Lekkende CV ketel controleren.

Om de een of andere reden heb ik dit jaar meer dan drie keer zoveel
water gebruikt als normaal. En daar hangt een prijskaartje aan.

Nu heb ik samen met iemand van de WML gekeken waar dat aan zou kunnen
liggen. Sproeien wegens de droge zomer valt sowieso af omdat ik een
eigen bron heb op het terrein. En om tweehonderd kub erdoor te jagen
moet je de tuinslang zo'n beetje 24/7 open hebben staan.

Gewone lekken vallen af: het metertje draait (op dit ogenblik) niet als
er geen water wordt verbruikt.

De WML-man suggereerde dat de overloop kraan van de CV-ketel continu
open zou hebben gestaan. Dat zou meer voorkomen. Een beetje iffy, want
waarom is die dan klaarblijkelijk ook weer vanzelf dichtgegaan? Want nu
is alles weer in orde.

Ennieweej.

Een voor de hand liggende gedachte is een voelertje in de afvoer van de
ketel (of ketels, want ik heb er twee) te duwen dat constant monitort of
er water doorheen loopt en dan een seintje geeft. Een Wemos mini of
zoiets, die kosten ook geen drol meer, en ik heb ervaring met die dingen.

Mijn vraag aan jullie: hoe zouden jullie dit aanpakken, en welke sensor
kan ik het best gebruiken?

Re: Lekkende CV ketel controleren.

Weet je zeker dat je meter correct werkt?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Lekkende CV ketel controleren.

wat is zeker in dit leven, maar hij is drie jaar geleden ge"installeerd
en heeft tot dusver goed gewerkt.

Re: Lekkende CV ketel controleren.

Ik neem aan dat je op vorig jaar doelt.

Dat valt mee. Of tegen, net waar je vanuit gaat. Jaren geleden had
ik ineens 150 kuub meer dan normaal gebruikt. Bleek uiteindelijk
het gevolg van een door bevriezing gesprongen T-stuk. Het lekje was
maar heel klein, maar wel goed voor 150 kuub dus...

Hoe weet je dat de meter niet draait? Door er een minuut naar te
kijken? Ik dacht eerst ook dat hij niet draaide, maar bij langere
beschouwing bleek het toch wel het geval.

Dat kan alleen als het een combiketel is: daar komt een lekkende
inlaatcombinatie inderdaad vaker voor.

Hoe weet je dat? Dit jaar is nog maar een paar dagen oud...

Een meer voor de hand liggende aanpak is, als de inlaatcombinatie
wordt verdacht, die te vervangen. Online al voor pakweg 20 euro te
bestellen.

-p

Re: Lekkende CV ketel controleren.

Op mijn meter zit een verklikkertje dat ook hele kleine hoeveelheden
aangeeft m.b.v. een wijzertje.

Ik heb op 7 december opgenomen en heb dus een maand aan data. Met dit
verbruik kom ik weer aan mijn normale totaal van 120 kub per jaar...