeft >> > gezeten. Er is dan slecht contact met warmteontwikkeling tot gevolg. >> > Ook zijn sommige stekkers van inferieure kwaliteit. >> >> Ik zou zelfs willen stellen: de *meeste* stekkers zijn brak, zeker voor >> dit doel (meerdere amperes) >> (waarbij de grote (21mm diameter) plug overigens meestal nog eens stuk >> slechter is dan de kleine (12mm diameter)) > > Gewoon aansluiten met FASTON materiaal, dik draad, > en een zwevende zekeringhouder gebruiken.

De enige associatie die ik met 'Faston' heb zijn de elementaire schuif- stekkers ('spade blade')....voor permanente montage beter, maar voor dit soort auto/caravan accessoires waarschijnlijk niet slijtvast genoeg, en ook niet foolproof (tenzij je de beide polen male/female spiegelt (met uiteraard de stroomvoerende (onbeschermde) male als massa, niet als plus))

> Waarbij ik me eigenlijk ook niet kan voorstellen dat zo'n ding maar 3A >> nodig heeft....dat kan bij een moderne compressorkoelkast, maar >> absorptie vreet veel meer stroom. > > Verbaasde mij ook. Kan niet kloppen. > of het moet zo'n Peltier gevalletje zijn,

Die vreten volgens mij normaliter niet minder stroom, eerder meer.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns9C4B6F72825Awjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

Net nog even nagekeken (Duitse Woick outdoor/expeditie catalogus), beide gaan tot 16A (vreemd genoeg toont de afgebeelde 21mm plug niet meer bovenste contact-segmenten, de 12mm plug wel).

--
[...]

of de OP heeft een ttrage zekering gebruikt ipv een snelle

Reply to
Gerard

"Gerard" schreef in bericht news:4a62ad9c$0$182$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Een snelle van 3 A smelt eerder door dan een trage. Lijkt mij dat de nieuwe stekker niet goed vast zat (aanschroeven) of dat niet alle litsedraadjes gebruikt zijn. Een nieuwe gesmolten stekker duidt op overgangsweerstand. Normaliter is 3 A geen enkel probleem voor een autoaanstekerplug.

Op Sun, 19 Jul 2009 11:48:13 +0200, schreef Maurits:

Een beetje koelbox op 12 volt trekt snel meer dan 3 A.

5 A trekt mijn kleine 30 euro boxje al.
--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call

"Maurits" schreef in bericht news:h3uq4u$cib$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Maar wel voor een 12V/100 wats koelbox, die je daar op aansluit. Die dien je met 8A af te zekeren.

Groeten, Ton

Reply to
Ton Waalboer

"Ton Waalboer" schreef in bericht news:4a633c17$0$183$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Dat gaat voorbij aan de stekkereisen, plug en houder moeten geschikt zijn voor die stroom. De zekering dient om de (dunne)bedrading in de auto te beschermen tegen brand en kortsluiting.

jim wrote in news:4a62ef94$1 snipped-for-privacy@news4us.nl:

Een beetje *goede* koelbox, cq een moderne compressor koelbox (vanaf Danfoss compressor generatie BD35F), nou juist niet. (exact vermogen is niet aan te geven, zijn frequentie-/toerental gestuurd, vaak ook nog dynamisch, van laagvermogen toepassing tot hoogvermogen, net zo de koelbox fabrikant het ontworpen heeft)

Gemiddeld trekken ze zelfs niet meer dan 10-14Wh, dus 1-1.5A.... (eutectische koudebuffer maakt ze nog efficienter, dan wordt het hele koelvermogen namelijk in een relatief laag vriesniveau gepompt, en hoe kleiner het temperatuur-verschil, hoe efficienter als warmtepomp)

--
[...]

"Maurits" schreef in bericht news:h3vm52$o5t$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Daarom gaf ik al eerder aan om een aansluiting rechtstreeks vanaf de accu te maken. De meeste aanstekers zijn van een te dunne bedrading voorzien. Een koelbox van 100 W, niet gehinderd door een thermostaat, ligt contineu te lurken aan die stekker/draadje. De producent van die koelbox zet wel een 12 V stekker op die koelbox, maar zegt niet dat die in de sigarenaansteker gestopt moet worden omdat die daar toevallig ook in past.

Groeten, Ton

Reply to
Ton Waalboer

"Ton Waalboer" wrote in news:4a63793f$0$191 $ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

zijn

Bij apparaten met onderspanningsbeveiliging is het ook zeer nuttig om een zwaardere stroomvoorziening/-kabel aan te leggen; bij te dunne kabel slaat die beveiliging anders te snel in. Is bij iets oudere/ongeregelde compressor koelkasten een bekend euvel, vanwege de aanloopstroom (compressor onder last).

--
[...]

Misschien (hoogst waarschijlijk zelfs) is die 3 amp zekering er ooit ingekomen bij gebrek aan een andere. Wil je op zeker gaan, dan ga je naar de auto-shop en haalt er 1 die zeker tot minimaal 10 amp belast mag worden. Autobedrading (of het moet wel heel dun zijn) is vrijwel altijd geschikt voor de gevraagde 8 á 10 amp.

Hans

Reply to
Hans

Ik gebruik een boilertje dat 14 tot 17 A trekt, dat gaat gewoon goed. Steker en contactdoos worden wel wat warm, maar smelten zeker niet. Bedrading is 4mm en goed gesoldeerd in de steker, contactoos is met 6mm en faston schuifstekers aangesloten. Je hebt gelijk dat een snelle zekering eerder door gaat, maar een trage kan heter worden als je net onder de grens van doorbranden zit.

Reply to
Gerard

"Hans" wrote in news:4a637e30$0$10798$ snipped-for-privacy@news.tele.nl:

Vergeet niet dat ook kabellengte relevant is....met als meest ratterig neveneffekt dat pompen/motoren bij onderspanning warm gaan lopen, en vervolgens nog meer stroom willen hebben. (bij lieren wordt dat helemaal frappant: je kunt een 12v lier beter met 24v voeden dan met 6v, veel grotere kans op overleven)