nog eens knipperautomaat

Ik heb hier al 14 berichten waar ik niks mee aanvang.Dus ik vraag het nogmaals. Wie kan mij helpen met een schakeling om de tijd van een knipperautomaat te regelen zodat deze na bijvoorbeeld 30 sec uitvalt. Het is de bedoeling dat men zeker niet vergeet om de knipperlichten uit te zetten zoals dat bij de auto gebeurt via het stuurwiel. op voorhand al bedankt, ivanhoe

Reply to
tophe

Probeer het eens in nl.motorfiets o.i.d.

--
Programmeren in Almere?
E-mail naar nico@nctdevpuntnl (punt=.)

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@c58g2000hsc.googlegroups.com...

Het knipperlicht wordt mechanisch terug gezet. Althans dat was altijd zo in het tijdperk dat een auto nog zonder een komjoeter kon rijden (Ja dat heeft gekund, echt waar!!)

Dus met elektronica heeft het helemaal niets te maken. Of je moet een elektronische schakeling maken die met eenn toutje je knipperlicht terug zet. Moet je er wel twee maken (je kniperlichtknpopje kan naar twee kanten blijven staan)

Je kunt ook een vertaagd opkomend tijdrelais ( 2 stuks voor elke richting 1) er tussen plaatsen. Deze verbreekt de stroom naar de lampjes

Reply to
Toeternietoe

Vraag: Knipperlicht van motorfiets automatisch uitschakelen?

Antwoord: NEEN : als je motorfiets (net zoals mijn Honda motorfiets) een schakelaar heeft die je met indrukken weer uitschakelt dan werkt dit niet.

Rationale:

1) je richting aangeeft (knopje naar rechts) 2) je vergeet het uit te zetten (maar na 30 seconden heb je geen idee meer of je op het knopje hebt gedrukt want je richtingaanwijzer knippert niet meer) 3) je rijdt een tijdje 4) je geeft richting aan naar rechts ... er gebeurt niets ... want je schakelaar stond nog naar rechts.

-- dat is levensgevaarlijk denk ik --

5) oplossing : een andere schakelaar voor richtingaangeven in combinatie met een stukje elektronica (zoals bijv bij BMW)

Is dit een antwoord waar je wat aan hebt ?

Gr, Edwin

Reply to
Edwin ng

Ik heb zaterdag al een aardig stuk op alt.nl.electronica.zelfbouw neergezet. Als de bestaande schakeling anders werkt dan ik (expliciet) heb verondersteld, moet er misschien wat aangepast worden. In dat geval eerst laten weten hoe de bestaande schakeling wel in elkaar zit. Ik begrijp dat de Honda een aparte drukschakelaar voor links en voor rechts heeft. Een soort schemerlampschakelaar: Druk aan, druk uit. Dat is op zich al niet geweldig omdat je dan twee knoppen moet bedienen als je kort achter elkaar van richting verandert. Die knoppen zouden m.i. wederzijds lossend moeten zijn zodat de één in elk geval uitgaat als je de ander indrukt. Veel radio- en cassetterecorderknoppen werken zo. Maar tja, ik ben geen motorbouwer. Ik zou een driestandenschakelaar toepassen zoals ook in de meeste auto's gedaan wordt.

Hieronder nog eens:

Hm... Het is zaterdagmiddag en niet druk. Ik zal eens kijken. Om te beginnen ga ik er van uit dat de knipperlichten als volgt in de motor zitten:

----+--- +12V | .-----. | | Knipper | KA | Automaat | | '-----' | | o | Schakelaar | o | o | | | | .-. .-. ( X ) ( X ) '-' '-' links | | rechts | | --+-----+---chassis

Het lijkt me handig je boordnet niet te zeer te vertrouwen. Daarom de volgende ontstoorpoging:

___ 1N400x

+12V---UUU---->|--+------Vcc spoel | | + ### --- 220uF | --------------+-----chassis

Voor de spoel neem je een of andere ontstoor-ringkern met een tiental wikkelingen. Je kunt hem ook weglaten. Als je de spanning direct van de accu afhaalt, moet je een zekering in de plus-leiding opnemen.

