Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

Ik heb hier twee trackball-muizen (Logitech Trackman Marble Wheel),
omstreeks 2000 gekocht. Een op het werk en een thuis.
Nu deed eentje het plotseling niet meer, werd niet meer herkend door de
PC. Dus ik dacht: ik zal proberen hem te repareren.

Alle componenten (reeks weerstanden, condensatoren, diodes, FETs)
doorgemeten met de multimeter en geconcludeerd dat alles precies
hetzelfde was bij beide muizen. Toen geconcludeerd: dan moet het wel zo
zijn dat de controller chip (CY7C63413-PVC) defect is. Onvervangbaar,
want er zit een beveiligd EPROM geheugen in wat je niet kunt kopieren
naar een nieuwe (lege) chip.

Om deze diagniose nog eens te controleren, toch deze chip (48 pin SSOP)
maar verwijderd en omgewisseld tussen de twee muizen. Maar he, de
defecte muis doet het nog steeds niet... Toen maar eens slim nagedacht
in plaats van te solderen, en gekeken of de chip ueberhaupt wel
voedinsspanning krijgt: niet dus.

Verder gezocht en er bleek een printbaantje door te zijn van de +5V van
de USB poort via een paar componentjes naar de Vcc van de chip toe. Daar
waar de baantje via een gaatje door de print heenging van boven- naar
onderkant was hij door. Ok, dus dit printbaantje gerepareerd met een
draadje en ja, hij doet het weer!

Maar... tot mijn verbazing... is het links-rechts bewegen van de de
trackball omgedraaid! Als ik de bal naar links beweeg gaat de cursor
naar rechts... Het is geen Windows probleem volgens mij, ook bij het
insteken van de muis in een 'nieuwe' pc die dan voor het eerst deze muis
detecteert, is links en rechts omgedraaid. Boven en onder gaat wel goed,
de scroll-toets en linker/rechter muisknop ook...

Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Ik tast in het duister!

De bewegingen van de trackball worden geregeistreerd door 2 LEDs + 1
lichtgevoelige cel.

Het is zo raar...

Ik heb dus de chip eruit gehad en weer vastgesoldeerd, en een
doorgebrand printbaantje gerepareerd,

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

Probleem opgelost: nog maar een keer met de soldeerbout langs alle 48
pinnen van het IC gegaan --> en hij doet het weer! :-)
Toch raar dat (klaarblijkelijk) een slechte verbinding dit gevolg had...

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

Ik vermoed dat het een universeel chipje is,
bruikbaar voor allerlei trackbals en muizen.
En dat twee van die pinnetjes dienen om hem te vertellen
wat voor ding hij in zit,

Jan

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

Een identiteitscrisis, zogezegd...

(sommige mensen zouden ook 'ns een soldeerbout over hun pinnetjes moeten)

--
Grinnikend door het leven...

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

In de datasheet van de chip is het woord "mouse" of "trackball" niet
terug te vinden. Wel is het een PS/2 - USB controller chip met een te
programmeren EEPROM. Vanwege dat "PS/2" kom je dan inderdaad misschien
vanzelf uit bij een muis, want voor een toetsenbord is zoiets
ingewikkelds vast niet nodig (of toch wel?).

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op
[...]
[...]

Uit de datasheet:
  1.0 Features
    Low-cost solution for low-speed applications such as mice, gamepads,
    keyboards, joystick and others

Inderdaad staat er geen "mouse", maar wel het meervoud daarvan. ;-)

Hoe bedoel je nu "zoiets ingewikkelds"? PS/2 toetsenborden waren heel
gewoon tot de grootschalig introductie van USB toetsenborden. En PS/2
is een stuk eenvoudiger dan USB. PS/2 bit-bang je met een simpele
microcontroller, USB is dat eigenlijk niet te doen zonder dedicated
USB controller (alhoewel ik ooit eens een stukje gezien heb over een
bit-banged USB interface (wel zeer beperkt)).

De chip is geschikt voor interfacen met PS/2 en USB en bevat verder
een vrij programmeerbare CPU zodat je zodat je er zelf (de fabrikant
dan) een toetsenbord, muis of iet heel anders mee kunt bouwen.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

In good speaking, should not the mind of the speaker know the truth of
Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

Ha, dan heb jij een beter document beetgehad.

Ik had een document van 30 pagina's genaamd "CY7C63411,12,13
CY7C63511,12,13.pdf" maar daar kwam ook geen "mice" in voor ;-),
helemaal niets over het toepassingsgebied. Titel van 'mijn' document was:
CY7C63411/12/13
CY7C63511/12/13 Low-Speed,
High I/O, 1.5 Mbps
USB Controller

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

Blijkbaar :-)

36 pagina's
CY7C63411/12/13
CY7C63511/12/13
CY7C63612/13
Low-speed USB Peripheral Controller

http://datasheet.datasheetarchive.com/originals/distributors/Datasheets-8/DSA-145671.pdf

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

I wonder if I could ever get started in the credit world?

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

Het was
"Low-cost solution for low-speed applications with high I/O requirements
such as keyboards, keyboards with integrated pointing device, gamepads,
and many others"
versus
"Low-cost solution for low-speed applications such as mice, gamepads,
keyboards, joystick and others".

Maar dat keyboard staat er in elk geval bij ;-)

Re: Ra ra --> trackball gaat verkeerde kant op

De controller van een toetsenbord heeft veel meer pennetjes nodig dan
die van een muis.  Maar door de tegenwoordige behuizingen past een
controller met genoeg pennetjes voor een toetsenbord ook wel in een muis.

(vroeger was een toetsenbord controller een DIL-40, de maat die ook de
vroege microprocessors zoals de 6502, 8080 en Z-80 hadden)

Site Timeline