Positiebepalingssensoren

Ik ben opzoek naar positiebepalingssensoren. Bij RS-Components en Farnell hebben ze er een aantal, maar niet echt wat ik zoek. Wat ik zoek weet ik zelf ook nog niet precies (vaag he!). Maar weet iemand een aantal bedrijven dat van deze sensoren maakt? Ik ben opzoek naar lineaire sensoren (dus horizontaal plaatsbepaling) en rotatiesensoren.

Wat ik eigelijk wil is de plaats en de hoek bepalen van een as die dus rond draait en ook kan verschuiven in de lengterichting. Mischien dat hier ook sensoren voor verkrijgbaar zijn (alhoewel ik dat betwijfel).

--
Remove -- when u reply
Reply to

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com...

Hoeveel graden verdraaing en hoeveel stappen van rotatie ? Hoelang is de verschuiving en hoeveel stappen ?

--
CU, Rob - Vanaf 1 november is onze site
www.kabel-inter.net - alleen nog via de mirrorsite

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com...

Omron

voor roterende sensoren. Je zult denk ik twee sensoren moeten hebben, een lineare, en een roterende.

Ga een bij Google langs om te Googelen naar lineaire sensoren etc.

jantje

Reply to
jantje

"jantje" schreef in bericht news:blfhbu$q$ snipped-for-privacy@news.hccnet.nl...

roterende.

dit is de absolute top

Bert van Gompel

Reply to
Bert van Gompel

"Ivo Vermeulen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@hotmail.com... | Ik ben opzoek naar positiebepalingssensoren. | Bij RS-Components en Farnell hebben ze er een aantal, maar niet echt wat | ik zoek. | Wat ik zoek weet ik zelf ook nog niet precies (vaag he!). Maar weet | iemand een aantal bedrijven dat van deze sensoren maakt? | Ik ben opzoek naar lineaire sensoren (dus horizontaal plaatsbepaling) en | rotatiesensoren. | | Wat ik eigelijk wil is de plaats en de hoek bepalen van een as die dus | rond draait en ook kan verschuiven in de lengterichting. Mischien dat | hier ook sensoren voor verkrijgbaar zijn (alhoewel ik dat betwijfel).

????? Daarvoor zijn pulsgevers in het leven gekomen, deze geven per omwenteling een vast aantal pulsen (meestal 1024) of een veel voud daarvan. Door deze pulsen te tellen kan de verplaatsing op een as berekend worden, doe je dit op twee assen (x en y as) kan je in principe elke beweging in het platte vlak tot op de mm en minder bepalen.

Voor de IJking plaats je zowel op de horizontale als op de vertikale as een ijsensor (inductief bijvoorbeeld) of eindcontacten die de liniet van de beweging aangeven, deze kunnen dan tevens als ijkbron gebruikt worden.

| | -- | Remove -- when u reply |

Reply to
Peter

Dat is onzin, je kan ook gewoon een absoluutgever nemen, die zijn bijna allemaal programmeerbaar qua ouput pulsen en oplossing. 1 x goed afstellen, en je weet ALTIJD waar het punt zich bevind, zelfs na een spannings uitval/reset ed.

--
Mvg.: Thomas.
-----------------

Men wit mar noait wer't de iel rint, sei de man, en hy sette de fuke yn
'e daksgoate.

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
De Wâldpiek ©

afstellen,

En toch zal je een ijkpunt(en) nodig hebben.......veronderstel dat een ijzerenwiel over een ijzerenrails loopt......bv hijskranen. Het wiel slipt ietsjes, de hoekcodeur draait lustig verder en de kraan blijft op zijn positie staan met als gevolg een afwijking in de afgelegde weg. Dus hoe weet die hijskraan wat zijn positie is zonder een ijkpunt(en) op de rails ?

--
[...]

Met een slippend wiel heeft ook een ijkpunt niet veel zin. Je weet de positie pas weer zeker als je weer bij een ijkpunt bent.

In deze situatie kun je beter een absoluutgever gebruiken die z'n eigen (slipvrije) overbrenging heeft. Neem bijvoorbeeld een kabel absoluutgever. Monteer deze op een vast punt, maak de kabel vast aan het bewegende deel en hoe veel het wiel ook slipt, de afgegeven positie klopt altijd.