Voor de timers gebruik ik een paar standaard 555 in monostabiele schakeling. Een aparte timer voor links en voor rechts. Dat houdt het simpel. Mocht iemand een slimme manier weten om met één timer uit te kunnen, hoor ik het graag.

-+-------+-----+--------+----------Vcc | | | | | | | | .-.100k .-. .-. | | | | | | |330k | | | 100k| | | | | '-' '-' '-' | | | | .----------. | || | | | 8 | +-----+---||--+-----)---|2 | | || | | | | 100nF +---|6 555 3|-----+ | | | | | | +-+---|7 4 1 | .-. | links | '----------' | | +-----+--o | | | | |1k | ----o--+ | + | | '-' | +--o S | ### | | | | | | --- | | | | |rechts | |100uF | | V | | | | | | - | | | | | | | 4N25 | | | | | | | | | | | | | | | | -----+-------+---------+--)---------+---Chassis | | | | +------------------------------+ reset | rechts rechts | | | |

Je kunt de bestaande schakelaar gebruiken maar dan moet je hem wel helemaal losmaken. De 330k weerstand en de 100uF elco bepalen de tijd. Hoe groter deze waarden hoe langer de tijd en omgekeerd. Het kan best zijn dat je ze iets aan moet passen. Een 20% tolerantie voor dit soort condensatoren is niet ongebruikelijk en dat geldt dan vanzelf ook voor de tijd. De reset is nodig om het linkerlicht uit te zetten als je binnen de tijd naar rechts moet en dus je rechterlicht nodig hebt. Als de schakelaar in de neutrale middenstand ook een contact heeft kun je beter die met de reset van beide timers verbinden. De uitgang stuurt een LED aan. Geen gewone LED maar die van een 4N25 opto-coupler.

----+--- +12V | .-----. | | Knipper | KA | Automaat | | '-----' | O | | +---------+---+----+-------+ | | | | | .-. .-. | | .-. | |1k | | | | | | | | | |820 | | | | '-' '-' | | '-' | | | | | | | | | | | |/ | | \| V -| | | |- - |> V TYN612 V

Reply to
petrus bitbyter

Geachte heer Bitbyter,

Is het niet zo dat bij gebruik van een Thyristor deze lampjes niet meer uitgaan ? Wat ik bedoel is dat een thyristor na inschakeling blijft geleiden onafhankelijk van de gate-spanning net zolang totdat de stroom daalt onder de zogenaamde houd-stroom. Zover ik weet is de TYN612 geen GTO (gate turn off thyristor). Ik weet niet of u deze schakeling in de praktijk (of in Spice) heeft getest, maar ik zet er vraagtekens bij. Ik zou zelf meer denken aan een BUZ11 mosfet in dit geval.

Groet, Edwin van den Oetelaar

PS. ik kan er goed naast zitten hoor, no offence please.

Reply to
edwin ng

Ik heb het niet in detail gevolgd maar voor zover ik het even gauw kan overzien zal de knipperautomaat bij elke knippering die stroom tot nul terug brengen.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Je zou zeer goed gelijk kunnen hebben, als 'Knipper Automaat' zo'n ding is met een bimetaal dat zichzelf losschakelt. Het "Nederlandse" woord is 'clignoteur'.

Zie rechtsboven voor het 'Turn Signal Relay' en links onder voor 'Turn Signal Switch'. Hier ander schema

Ik blijf van mening dat deze schakeling gevaarlijk is omdat er een verschil is tussen de stand van de richtingaanwijzer en het knipperen van de lampjes.

