moet een lithium-ion accu ontladen worden voordat ie wordt bijgevuld?

Hallo mensen,

Een simpele vraag: Van NIMH- en cadmium accu's wordt gezegd dat je ze het beste eerst kunt ontladen voordat je ze laadt (om geheugeneffect tegen te gaan).

Geldt dit ook voor lithium-ion accu's?

Max M.

--
verwijder '.invalid' als je mij mailt
Reply to

Nee. Voor NiMH trouwens ook niet, want dat heeft nauwelijks last van geheugen-effect.

Niet doen. Ze gaan snel stuk van diep ontladen. Je moet Li-Ion zo snel mogelijk na gebruik laden.

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

Nauwelijks, maar wel degelijk merkbaar.

Het is maar wat je daaronder verstaat. Bij al mijn NiMH accusets doe ik al heel lang niet meer aan eerst ontladen, maar van enige achteruitgang in capaciteit is nog niets te bespeuren.

Terzijde: wat me wel is opgevallen is dat de zelfontlading van

2500 mAh accu's aanzienlijk groter is dan van 2000 mAh accu's.

Hoe moet ik me in de praktijk voorstellen dat ik een Li-ion batterij 'zo snel mogelijk na gebruik' laad?

voorbeeld: ik heb een mobieltje en zodra er aan de rechterkant van het display een streepjeslijn één streepje verliest dan zie ik dat hij

*begint* leeg te raken. De voorgeschreven laadtijd is 3 uur. Is het dus het beste om zodra er 1 laadstreepje minder te zien is te gaan bijvullen? En kan/moet dat dan gedurende de volle 3 uur, of wordt de batterij dan juist overladen? Mobiel is een Nokia 3100 en ik gebruik de standaard oplader (niet die voor onderweg).

Groet, Max M.

--
verwijder '.invalid' als je mij mailt
Reply to
mmiserus

Voor een GSM hoef je dat niet zo letterlijk te nemen, natuurlijk. Mijn opmerking ging meer over een notebook. Die moet je na serieus gebruik (ontladen tot minder dan 40%) niet in de kast leggen en een week later opladen. Voor je GSM is 's avonds aan de lader een prima compromis. En als je dat een keer een dag of paar dagen overslaat is het geen probleem. Wat je ook hier *NIET* moet doen is een paar dagen wachten met het opladen van een lege GSM. Dat kost je heel veel accu-capaciteit.

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

O.k. Dit is redelijk duidelijk. Ik vul hem altijd de volle 3 uur zodra ik zie dat ie leeg gaat raken. Ik neem aan dat dat dan goed is. Dank voor je reacties.

Max M.

--
verwijder '.invalid' als je mij mailt
Reply to
mmiserus

uit ervaring met gsm met lithion:

gewoon leeg laten worden, en vanaf dat hij piept 's avonds insteken. Ik bel niet zo veel en doe dus enkele dagen na 1 oplaadbeurt. Batterij was na 2,5 jaar nog altijd goed in capaciteit maar de gsm was versleten. Ik heb dus sinds verleden week een nieuwe en we zullen zien of deze even lang meegaat. Batterij is stukken kleiner, dus daar heb ik weinig hoop in.

Reply to
Pom

Gewoon leeg laten worden vind ik toch een beetje griezelig maar het lijkt inderdaad logischer. De tijd van 3,5 uur die er officieel voor staat bij mijn gsm/accu lijkt mij eigenlijk bedoeld voor het opladen van een geheel lege accu.

Dank voor je reactie en veel geluk met je kleine batterij! ;-)

Groet, Max M.

--
verwijder '.invalid' als je mij mailt
Reply to
mmiserus

Leeg totdat het toestel gaat piepen is nog niet te ver leeg, en laadtijd maakt opzich niet uit, de GSM regelt dat zelf.

Een gsm (n een notebook ook) heeft een slimme lader ingebouwd, die op basis van de temperatuur en lading van de accu bepaalt of er nog verder bijgeladen meot worden. Het kan dus geen kwaad om hem heel erg lang aan de lader te hebben liggen. De levensduur van een Lion is het langst op 70-80% lading ipv 100, maar dat scheelt maar weinig.

Betere oplaadbare batterij laders hebben tegenwoordig ook dat soort slimme circuits, het zijn alleen de cheapo troep die nog op je kookwekker hoeft zodat je hem niet overlaadt.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

40% lading en zo koel mogelijk, maar niet onder de -40 graden.

Permanent Capacity Loss versus Storage Conditions

Storage Temperature 40% Charge 100% Charge

0 °C (32 °F) 2% loss after 1 year 6% loss after 1 year 25 °C (77 °F) 4% loss after 1 year 20% loss after 1 year 40 °C (104 °F) 15% loss after 1 year 35% loss after 1 year 60 °C (140 °F) 25% loss after 1 year 40% loss after 3 months
--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

Het laatse beetje lading dat een li-ion binnengaat kost naar verhouding veel van de levensduur.

Als je de accu van 90% naar 100% laadt verslijt je dus meer dan als je van 80 naar 90 gaat.

Het is voor de energie die je er uit kan halen dus beter de accu een flink stuk te ontladen. Elke 3 dagen de telefoon laden is dus beter dan elke dag.

Thomas

Reply to
Zak

Ik bespeur vooral een toename van de bullshit-factor.

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

Uhm... de relatief hoge spanning waarop dat gebeurt is slecht voor het geval.

Lees ook verder maar wat Evgenij te vertellen heeft in sci.chem.electrochem.battery.

Thomas

Reply to
Zak

Hé, dit is lekker duidelijk en goed om te weten!

Max M.

--
verwijder '.invalid' als je mij mailt
Reply to
mmiserus

Tests hebben uitgewezen dat LiIon batterijen tot 5x langer mee gaan indien ze niet

Reply to
RP