Luisprekers

Hoi,

ik heb op zolder nog een Sony  TA F200 versterker (8-16 Ohm)staan en had
onlangs dit aangesloten op Philips boxen (8 Ohm) maar het geluid klonk niet
goed. Zeer weinig lage tonen, tenzij ik de volumeknop wat verder opendraaide
(buren ruzie heb je snel tegenwoordig).
Welke speakers passen er goed bij? Huiskamer is niet zo gek groot, totaal
ongeveer 30m2.
Ik wil geen grote zuilen in de huiskamer hebben, ongeveer formaat
boekenplank luisprekers.

  Alvast dank,
   gr
   Marco

Re: Luisprekers

"Cootje"  schreef in bericht

[...]

Luisprekers moet natuurlijk luidsprekers zijn.  oei 2x dezelfde fout :-(

Re: Luisprekers

Weet je zeker dat je de plus en min van één van de luidsprekers niet
verwisseld hebt? Als één van de luidsprekers omgedraaid is aangesloten
dan zal je weinig bassen horen en een onaangenaam stereobeeld krijgen.

[...]

Dat zal ik dan eens moeten proberen.
Maar de speakers zijn ook al dik 20 jaar oud.

Re: Luisprekers

Ik heb (met nieuwere squawkers en tweeters) Philips Speakers uit 1972. 35
liter boxen, na de inbouw van nieuwere speakers voor midden en hoge tonen
ook extra gevuld met glaswol. Ze doen het, momenteel achter een 2 x 100 Watt
JVC Dynamic Super A versterker, nog steeds prima. Daarvoor hingen ze aan een
2 x 55 Watt Sony VFet versterker. En daarvoor een 2 x 50 Watt Luxman en een
2 x 40 Watt Philips zelfbouw met Elektuur eindtrappen. Nooit last gehad van
slecht geluid.

Er zijn testplaten waarop de juiste fase (plus en min) goed is te
controleren. Test CD's ??? Geen idee. Maar als de snoeren met stekkers van
de fabriek er nog aanzitten moet dat geen probleem zijn. Flipse gebruikte
een tijdlang alleen maar DIN LS stekker (platte pen voor min en ronde pen
voor plus)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Re: Luisprekers

Ik heb nog een set Sony speakers (Speaker System SS-U10)
2 kleine boxen Impedance 8 Ohm en Input Power 50W
en grotere bijbehorende box (basbox) Megneticallly Shielded Type
Impedance eveneens 8 Ohm en Input Power 70W
Belangstelling (t.e.a.b.)
JéJé

Re: Luisprekers

Ik heb hier nog een 20 jaar oud test cd'tje liggen van DENON, daar zit die
test ook bij: "in phase, out of phase".

Re: Luisprekers

Veel eenvoudiger: Zet de speakers naast elkaar, de versterker op mono. Sluit
de speakers aan en luister. Vervolgens haal je de draden van één speaker los
en verwisselt ze. Ook nu weer luisteren. Op één van beide aansluitmanieren
heb je duidelijk meer bastonen. Dan staan de speakers goed aangesloten. Heb
je daarmee het probleem niet opgelost, zul je verder moeten gaan zoeken.
Succes!
Pieter

Re: Luisprekers
On Sun, 26 Feb 2012 11:28:22 +0100, "pieter"

1 1/2 v batterijtje aansluiten op de speakerdraden, als alletwee de
conussen naar binnen gaan leg je in de plusdraad een knoop.Kan je ze
nooit meer verkeerd aansluiten.

Re: Luisprekers

Als je een speaker ansluit en het geluid is dan wel goed , dan kan het
een verkeerde fase zijn. (versterker in mono als dat mogelijk is).

--
pim.

Re: Luisprekers

Dat zou niet veel uit mogen maken. Weinig laag is een typisch effect
van speakers uit fase.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

-- J.

Re: Luisprekers

"Jeroen"  schreef in bericht

[...]

Net even gekeken, draden verwisseld en inderdaad: geluid heeft meer bass.
Type speaker is Philips FB 277. Foamranden lijken mij nog goed.
Ik kocht een complete set voor 2000 gulden (versterker, tuner, cassettedeck
cd-speler en speakers)
Alleen het cassettedeck is een jaar of 3 geleden naar de snuffelmarkt
gegaan.

Re: Luisprekers

"Cootje"  schreef in bericht

"Jeroen"  schreef in bericht

[...]

oe oei oei, ik zag dat er wel een foamrand gescheurd is. Kasten zijn toch
beschadigs en is dus geen gezicht meer in huis.
Ik heb de tv er ook op aangesloten, toch beter geluid dan tv alleen.
Kleinere speakers naast de tv zou wel een beter alternatief zijn.

Site Timeline