Monitor LG L1715S defect

Mijn computer monitor van het merk LG type L1715S is defect. Bij het aanzetten is voor ongeveer een seconde beeld te zien, waarna het scherm weer zwart wordt. Na tientallen keren aan-uit-aan zetten, blijft het scherm soms "aan". Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Alvast bedankt.

Groeten, Anton.

Reply to
Anton

De backlight inverter.

Of de backlight zelf.

Reply to
Dombo

Bedankt voor jullie reacties. Hoe kan ik testen welke van de genoemde componenten defect is? Waar bevinden deze onderdelen zich? Ik heb een service manual.

Anton.

Reply to
Anton

Waarom vraag je het dan? Daar staat dat toch in?

Dat is juist. De service manual wijkt af van de Flatron L1715S. Ik heb de monitor open gemaakt en zie in het scherm twee CCF lampen zitten. Na inschakelen van de monitor flitsen deze even aan en weer uit. Als ik de scope probe in de buurt van de HSP trafootjes houd, zie ik ook een kortdurende sinus. Kennelijk slaan beide inverters af. Nog suggesties?

Reply to
Anton

Hoeveel uur heeft de monitor aangestaan? Als dat veel is, dan zijn de CCFL lampen versleten en trekken ze teveel stroom waardoor de inverter in de beveiliging schiet.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Is al een paar jaar in gebruik. Als ik overigens een lamp loskoppel, blijft het probleem.

Reply to
Anton

Niet te veel stroom maar een te hoge werkspanning, de inverters leveren een constante stroom door de spanning aan te passen, versleten lampen hebben een hogere weerstand en daardoor een hogere spanning nodig.

Loskoppelen is het zelfde als een te hoge weerstand -> te hoge spanning, dus ja het is normaal dat de inverter uitschakelt zonder lamp. Eenmaal de lampen wat opgewarmd zijn lukt het vaak nog wel om te blijven branden, dat verklaart waarom het na een tiental keer wel blijft werken.

--
inox
Reply to

Eventueel met een fohn testen.

Reply to
(on)wijs man

Goede morgen,

Ik heb met een fohn getest, maar maakte niets uit. Daarna heb ik de print eens goed bekeken. Wat mij opviel was een iets verkleurde elco die ook een beetje bol stond. Na vervanging werkte alles weer. Iedereen bedankt voor de medewerking. Groeten, Anton.

Reply to
Anton

Als de backlight(voeding) stuk is, zie je (vaag) een beeld, als je in dag(zon)licht of met een sterke lamp je scherm bekijkt.

Reply to
Sjouke Burry