Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Een paar jaar geleden heb ik voor mijn moeder een Braun wekkertje gekocht
dat zichzelf op een radiosignaal synchroniseert. Daar heb ik inmiddels
spijt van, omdat ik tweemaal per jaar moet uitleggen dat ze het ding niet
hoeft te verzetten bij in/uitgaan van de wintertijd.

Echter, het is nu al de tweede keer dat haar bange vermoedens bewaarheid
worden: de tijd wordt niet aangepast op de zomertijd. De vorige keer
duurde het geloof ik een dag, deze keer staat het ding al twee dagen
verkeerd.

Ik zal er 'ns andere batterijen in prutsen, maar is er nog iets anders
dat ik kan proberen, behalve een boze email die bij Braun in de prullie
terechtkomt?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Eh, het ding een kwartslag draaien?
Er zit gewoonlijk een ferriet antenne in die een dode hoek heeft,

Jan

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Dat kun je normaliter heel snel zien aan het antenne symbooltje op de
display, wat de moderne klokjes allemaal hebben. Als er ontvangst is zie
je er kringetjes voor staan, zonder ontvangst zie je niets.

Maar er kan ook iets anders mis zijn. Ik heb hier een (van de vele)
klokjes in huis die ook niet synchroniseerde met het DCF signaal,
terwijl er wel ontvangst was. Had ik eerder ook al eens, toen bleek de
batterij leeg te zijn. Nu was dat niet de oorzaak, maar wat dan wel? Ik
had hem handmatig op de juiste tijd ingesteld, maar na enige tijd bleek
hij die niet te hebben vastgehouden en was er een compleet rare
tijd/datum te zien. Toen kreeg ik ineens de ingeving dat dat misschien
het gevolg was van een slecht contact met de batterijen, met als gevolg
een verstoring van de ontvangst van DCF. Ik heb ze er uit gehaald, even
de plus- en minpolen stevig gepoetst, ze weer terug gezet en zie daar:
binnen een paar minuten was er een sync en verscheen de juiste datum en
tijd weer 'automatisch'. En die houdt hij inmiddels al weer een halve
dag ook gewoon vast.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Een CRT-apparaat in de buurt verstoort ook de
ontvangst. Verder wordt er veel minder vaak dan
vroeger een syncronisatiesignaal gestuurd dus als
je die van de achteruitzetting mist kan het wel
een tijdje duren voordat je klokje weer in de pas
loopt.

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

Daar is hier geen sprake van: DCF klokken deden en doen het hier
allemaal altijd goed.

Volgens mij is dat niet veranderd. Alle andere klokken gaven binnen
enkele minuten na 3 uur de juiste tijd aan en ook de 'boosdoener' liet
na de schoonmaakactie al na een paar minuten de juiste tijd zien.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Die storing door een CRT weet ik zeker, het
signaal is erg storingsgevoelig. Hoe vaak een
klokje synchroniseert is verschillend. Dat het
LCD-klokje een aantal uur later synchroniseerde
zal aan het klokje liggen. Ik heb hier ook een DCF
klokje met wijzers, en die bleef een uur lang stil
staan. Keurig. Als de zomertijd ingaat gaat-ie een
uur inlopen door snel te lopen.

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------

Complete onzin.
De DCF zender verstuurt amplitude gemoduleeerd e'e'n puls per seconde,
die een 0 of een 1 is. (pulslengte gemoduleerd)
Ma e'e'n minuut heb je 59 bits binnen, en daarmee de complete info.
Na e'e'n puls pauze begint hij van voren af aan.
Dat is altijd zo geweest,

Jan

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?
Stoorbronnen in de omgeving uitschakelen?
De radioether  is een zootje door alle chinese gadjets .

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Er is nog wel een mogelijk probleem te noemen en dat is HR++ glas. Dat
bevat metaal en vormt aldus in moderne woningen samen met het gewapende
beton een kooi van Faraday. Maar dat merk je dan ook aan slechte
ontvangst van radiosignalen binnen en aan een slecht bereik van mobiele
telefoons.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Ik heb het ook weleens gehad dat een een dag of zo duurde voordat de juiste
 tijd weer werd te zien was. Dus slechte ontvangst kan een tijdje duren. In
 een andere situatie ging het om zwakke batterijen, die blijkbaar niet vold
oende vermogen leverde om het DCF-signaal te kunnen ontvangen. Dus nieuwe b
atterijen is altijd het proberen waard.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Een mail sturen heeft geen zin want het ligt niet aan die wekker maar
aan de signaal/stoor verhouding ter plekke.  Daar heeft Braun geen invloed
op.

Zoals al geschreven kan het helpen om hem (tijdelijk) anders neer te
zetten of op een andere plek.  Als je ergens een raam hebt op het
zuidoosten zet hem daar dan even voor en dan met de langste zijde
parallel aan het raam (ivm de ferrietstaaf).

Echter het gaat niet helpen om dat een paar minuten te doen.  Dit soort
wekkers "luistert" om de zoveel (1, 6 of 12) uur even naar het signaal en
als het in die periode niet gelukt is dan gebeurt er weer uren niks.
Dit zal vaak aangegeven worden met een knipperend antenne icoontje op
het display, in die periode moet ie dus ontvangen.  Is het gelukt dan
blijft het icoontje daarna meestal aan, is het niet gelukt dan uit.

