Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Hallo,

Ik heb hier een pickupje uit 1957 waarvan de seleniumgelijkrichter is
opgeblazen door een half lekke voedingselco. Omdat het ding verder nog in
perfecte conditie verkeert, leek het me wel aardig om te proberen aan de
originele onderdelen te komen (eigenaren van oude spullen waarderen dat ook
vaak bijzonder). Het gaat om de volgende seleniumcel (E250C50):

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id12%11

Heeft iemand nog zo'n seleniumgeval liggen, en zo ja, wat moet 'ie kosten?

De elco is trouwens een type van 2 x 50uF bij 350/385 volt met
soldeeraansluitingen aan de onderkant (ook voor de massa), maar daar heb ik
dacht ik nog wel een passende van. Mocht iemand daar ook nog een van hebben
liggen, dan houd ik me desondanks aanbevolen.

Alvast weer dank, ook namens een goede vriend van me,

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)
On Mon, 01 Feb 2010 11:12:22 +0100, Richard Rasker

Vraag het eens na bij ARP electronics aan de gasstraat in tilburg? Die
heeft veel oude spullen liggen.

Ik weet niet zeker of de diode op jouw foto wel selenium is, het lijkt
er wel op. In ieder geval NIET openhalen: denk er aan dat selenium
giftig is. Het geeft een typische geur waaraan je selenium wel
makkelijk kunt herkennen.

Je zou het door een gewone diode met eventueel een serieweerstand van
50 ohm of zo kunnen vervangen. Maar je ziet natuurlijk liever een
originele cel.

Na reparatie je voedingselko eerst formatteren. Ik zet zelf altijd
eerst een stroom-begrensde laagspanning op de elkos en/of voeding.
Sommigen regelen gewoon een varic heel langzaam op, over een tijd van
enkele uren, maar dat is niet helemaal risicovrij.

P.

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Hm, deze is al min of meer 'vanzelf' open gegaan: grote zwarte brandvlekken
op alle hoeken en inderdaad een karakteristieke vieze lucht.

Wat betreft de giftigheid: dat valt wel mee. Het is zelfs een essentieel
sporenelement (je kunt dus niet zonder), en zit onder meer in knoflook.
Maar je moet er inderdaad niet meer dan iets van een milligram per dag van
binnenkrijgen. Ik zal die kapotte cel in ieder geval niet opeten :-)

Is allemaal bekend, maar evengoed dank.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Het gas dat bij een defect vrijkomt is giftig, met selenium zelf valt het
nog wel mee. Sterker nog, ik las zojuist in een Radio Bulletin uit 1962 de
tip om uit de goede plaatjes van een doorgeslagen gelijkrichter nog losse
diodes samen te stellen. Dat gaat me wat ver, maar je kan gerust de boel
leegmaken en van silicium voorzien. Zoals gezegd inderdaad vaak wel een
serieweerstand van enkele tientallen ohms nodig.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Je kunt toch over de aansluitingen een goede diode solderen? of is de
"oude" kortgesloten?

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Natuurlijk kan ik er gewoon iets van een 1N5062 ofzo inzetten (de oude is
half ontploft, dus die laat ik er niet inzitten), maar het lijkt me zoals
gezegd leuk om het ding helemaal in originele staat terug te kunnen geven.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Je kan ook de oude inhoud vervangen door een moderne siliciumdiode en een
weerstand. Hier wat leesvoer:
http://verdijk.info/tips-en-trucs/voeding/index.htm#seleen
--
Edward

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)
Als je aan het vervangen slaat, probeer dan componenten te vinden met
een iets hogere werkspanning, veel oude apparaten gaan kapot door
de netspanningsverhoging.

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)
On Mon, 01 Feb 2010 18:53:42 +0100, Sjouke Burry

Dat is met een trafo van 10V of 12V of zo eenvoudig aan te passen.
Secundaire stroom gelijk (of groter) aan de primaire stroom van het
apparaat, en dan de secundaire van de trafo zo in serie schakelen dat
de netspanning verlaagd wordt.

P.

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Misschien hier eens kijken of ff bellen: http://www.instrumentengids.nl /
Wie niet waagt die niet wint

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Deze al eens geprobeert?
http://www.radiotwenthe.nl/ in Den Haag.
http://www.baco-army-goods.nl/ in IJmuiden

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

De website van de laatste geeft nul resultaten en de zoekpagina van de
eerste komt steeds terug met lege velden. Ik zal ze morgen wel even bellen.

In ieder geval mijn dank :)

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)
On Wed, 03 Feb 2010 20:49:10 +0100, Richard Rasker

http://www.arp-electronics.nl

Daar kom ik regelmatig voor oude spullen. Hij heeft erg veel zaken.
Echt even proberen! Al was het alleen maar om eens een echt ouderwets
elektronicawinkeltje te zien.

P.

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)

Ik zou bijna zeggen: schattig. Maar helaas is Tilburg een ietsje uit de
buurt voor mij, en moet het met een paar tientjes ook echt wel gedaan zijn.
Een oud ding restaureren voor een vriend is leuk, maar ik moet er geen
tientallen of honderden euro's aan kwijt zijn. Evengoed zal ik ze op de
telefoonlijst en in mijn FF-bladwijzers zetten.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)
On Thu, 04 Feb 2010 00:02:59 +0100, Richard Rasker

Hij verstuurt ook. Zet ook vaak spullen op ebay onder de naam dos107
Daar kun je vaak goedkoop aan heel leuke buizen etc komen.

P.

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco)
Meneer Rasker. I.p.v. de gevraagde se-cel, heb ik voor u 'n iets zwaardere;
cylindervormig 30 x 92 mm met opschrift: AEG rundfunk gleichrichter
B250C125L. Kan event. wellicht nog net als brief verstuurd worden voor ?
1,32, doch als u meer van dergelijk spul gebruikt, zoals diodes, torren,
IC's, elco's, weerstanden, relais, condensators, LCD's, kristallen, deels
nieuw, mag u wel n's langskomen. Alles gratis, doch  voor opsturen pakket,
zijn de portokosten ? 6,75. Tot dan.
J. Ramakers 0493843723
Someren

Re: Oude seleniumdiode gezocht (+ evt. elco) -- Opgelost

Mijn dank voor de reactie, maar ik ben inmiddels voorzien qua seleniumcel,
en de combi-elco (2 x 50uF/385V) vervang ik toch maar door twee moderne
typen van 47uF/450V -- wellicht dat ik die in dezelfde bus onderbreng.

Maar nogmaals dank, en excuses dat ik niet eerder had gemeld dat ik geen
onderdelen meer zoek.

Richard Rasker
--

http://leerquoten.slashme.org /