--
Stef

"In order to make an apple pie from scratch, you must first create the
universe."
                -- Carl Sagan, Cosmos
Reply to
Stef

Slip is niet van toepassing bij mij. Het is onmogelijk de as te laten slippen:)... maar evengoed een interesante discussie

--
Remove -- when u reply
Reply to

De as kan helemaal rond draaien en zal zo'n 400 stappen moeten hebben per omwenteling. De lineaire beweging zal naar verwachting niet veel meer dan 2 cm zijn (als dat al gehaald wordt). Deze positie zal ongeveer op een halve milimeter bepaald moeten worden.

Maar goed, ik ga eens verder kijken naar de info die iedereen gegeven heeft. Nu zal ik een heel eind verder komen.. tnx...

--
Remove -- when u reply
Reply to

Ivo, is het voor de hobby of professioneel. voor de hobby: sloop eens een oude HP printer die zo´n geleidelint gebruikt voor de printkop positie. En sloop eens een doodsimpele muis met een balletje. Die dingen zitten vol met pulsgevers en minilichtsluisjes.

professioneel kan ik je de rotatie pulsgevers en glaslinealen van Haidenhahn aanbevelen. Vrij kostbaar maar zijn erg goed.

-- [[Niek]]

Reply to
Niek

de

Jep en daar wordt de hoekcodeur ge*preset* met de actuele waarde. Is de afwijking van de waarde groter dan X zal de electronica (PLC) ingrijpen en bv de kraan stil zetten.

Heb je wel eens een staaldraad gespannen over een lengte van 100 meter......wat was de rek na bv een maand.....weg nauwkeurigheid. Op de baan worden 4 tot 8 presetpunten gemaakt dmv bv proxen die telkens de actuele waarde checken en indien er een afwijking mocht zijn, wordt de hoekcodeur weer gepreset naar de huidige waarde.

--
[...]

Dan komt de hamvraag......hoe ga je verder met de verwerking van het signaal die de hoekcodeur uitgeeft ? Sluit je de hoekcodeur aan op een PLC / PC / andere electronica ?

Is de opnemer in kontakt met de draaiende as ? Zo ja, dan wordt de keuze een stuk kleiner. Je zal dan bv iets met een optische opnemer moeten gan zoeken......IR afstandsmeter ?

--
[...]

Nee, nog nooit gedaan. Stegmann verkoopt ze echter tot 20 meter (IIRC, kan ze helaas niet op hun site vinden). Blijkbaar vinden zij iig tot die lengte een kabel prima.

Dus je hebt 12,5 - 25 meter tussen je ijkpunten? Dan zal de nauwkeurigheid ook niet echt hoog zijn. En in geval van een continue slip kom je daar pas (in het slechtste geval) na 25 meter achter, dus afwijking 25 meter.

Lijkt mij voor een kraan veiliger om een gedefineerde, misschien wat grote, afwijking te hebben dan een _meestal_ kleine afwijking met mogelijke uitloop tot 25 meter.

Dan kun je nog beter een kabel gebruiken en een prox om voor evt. rek te corrigeren lijkt mij.

Als je het echt mooi wilt maken neem je een absoluut lengtemeet systeem. Op

vindt je er een tot 1680 meter, 1mm nauwkeurig.

--
[...]

absoluutgever.

deel

We hebben deze geprobeerd, maar was te onderhoudsonvriendelijk ivm de rek. De kabels moesten iedere week gespannen worden. Ook een ketting was nou niet een onderhoudsvriendelijk systeem.

de

Dan zou het wiel dusdanig moeten slippen dat hij 25 meter afgelegd zou hebben. Denk dat de kraandrijver dat best wel snel door heeft ;o)

grote,

De huidige afwijking voor ingrijpen is nu 10 cm op 25 meter wat heel respectable is. Valt de afwijking binnen deze 10 cm, preset de PLC automatisch naar de vast gestelde waarde voor dat punt.

Ook laser is geen oplossing in een stoffige omgeving......slaat telkens op

*hol*, net als radar hoewel dit wel iets stabieler was. Ons bedrijf is een uitzondering qua omgeving wat je bij andere bedrijven zal aantreffen. Stof, warmte / hitte, vocht, agressieve gassen en stoffen........alleen de kranen werken daar, geen mensen omdat de omgeving dat niet toelaat. Als ooit nog eens een bedrijf een oplossing weet dan kan hij in heel nederland bij soortgelijke bedrijven aan de slag ;o) Helaas hebben we er al vele gehad met *DE* oplossing, maar na een paar weken dropen ze af met de staart tussen de benen.....weer niet gelukt.
--
[...]

