Magnetron levensduur

hallo

Ik heb een simpele Samsung magnetron van 800W (geen combi) van +/- 12
jaar oud, hij doet het nog prima, maar vraag me af hoe lang zo'n ding
gemiddeld meegaat?

groetjes Henk

Re: Magnetron levensduur
~PCfreak~ formuleerde op woensdag :

Is daar wat zinnigs over te zeggen?

Re: Magnetron levensduur

Jazeker, die magnetron zal minstens een jaar of 12 meegaan...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Magnetron levensduur

Geen idee. Die van ons (spotgoedkope Whirlpool) zit tegen de 18 jaar aan
met dagelijks gebruik. Ik heb een jaar geleden een nieuwe gekocht mocht
de huidige stuk gaan.

Re: Magnetron levensduur
Heel verstandig of ontzettend voorbarig, geen idee.

--
AA

Re: Magnetron levensduur

Voorbarig en onverstandig. Als het ding al 18 jaar meegaat zal
het nog wel een paar jaar langer meegaan. Ovens van over een
paar jaar kunnen heel goed nieuwe technologie hebben en ook
nog eens goedkoper zijn. En een magnetron kun je binnen 1 dag
kopen en plaatsen.
Ben benieuwd of N.C. ook alvast een nieuwe auto heeft gekocht
voor het geval zijn huidige over een paar jaar kapot gaat.

-p

Re: Magnetron levensduur

Het is wellicht interessant te weten dat er tegenwoordig halfgeleider
alternatieven zijn voor de laatste electronenbuis die nog in gebruik
is, de magnetron.  Op dit moment economisch nog niet interessant maar
inderdaad dat kan de komende jaren best veranderen.
Je "magnetron oven" wordt dan een "power mos-fet oven".

(wel aardig dat de naam "magnetron", afgeleid van de buis die dit
apparaat laat werken, in de meeste andere talen/gebieden niet voor dit
soort ovens gebruikt wordt.  men noemt het daar meestal een "microwave")

Wat je wel al ziet is dat de in oude ovens (zoals de mijne) gebruikte
zware transformator voor het opwekken van de hoogspanning in moderne
ovens vervangen is door een switchmode voeding met hoge schakelfrewkwentie
en daardoor veel kleinere en lichtere trafo.
Dat betekent dat de oven lichter is en er geen kans is op "brom"
geluid tijdens het gebruik, maar hij zal in de praktijk ook korter
meegaan.

Re: Magnetron levensduur

Ik denk dat je hierop doelt:
http://www.infineon.com/cms/en/applications/consumer/home-appliances/small-kitchen-appliances/microwave-oven/
Wel interessant: "30V operational voltage improves safety and replaces
the magnetron?s 4 kV power supply".

Dat is zo onuitspreekbaar dat de aanduiding geheid "magnetron" blijft.
En zelfs bij de zware verengelsing van het Nederlands zie ik de term
"microwave" geen Nederlands spraakgebruik worden.

Naar ik begrepen heb gebruiken de landen om ons heen een "eigentalige"

Doel je nu op de inverter? Groot voordeel is dat die echt met lagere
vermogens kan werken i.p.v. met gepulst aan/uit. Alleen heeft Panasonic
daar een patent op, en vermoedelijk is een licentie flink aan de prijs
of geven ze die nauwelijks, waardoor slechts een paar merken met zo'n
inverter werken, en zeker niet in de budget-modellen.

Waarom dat? De enige reden die ik kan bedenken is dat de elektronica
in de inverter korter meegaat. Maar juist dat heb ik niet meegemaakt:
het waren lullige mechanische dingetjes die kapot gingen, maar die
vervanging van een complete (dure!) print noodzakelijk maakten.

-p

Re: Magnetron levensduur

Inderdaad.  250 watt halfgeleider eindtrappen van Infineon.
Hier heb je er nog wel 2-4 van nodig om een acceptabele oven te maken.
Echter, "dit kan alleen met een magnetron buis" is niet meer waar.