Als je richting aangeeft en vergeet uit te zetten kun je daarna niet direct weer dezelfde richting kiezen zonder eerst de schakelaar naar neutraal-stand te hebben gebracht. Je hebt geen indicatie dat je richtingaanwijzer op dat moment niet functioneert. Ik vind dat gevaarlijk, erg gevaarlijk!

Groet, Edwin

Reply to
edwin ng

"edwin ng" schreef in bericht news:bdFrk.69930$ snipped-for-privacy@newsfe17.ams...

Dat weet ik, ik haalde gewoon het woord aan zoals Petrus dat in zijn schema had gebruikt.

Aangezien het ding met de lampjes in serie staat zal in elk geval op een of andere manier de stroom onderbroken worden. Kan natuurlijk ook nog elektronisch zijn en dan toch een klein stroompje blijven sturen om te meten of het lampje niet kapot is maar ik weet niet of de stroom die dan blijft lopen genoeg is om de thyristor in geleiding te houden.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Toen autorijden nog deftig en duur was, waren er deftige Franse woorden nodig zoals clignoteur en debrayatie. Tegenwoordig is autorijden weer duur maar niet deftig meer en zeggen we meestal knipperlicht en koppeling. Maar ik bedoelde dus inderdaad clignoteur. Daarbij heb ik expliciet aannames gedaan over de bestaande situatie. De OP heeft daar namelijk bijzonder weinig over verteld. Ik heb trouwens niks meer van hem gehoord. Zeker toch te moeilijk :)

Over veiligheid kun je van mening verschillen. Die hangt trouwens ook van de praktische uitvoering af. Zo zou ik voor de schakelaar een weer- en windbestendige driestandenschakelaar aanraden die naar zijn neutrale middenstand terugveert. Daarnaast zou je nog aan een aparte uitschakelaar kunnen denken. Dan nog een paar flinke felle LEDs die met de lampen meeknipperen op het dashboard. (Die maken misschien de hele rest wel overbodig.) Een richtingaanwijzer die maar aan blijft staan, levert ook geen bijdrage aan het verhogen van de veiligheid. Onlangs heb ik zelf nog ervaren dat ik een clignoteur die ik niet hoor makkelijk vergeet. Ik reed toen in de andere auto dan ik gewend ben en die andere auto had een onhoorbare - want elektronische - richtingaanwijzer.

Zoals ik in een eerdere bijdrage al schreef, uit oogpunt van elektronica is het niet bijzonder moeilijk. Om het goed (en veilig) uit te voeren is een heel ander verhaal.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter
[technish verhaal weggeknipt]

Die indruk krijg ik ook.

Ik heb het woord clignoteur zelf ook even moeten opzoeken want ik schrijf het namelijk nooit. Wat het woord wel heeft ten opzichte van bijvoorbeeld 'knipperlicht-relais' is een zeer specifieke betekenis. (niet ambigu dus ;-) )

Daar heb je gelijk in, als je het zo opbouwt dan kan het wel veilig.

Daar heb je ook gelijk in.

Een elektronische clignoteur die *geen* geluid maakt is mijnsinziens erg gevaarlijk. Ik dacht dat alle merken een soort 'piezo-speakertje' hadden om een echte clignoteur te simuleren?

Juist.

Groet, Edwin

PS. Een verlies van Nederlandse woordenschat vind ik een verlies voor Nederland, woorden van Franse, Duitse of Aziatische herkomst hoeven van mij uit de taal, ze vertellen een stukje historie en zijn vaak veel specifieker in betekenis (je kunt je er beter precies mee uitdrukken) dan hun Amerikaanse tegenhangers.

Reply to
Edwin ng
[...]

PS. Een verlies van Nederlandse woordenschat vind ik een verlies voor Nederland, woorden van Franse, Duitse of Aziatische herkomst hoeven van mij *niet* uit de taal te verdwijnen, ze vertellen een stukje historie en zijn vaak veel specifieker in betekenis (je kunt je er beter precies mee uitdrukken) dan hun Amerikaanse tegenhangers.

Reply to
Edwin ng