Ik zou het doen met een metalen strip met gaten er in geboord, en deze gaten weer opgevuld met plastic, of de hele strip in een plastic huls verwerkt, of metalen pennetjes in een plastic strip gestopt. En dan detecteren met spoeltjes.

Hopelijk heb je niet teveel stoorvelden in die omgeving, maar bovenstaande oplossing lijkt mij haalbaar, al is de resolutie niet erg hoog.

Je kan natuurlijk een gat of een pen om de 5 centimeter plaatsen en dan werken met een trits spoeltjes. Maar al te kleine spoeltjes moeten erg dicht op de referentie staan om wat op te pakken.

Met een reeks van spoeltjes kan je wel makkelijk referentiepunten inbouwen: dubbele gaten of spijltjes.

Thomas

Reply to
Zak

Het type dat ik bedoel heeft z'n eigen wind mechanisme en de kabel rolt dus op en af. Daar zul je dus niet hoeven spannen, maar 100 meter zal wel een probleem worden.

Ah, er is iemand die de boel in de gaten houdt, dat scheelt.

Maar daar kom je dus pas bij een ijkpunt achter. Als je nu net na een ijkpunt

2 meter half slippend verder gaat, krijg je toch een afwijking van een meter die pas 24 meter verderop te constateren is.

Misschien dat je dit soort situaties kunt voorkomen (verminderen) door 2 opnemers (op 2 wielen) te nemen en alarm te geven als het verschil te groot wordt.

Ik zag ze toevallig staan en leken mij mooi voor jouw toepassing, niet dus.

--
[...]

"De Wâldpiek ©" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... | Peter wrote: | > Voor de IJking plaats je zowel op de horizontale als op de vertikale | > as een ijsensor (inductief bijvoorbeeld) of eindcontacten die de | > liniet van de beweging aangeven, deze kunnen dan tevens als ijkbron | > gebruikt worden. | | | Dat is onzin, je kan ook gewoon een absoluutgever nemen, die zijn bijna | allemaal programmeerbaar qua ouput pulsen en oplossing. 1 x goed afstellen, | en je weet ALTIJD waar het punt zich bevind, zelfs na een spannings | uitval/reset ed.

Oh ja ??? En als de aandrijving dan een keertje los is geweest ?????

Sja, er is ervaring nodig een product te bedenken dat geen kinderziektes kent;-))))

"Rob / kabel-inter.net" schreef in bericht news:3f7c4676$ snipped-for-privacy@news.kabel-inter.net... | "De Wâldpiek ©" schreef in bericht | news: snipped-for-privacy@news.nb.nu... | > Peter wrote: | > > Voor de IJking plaats je zowel op de horizontale als op de vertikale | > > as een ijsensor (inductief bijvoorbeeld) of eindcontacten die de | > > liniet van de beweging aangeven, deze kunnen dan tevens als ijkbron | > > gebruikt worden. | >

| En toch zal je een ijkpunt(en) nodig hebben.......veronderstel dat een | ijzerenwiel over een ijzerenrails loopt......bv hijskranen. | Het wiel slipt ietsjes, de hoekcodeur draait lustig verder en de kraan | blijft op zijn positie staan met als gevolg een afwijking in de afgelegde | weg. | Dus hoe weet die hijskraan wat zijn positie is zonder een ijkpunt(en) op de | rails ?

Op een kraan met een ijzeren wiel zet je geen absoluutgever, dat doe je bij toepassingen waar je op de millimeter of minder moet positioneren. Evengoed is het breken van een timingbelt of het losraken van de koppeling van een gever funest in dergelijke gevallen. Bij kleine troep loopt het vast en vervang je. En zijn echter toepassingen waar uitval of stoppen door foute constructies mega geld kosten, en dit dus geminimaliseerd moet worden. In deze applicaties is het gebruikelijk dat bij iedere start alles geinitialiseerd word. Zonder ijkpunten heb je dan pech.

[...]

"Peter" schreef in bericht news:8Qdfb.46892$ snipped-for-privacy@amsnews03.chello.com...

Leuke discussie. Hebben jullie al eens aan een contect loze meting gedacht? Bijvoorbeeld interferometrie (kan met licht, (maar dat was lastig vanwege stof) en geluid. Het voordeel van geluid is dat je het als een relatief langzaam en niet alte nauwkeurig absoluut systeem kunt gebruiken maar ook als een snel (qua responsie) relatief meetsysteem. Heb je dus íjkpunt'en nauwkeurig relatief meetsysteem in een, afhankelijk van de omgeving natuurlijk.

Reply to
mark frencken