Wel is het zo dat als je de batterijen er even uit haalt en weer in doet,
de ontvangst meteen zal plaatsvinden.  Dus als je er langs gaat kun je
dat doen en er dan vervolgens mee experimenteren tot hij weer ontvangt.

Het kan inderdaad ook zijn dat als de batterijen bijna leeg zijn de
klok het nog wel lijkt te doen maar de ontvangst niet meer.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?
Een andere orientatie kiezen helpt niet, er is geen indicator voor
signaalsterkte, en als het echt zo is dat dit soort wekkers slechts een
paar keer per dag synchroniseren, dan zijn ze twee keer per jaar
waardeloos als wekker.

Ik zal er zo dadelijk nieuwe batterijen inzetten, dan zien we wel weer.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Hou mijn ervaring/tip in gedachten en reinig eventueel ook nog even de
contacten van de batterijhouder van de wekker zelf (zo nodig met een
glasvezelpennetje).

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Even ronddraaien van de batterijen in hun houder volstaat gewoonlijk.
(voor pen cells) Gewoon altijd even doen.
Dat wrijft de contacten schoon precies op de plek waar het nodig is.
Voor 9V blokjes hoeft het niet.
Die maken zelf hun contacten wel schoon,

Jan

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Doe ik ook altijd, maar dat was in het concrete geval dat ik heb
beschreven dus niet voldoende.

Belangrijk verschil is daarbij ook dat de spanning daarvan 9 volt is
waardoor een beetje overgangsweerstand minder effect heeft dan bij
batterijtjes van 1,5 volt.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Je moet niet alle onzin van bughunter geloven.
Het is dus ook niet zo. Er is wel degelijk goed over nagedacht.

De zender stuurt een uur lang iedere minuut een vooraankondiging
van de overgang naar zomertjd, 59 keer dus.
Die kan dus vrijwel niet gemist worden,
als er ueberhaupt ontvangst is.
Ook als er op het moment van overgang even geen ontvangst is
gaat de klok toch correct om.
Schrikkelsecondes idem.

Dat forceert in ieder geval een reset,

Jan

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Nee dat is niet zo het feit dat er een tijdovergang gaat komen wordt
van te voren aangegeven en als de wekker goede ontvangst heeft dan weet
hij dat dus.

Het gaat meestal niet zo zeer (of niet alleen) om de signaalsterkte maar
meer om de signaal/stoor verhouding.  Door hem optimaal uit te richten
krijg je wel het beste signaal maar wellicht nog steeds storing, en
die kun je soms verminderen door een andere plek te kiezen.

Mijn eigen DCF wekker doet het ook niet betrouwbaar als hij naast mijn
bed in de richting waarin ik hem kan aflezen staat, maar wel als ik
hem een kwartslag draai.  De vorige die ik had daar zat de ferrietstaaf
in de andere richting (dit is een "staand" model en dat was een "plat"
model).   De klokken in de woonkamer en keuken doen het wel goed.

Het is gewoon geen 100% betrouwbaar systeem met alle storing en de
relatief zwakke zender.  Misschien komen er ooit wel GPS gebaseerde
klokjes, tegenwoordig zijn GPS ontvangers zo gevoelig dat ze het binnen
vaak ook nog wel doen.  Maar dan nog ben je afhankelijk van lokale
omstandigheden.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

GPS lukt alleen goed een met externe antenne.
Maar je kan GPS klokjes overal in je omgeving waarnemen.
Bovenop elke windmolen staat er eentje.
Ze zorgen voor de gesynchroniseerde 1 seconde lichtflits,

Jan

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Vroeger wel inderdaad.  Maar tegenwoordig werken GPS ontvangers ook
binnen, zeker als je een raam in de buurt hebt liefst niet op het noorden.
(en al helemaal als je alleen tijd sync wilt doen en geen positionering)

Ik heb zelf een GPS en een DCF klok in/aan mijn computer, dat is het
probleem niet.

MS Name/IP address         Stratum Poll Reach LastRx Last sample
#* PPS                           0   4   377    19    -85ns[ -105ns] +/-  202ns
#- DCF                           0   6   377    34   +819us[ +819us] +/- 1000us
^- ntp2-1.xs4all.net             2  10   377   788    +63us[  +63us] +/-   16ms
^- ntp2-3.xs4all.nl              2  10   377   994   +121us[ +120us] +/-   43ms

Uiteraard zou je tijdsync kunnen doen via WiFi ofzo en internet.
Alleen dan heb je het zomer/winter probleem nog niet opgelost, dat moet
dan met tijdzone tabellen die als de officiele EU dronkelap zijn zin krijgt
ook weer moeten worden aangepast.

Ik heb nog wat van die ESP8266 moduultjes liggen, misschien is het wel
een leuk project om een NTP-naar-DCF77 converter te maken die je dan
in plaats van het DCF77 ontvangertje in een klok kunt prutsen.  Als al
niet iemand dat gedaan heeft.

Als je zo'n klok openmaakt is de ontvanger vaak een apart moduultje
(printje) wat is aangebracht op de hoofdprint waar de klok zelf op zit.
Dat kun je er uit slopen, ofwel om het te vervangen in de klok ofwel
om het te gebruiken icm een PC.  Je kunt het moduultje met een kleine
schakeling aansluiten op een RS232 interface en dan de tijd synhroniseren
met software die algemeen beschikbaar is.

Re: Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?

Zoals te verwachten was ben ik niet de eerste die op dit idee komt, en
er is een projectje te vinden bij Elektor LABS waar dit al gerealiseerd is.

Site Timeline