Modulatie-cv+thermostaat, mag je dat zomaar onderbreken?

Hoi,

Ik heb een vraagje. Op dit moment schakel ik op afstand (mbv een remote powerswitch) mijn CV aan en uit, door simpelweg de verbinding tussen thermostaat en CV-ketel te onderbreken.

Maar nu gaan ze de 20e een nieuwe CV-ketel plaatsen, en die werkt niet meer met een 'Honeywell Round On/Off' maar met een 'Honeywell Round Modulation', waarbij er continue signalen over en weer gaan tussen thermostaat en CV-ketel.

Mijn vraag: gaat het heel erg mis als ik die ook gewoon onderbreek?

En zo ja.... is er een manier om toch nog op afstand m'n verwarming aan/uit te zetten wanneer ik dat wil?

(een timer is geen optie, want ik weet vaak niet wanneer ik thuis zal zijn, maar natuurlijk wel wanneer ik die kant op ga, en dat is nu wanneer ik het aanzet vanaf internet of mobiel)

Alvast bedankt voor enig antwoord!

Groetjes,

Eveline.

Reply to
Eveline

Eveline brought next idea :

Als de modulrende thermostaat z'n voeding onderbroken wordt (en die komt dus uit de enige twee draadjes waarmee de thermostaat is aangesloten) en daarna weer op spanning komt gaat hij naar zijn default temperatuurinstelling en die is 17 °C.

In hoeverre hij z'n leercurve kwijt is weet ik niet.

Martin

Reply to
Martin Borsje

Hmmm. Beter om het niet te doen dus.

Maar ik heb inmiddels elders begrepen dat veel (zo niet alle) CV-ketels met beide systemen kunnen werken. Dus als dat bij mijn nieuwe CV-ketel ook zo is, dan laat ik dat hele modulatiesysteem gewoon gaan, en hou het op hoe het nu zit. :)

Maar mocht het nou toch echt niet anders kunnen, dan zou ik wel willen weten wat ik kan doen om alsnog op afstand mijn verwarming aan/uit te kunnen zetten. Nu doe ik dat dus met een internetschakelaar die de thermostaat onderbreekt. (en een tweede thermostaat op lage temperatuur ingesteld parallel op die schakelaar zodat m'n huis niet bevriest)

Reply to
Eveline

Dat zou betekenen dat alle instellingen weg zouden zijn als je een keer een spanningsonderbreking in je huis hebt. Dat heb ik bij mijn (modulerende) thermostaat nog nooit meegemaakt. Ik meen trouwens dat de instellingen niet in de thermostaat, maar in de elektronica van de ketel worden vastgelegd, en dat zal wel in flash o.i.d. gebeuren.

Dan gooi je dus een belangrijk element overboord dat het comfort verhoogt en het energieverbruik verlaagt. Maar ik zit nog aan een andere oplossing te denken: een ketel die met een modulerende thermostaat kan werken zal ook een aansluiting hebben voor een buitentemperatuurvoeler. Als je op afstand "iets" in serie daarmee of parallel daaraan kunt schakelen, waardoor de ketel een buitentemperatuur van bijv. +25 graden 'ziet', dan zal hij de verwarming uitschakelen. Maar daarvoor zul je wel details aan de fabrikant moeten vragen.

Ja hoor, alle ketels (voor zover ik weet) hebben gewoon klemmetjes om een ouderwetse twee-draads thermostaat op aan te sluiten. Alleen dan schakel je hem wel aan/uit ipv aan/halfaan-tot-aan, en het effect is dat ie niet z'n maximale efficientie haalt. Aan de andere kant zal hij niet *minder* efficient zijn dan je huidige ketel.

Als je een OpenTherm thermostaat erbij krijgt dan gaat het dus niet om een Nefit ketel maar een andere. Je kunt bij de fabrikant van je ketel navragen of ie inderdaad die aansluitmogelijkheid heeft.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Comfort verhoogt? Tenzij je CV systeem maar een heel erg kleine warmtecapaciteit heeft kun je ook met eens in 5-15 minuten vol aan/vol uit pendelen de temperatuur redelijk regelen op lage temperatuur zonder doorschieten.

We hebben dat hier, met een pre-modulatie Nefit HR Turbo 40 plus een Cenvax VAG4000 weers-afhankelijke regeling. Moet ik wel toegeven dat het vrij veel buis is en dat het allemaal grote-diameter (tot zeer grote diameter) stalen pijp is, niet de moderne 22/15 mm koperbuisjes.

Hebben ze dat altijd? en zit die aansluiting dan in de ketel ipv in de kamerthermostaat?

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Hmmm. Interessant. :)

Reply to
Eveline

Perfect.

Daarom. Ik heb sowieso niet om een nieuwe ketel gevraagd. :)

Ik ga er een "Honeywell Round Modulation" bij krijgen. En verder zal ik m'n buurvrouw eens vragen of ik nog eens goed mag kijken naar de ketel die zij inmiddels al heeft.

Reply to
Eveline

Op het wat duurdere model van honeywell, de chronotherm modulation, kun je een externe schakelaar aansluiten. Eerst die instelling activeren en instellen. Daarna is Open lage temperatuur, gesloten is de van te voren ingestelde temperatuur. De externe schakelaar kan natuurlijk een op afstand bedient relais zijn.

--
pim
Reply to

In de honeywell chronotherm modulation zit een supercap. Die houd de instellingen minstens acht uur vast. Alleen de display verlichting werkt niet meer.

Geen idee.

--
pim.
Reply to

Ah! Dat klinkt als een alles-in-1-oplossing.

Nu gebruik ik een parallel aan het relais geschakelde thermostaat als ondergrens, en een in serie geschakelde thermostaat als 'gewenste temperatuur wanneer ik het relais aanzet'.

Met wat jij nu zegt zou ik alleen maar die ene thermostaat nodig hebben.

En mocht mijn nieuwe CV-ketel zelfs geen aansluitmogelijkheid hebben voor 'on/off', dan ben ik op deze manier alsnog blij. :)

Dank!

Reply to
Eveline

Dat is met mijn huidige honeywell round on/off ook zo. Gelukkig maar, want anders zou mijn systeem nu ook al niet werken. :)

Reply to
Eveline

Ik heb even de handleiding van dat ding opgegoogled, en inderdaad: perfect! Nu is 135 euro wel een beetje veel, maar het is zeker het overwegen waard. En als mijn nieuwe cv-ketel geen 'on/off' aansluiting heeft, is dit waarschijnlijk zelfs de enige oplossing.

Oh en die modulatie kan vast ook weer via andere standaarden dan deze OpenTherm standaard, dus dat moet ook nog kloppen.

In ieder geval heel erg bedankt. :)

Reply to
Eveline

Deze ook?

"Intergas type HR 22 HR 28"

Ik zit er al op te googlen, en vind wel van alles, maar net niet dit.

Reply to
Eveline

Nefit heeft z'n eigen, en volgens mij gebruitk de rest van de wereld Opentherm. Grofweg gezegd in ieder geval :)

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Ok, dit is een Intergas, dus die Honeywell Chronotherm met z'n OpenTherm zou het dan dus moeten doen. :)

Reply to
Eveline