LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Hallo allemaal,

Ik had de LG-monitor, model 77M met vaste speakers,aan staan maar toen ik even later terugkwam hing er een "printluchtje" en stond het beeld op zwart. Wanneer ik nu de monitor aanzet, krijg ik geen beeld. De power-led is even groen en gaat dan oranje knipperen. Wanneer de monitor niet op de comp is aangesloten blijft dit lampje wel groen branden. Als ik de monitor (aan) dan weer op de comp aansluit slaat de comp volledig uit. Kan het zijn dat de VGA-kabel is gebroken of zit er in de voeding iets niet lekker? (Hs-trafo misschien?)

Is er iemand die dit probleem kent en een oplossing weet? En is het de moeite van repareren waard?

Alvast bedankt voor de reacties.

Bert

Reply to
Bert

"Bert" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

De bekende kwaal van een crt-monitor. Ze draaien een poosje en dan is het weggooien. Vandaar dat ik geen crt meer wil hebben. Hoewel het beeld op zich wel mooier is.

Reply to
J.v.Gelderen

TFT's gaan ook stuk, en de kans dat je ze daarna moet weggooien is minstens even groot zoniet groter dan bij een CRT. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij tegenwoordig i.p.v. een monitor gebruikt.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

En wat word er hier vberstaan onder een tijdje. en dan is het ook nog de vraag hoe lang per dag. Als je hem gewoon aan laat staan tussen korte pauzes (screensaver mag natuurlijk) en niet uit laat zetten om de weet ik vele minuten dan gaan ze heel lang mee. ook als je hem ene uur of6 per dag minimala aan hebt.

Reply to
Spacebug

Ahum, ik kwam bijna in de verleiding minder nette woorden te gebruiken om jouw onzinverhaal te nuanceren, maar dat zal ik niet doen, ik zal volstaan met te zeggen dat LG inderdaad niet het beste merk is, en dat LCD monitoren ook stuk kunnen.

En ook dat is onzin. Monitoren slijten voornamelijk van aanstaan. Het omslagpunt qua slijtage voor uitzetten ligt zo rond een kwartier. Voor standby door powersave zal het een paar uur zijn.

Beste Maarten,

Ik geloof je meteen. Maar ik snap je niet helemaal, bedoel je dat het met de hand uitzetten minder schadelijk is dan via de powersave? Of hoe moet ik dit zien?

Bij voorbaat dank!

Groetjes, Rene

Reply to
René

"J.v.Gelderen" schreef in bericht news:41624dcf$0$260$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Dan moet je ze op tijd terugdraaien. Inderdaad knapt anders na een tijd het snoer.

Vandaar dat ik geen crt meer wil hebben. Hoewel het beeld op zich

Groot gelijk. Pas nog een RGB-monitor uit '73 weg moeten gooien. Keikapot. Totaal onbetrouwbaar die CRT-apparaten. Ik zie het al gebeuren dat die Philips 14A uit 1994 die sinds die tijd 8 uur per dag aan staat, het binnenkort ook gaat begeven.

Rene

Reply to
René

"Bert" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Deze type monitor staat wel bekend om zijn slechte lijntrafo partnummer

6174Z-2002 meen ik. Daarentegen zijn ze niet zo duur (nog geen 30 euro).

gr Jopie

Reply to
Jopie

Het idee is dat een monitor zonder powersave meer warmte produceert waardoor bijvoorbeeld elco's (maar ook de beeldbuis!) sneller slijten door het aanstaan. Daar schat ik dat het bij een kwartier afwezigheid al beter is om ze uit te schakelen. Bij een monitor die wel standby gaat (vaak ook na een kwartier trouwens), zal de voeding in de tijd dat hij standby staat als het ontwerp goed is weinig slijten, dus dat kan gerust een paar uur duren zonder veel effect op de levensduur.

Het verhaal dat een monitor die uitgezet wordt sneller slijt, ligt volgens mij aan 2 dingen:

1). Een apparaat dat (jaren-)lang aan heeft gestaan heeft gegarandeerd meerdere uitgedroogde elco's en losse solderingen, en zal na afkoelen niet meer werken. Dit is bij bijvoorbeeld (Panasonic) videorecorders een zeer veel gehoorde klacht. Een harde schijf met marginale lagers, of elk ander mechanisch apparaat met smering voor het leven die niet voor het leven blijkt te zijn zal ook niet meer opspinnen na stilstand. Bij jarenlang gebruik is zo'n apparaat sowieso al niet betrouwbaar meer. 2). Door een slecht ontwerp kan het dat er te lichte opstartweerstanden gebruikt zijn, onderdelen die op het randje zijn en een inschakelpiek niet overleven, of veel te dunne solderingen die temperatuurwisselingen niet overleven. Het lijkt me dat die apparaten de 5 jaar sowieso alleen met moeite zullen halen, ongeacht het gebruik.

met de

dit

Dag Maarten,

Bedankt voor je uitleg, het is helemaal gesnopen nu. Het klinkt misschien oerstom, maar het was jouw formulering die vanmiddag niet tot mij door wou dringen. Herlees ik het nu, dan is het zo logisch als wat. Even een wat minder dagje in de bovenkamer ;-). De extra uitleg is ook begrepen.

Groeten, Rene

Reply to
René

zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het verwijderen/plaatsen van die lijntrafo? En zijn er misschien componenten die mee vervangen moeten worden?(ivm stukgaan van die lijntrafo)

gr Bert

Reply to
Bert

"Bert" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Het is al weer 2 jaar geleden dat ik voor LG heb gerepareerd maar zover ik weet niet. Wel moet natuurlijk de focusen afgeregeld worden.

Jopie

Reply to
Jopie

bedankt voor de tip. Nu kan ik teminste verder.(alleen de trafo nog bestellen) Maar dat gaat wel lukken. Of het beeldscherm hierna weer werkt zal ik wel even laten weten.

gr bert

Reply to
Bert