printplaten (met componenten) veilig reinigen

Hoi,

Weet iemand hoe ik printplaten met componenten erop veilig kan reinigen (iets intensiever dan met lucht afspuiten), zodat de opdruk op componenten en printplaat blijft bestaan en de componenten niet defect raken..?

dank, rob

Reply to
rill2

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.hccnet.nl...

Heel vroeger deed ik dat met Tri-chloor; geen idee of daar tegenwoordig nog (makkelijk) aan te komen is.

Minder agressief is misschien methanol; in België in de grotere supermarken vrij verkrijgbaar; in Nederland mogelijk in grotere garages, daar dat spul in het luchtremsysteem van vrachtwagens wordt gedaan tegen bevriezing.

Spiritus zou ik niet nemen, daar dat vrij veel water bevat.

Reply to
Heden

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.hccnet.nl...

Met lucht mag je NOOIT je electronica schoon spuiten ivm statischelading die je daarbij opwekt. Wij gebruiken een speciaal *afwasmiddel* van Farnell wat niet electrisch geleidend is. Dit spul is voor in ultrasoonreiners, maar je kan het ook zo gebruiken.

--
CU, Rob
www.gompy.net - www.modelbouw.gompy.net

Spuitbus met sproeiwasmiddel (soort contactspray maar dan anders). Hele zware gevallen schijn je ook in de vaatwasser te kunnen stoppen, en darana met demiwater en alcohol naspoelen. Je kan het aan een salvagebedrijf vragen.

;-) Ik blaas al sinds jaar en dag vuile printen schoon met perslucht nadat ik ze met een oplosmiddel inweekte. Dat werkt prima, er is echter een voorwaarde, zekerheids halve moet de spanning en eventuele batterijen eraf.

"Rob / gompy.net" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.gompy.net... | schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@news.hccnet.nl... | > Hoi, | >

| > Weet iemand hoe ik printplaten met componenten erop veilig kan | > reinigen (iets intensiever dan met lucht afspuiten), zodat de opdruk | > op componenten en printplaat blijft bestaan en de componenten niet | > defect raken..? | | Met lucht mag je NOOIT je electronica schoon spuiten ivm statischelading die | je daarbij opwekt. | Wij gebruiken een speciaal *afwasmiddel* van Farnell wat niet electrisch | geleidend is. | Dit spul is voor in ultrasoonreiners, maar je kan het ook zo gebruiken. | | -- | CU, Rob |

-
| Meet the BOFH -
| And his car -
| |

Reply to
Peet

Hmmm de tv van mijn grootvader, heb ik ooit eens met motorshampoo die zooi van castrol, ingespoten, Mengen met water en in een nevel spuit gegooid en die op de compressor (op 3 bar ingesteld) aan gesloten. De nicotine en teer vloog er af, zowel binnen als buiten. Vervolgens afgespoeld met leidingwater en droog gemaakt met de compressor luct pistool. En na gespoeld met demiwater. dat droog gef0nt.

De TV een K35 chassis van PH deed het nog daarna en heeft nog tot zijn dood gespeeld > 5 jaar daarna

Cees

--
# A brain storm to one person could be a slight draft to the other one.
# Cees Keyer, Amsterdam school of technology

Reply to
jack donio

O.a. bij Conrad te bestellen: een spuitbus met zuivere isopropanol ("kontakt" "IPA" "universele reiniger"). Volgens de opdruk ook geschikt om PCB's te reinigen.

Beste wensen,

Peter Janssen

Reply to
Peter Janssen