LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Hallo allemaal,

Ik had de LG-monitor, model 77M met vaste speakers,aan staan maar toen
ik even later terugkwam hing er een "printluchtje" en stond het beeld
op zwart.
Wanneer ik nu de monitor aanzet, krijg ik geen beeld. De power-led is
even groen en gaat dan oranje knipperen.
Wanneer de monitor niet op de comp is aangesloten blijft dit lampje
wel groen branden. Als ik de monitor (aan) dan weer op de comp
aansluit slaat de comp volledig uit.
Kan het zijn dat de VGA-kabel is gebroken of zit er in de voeding iets
niet lekker? (Hs-trafo misschien?)

Is er iemand die dit probleem kent en een oplossing weet?
En is het de moeite van repareren waard?

Alvast bedankt voor de reacties.

Bert

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

De bekende kwaal van een crt-monitor. Ze draaien een poosje en dan is het
weggooien. Vandaar dat ik geen crt meer wil hebben. Hoewel het beeld op zich
wel mooier is.

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

TFT's gaan ook stuk, en de kans dat je ze daarna moet weggooien is
minstens even groot zoniet groter dan bij een CRT. Dus ik ben eigenlijk
wel benieuwd wat jij tegenwoordig i.p.v. een monitor gebruikt.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer
On Tue, 5 Oct 2004 09:31:21 +0200, "J.v.Gelderen"

En wat word er hier vberstaan onder een tijdje. en dan is het ook nog
de vraag hoe lang per dag. Als je hem gewoon aan laat staan tussen
korte pauzes (screensaver mag natuurlijk) en niet uit laat zetten om
de weet ik vele minuten dan gaan ze heel lang mee. ook als je hem ene
uur of6 per dag minimala aan hebt.

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

En ook dat is onzin. Monitoren slijten voornamelijk van aanstaan. Het
omslagpunt qua slijtage voor uitzetten ligt zo rond een kwartier. Voor
standby door powersave zal het een paar uur zijn.

---
Met vriendelijke groet,

   Maarten Bakker.

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Beste Maarten,

Ik geloof je meteen. Maar ik snap je niet helemaal, bedoel je dat het met de
hand uitzetten minder schadelijk is dan via de powersave? Of hoe moet ik dit
zien?

Bij voorbaat dank!

Groetjes,
Rene

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Het idee is dat een monitor zonder powersave meer warmte produceert
waardoor bijvoorbeeld elco's (maar ook de beeldbuis!) sneller slijten
door het aanstaan. Daar schat ik dat het bij een kwartier afwezigheid al
beter is om ze uit te schakelen. Bij een monitor die wel standby gaat
(vaak ook na een kwartier trouwens), zal de voeding in de tijd dat hij
standby staat als het ontwerp goed is weinig slijten, dus dat kan gerust
een paar uur duren zonder veel effect op de levensduur.

Het verhaal dat een monitor die uitgezet wordt sneller slijt, ligt
volgens mij aan 2 dingen:

1). Een apparaat dat (jaren-)lang aan heeft gestaan heeft gegarandeerd
meerdere uitgedroogde elco's en losse solderingen, en zal na afkoelen
niet meer werken. Dit is bij bijvoorbeeld (Panasonic) videorecorders een
zeer veel gehoorde klacht. Een harde schijf met marginale lagers, of elk
ander mechanisch apparaat met smering voor het leven die niet voor het
leven blijkt te zijn zal ook niet meer opspinnen na stilstand. Bij
jarenlang gebruik is zo'n apparaat sowieso al niet betrouwbaar meer.

2). Door een slecht ontwerp kan het dat er te lichte opstartweerstanden
gebruikt zijn, onderdelen die op het randje zijn en een inschakelpiek
niet overleven, of veel te dunne solderingen die temperatuurwisselingen
niet overleven. Het lijkt me dat die apparaten de 5 jaar sowieso alleen
met moeite zullen halen, ongeacht het gebruik.

---
Met vriendelijke groet,

   Maarten Bakker.

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer
met de
dit

Dag Maarten,

Bedankt voor je uitleg, het is helemaal gesnopen nu. Het klinkt misschien
oerstom, maar het was jouw formulering die vanmiddag niet tot mij door wou
dringen. Herlees ik het nu, dan is het zo logisch als wat. Even een wat
minder dagje in de bovenkamer ;-).
De extra uitleg is ook begrepen.

Groeten,
Rene

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Ahum, ik kwam bijna in de verleiding minder nette woorden te gebruiken
om jouw onzinverhaal te nuanceren, maar dat zal ik niet doen, ik zal
volstaan met te zeggen dat LG inderdaad niet het beste merk is, en dat
LCD monitoren ook stuk kunnen.

---
Met vriendelijke groet,

   Maarten Bakker.

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Dan moet je ze op tijd terugdraaien. Inderdaad knapt anders na een tijd het
snoer.

Vandaar dat ik geen crt meer wil hebben. Hoewel het beeld op zich

Groot gelijk. Pas nog een RGB-monitor uit '73 weg moeten gooien. Keikapot.
Totaal onbetrouwbaar die CRT-apparaten. Ik zie het al gebeuren dat die
Philips 14A uit 1994 die sinds die tijd 8 uur per dag aan staat, het
binnenkort ook gaat begeven.

Rene

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Deze type monitor staat wel bekend om zijn slechte lijntrafo partnummer
6174Z-2002 meen ik.
Daarentegen zijn ze niet zo duur (nog geen 30 euro).

gr Jopie

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het verwijderen/plaatsen
van die lijntrafo?
En zijn er misschien componenten die mee vervangen moeten worden?(ivm
stukgaan van die lijntrafo)

gr Bert

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

Het is al weer 2 jaar geleden dat ik voor LG heb gerepareerd maar zover ik
weet niet.
Wel moet natuurlijk de focusen afgeregeld worden.

Jopie

Re: LG beeldscherm geeft geen beeld meer

bedankt voor de tip.
Nu kan ik teminste verder.(alleen de trafo nog bestellen)
Maar dat gaat wel lukken.
Of het beeldscherm hierna weer werkt zal ik wel even laten weten.

gr bert

Site Timeline