Ik zei niet dat de naam meteen zal veranderen maar de achtergrond is
wel weg.  Ik neem aan dat er ook nog mensen zijn die het beeld gedeelte
van een moderne TV of monitor "beeldbuis" noemen maar dat is het niet
meer.

Zoals ik al zei: het gebruik van de naam "magnetron" voor een microwave
oven is niet gebruikelijk.  Vertalingen van "microwave" zijn wel gebruikelijk.
Het zou een "microgolf oven" kunnen worden.

Inderdaad het is voornamelijk Panasonic die dit doet.  Dat zijn ook de
wat meer high-end ovens en deze worden ook onder andere witgoed merken
verkocht.  Ga je naar de winkel of Aliexpress voor de goedkoopste
oven dan kom je niet in deze categorie uit.
Het voordeel is niet alleen dat deze geregeld kan worden maar ook dat
er veel minder koper en ijzer in gaat dan in een traditionele trafo,
dus lichter gewicht.

Inderdaad.  Een modern electronisch apparaat heeft vrijwel altijd een
switchmode voeding, en de hoofdreden waarom deze defect raken is het
defect gaan van de electrolytische condensatoren (elco's) in deze
dingen.  Dat komt omdat er zeer hoge piekstromen in deze elco's lopen
en deze daardoor vermogen dissiperen (in verliesweerstand), opwarmen,
en langzaam uitdrogen, met als gevolg toenemen van de inwendige weerstand
waardoor het proces in een spiraal terecht komt.
Het fenomeen is dan vaak dat het apparaat eerst alleen nog goed werkt
als het warm is, en dan later ook niet meer.  Je ziet ook vaak dat
in situaties waarbij de voeding altijd aan is het defect het eerste
blijkt als de spanning even weg geweest is.  De elco's koelen dan af
en de voeding start niet meer op.

Dit is de meest limiterende factor in de levensduur van moderne
electronica, en maakt dat als een apparaat stuk is onder symptoom
bescrijvingen als boven (hij start niet meer goed, het ging mis toen de
stroom uitviel, etc) je vaak ongezien kunt stellen dat wisselen van de
elco's het wellicht nog zal repareren.  Dit helpt niet altijd omdat het
defect van de elco's ook gevolgschade kan geven, maar meestal valt dat
mee.

Dat complete dure printen moeten worden vervangen in plaats van losse
onderdelen is een ander verhaal, dat bewaren we voor de volgende keer.

Re: Magnetron levensduur

En zo is het maar net, lieve kijkbuiskinderen!

--
Grinnikend door het leven...

Re: Magnetron levensduur

Ja, maar dat helpt weinig als je eten in de magnetron staat. Dat is
namelijk het moment dat je merkt dat 'ie stuk is.

Re: Magnetron levensduur

En dan? Dan moet je dagen lopen naar de dichtstbijzijnde bakker? In
tussentijd bezwijken vrouw en kinderen aan het gemis van een opgewarmde
prak?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Magnetron levensduur

Ja, daarom heb ik ook een tweede auto, tweede koelkast, tweede tv,
tweede cv-ketel, tweede huis, tweede vrouw etc. ;-)

Re: Magnetron levensduur

Hoeveel kinderen heb je?

(ik heb alleen een tweed jasje)

--
Grinnikend door het leven...

Re: Magnetron levensduur

Ah, nu begrijp ik al die reclame voor "second love". :-)

-p

Re: Magnetron levensduur

Het probleem is dat als je een tweede hebt, de kans dat de eerste het
ineens niet meer doet omhoog gaat.

Re: Magnetron levensduur

Als het nog steeds omhoog gaat vallen de problemen nog mee ;-)

Re: Magnetron levensduur

Je moet dan natuurlijk wel iemand hebben die dat fenomeen op prijs stelt.

Re: Magnetron levensduur

Van zoiets heeft 'ie ook geen reserve...

(denk ik)

--
Grinnikend door het leven...

Re: Magnetron levensduur