Ledlamp in gebruik genomen - Page 2

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Er zijn nachtlampjes en nachtlampjes. Die neondingetjes zijn
prima om als orientatiepunt te fungeren; voor ledlampjes geldt
hetzelfde. Maar als je bijv. een gang wilt "nachtverlichten",
dan moet je een rondstraler hebben. Ik gebruik voor dat doel
al sinds jaar en dag 5 W gloeilampjes. Met een 5 W spaarlamp
zou ik niets opschieten: niet alleen past zo'n ding niet in
de armatuur, het is voor het doel ook nog eens veel te fel,
en de stroombesparing is nul.

-p

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Precies, dat was ook mijn 2e toepassing (naast het schemerlampje)
Bij mijn moeder verlicht een 5W gloeilamp de overloop + trap naar beneden,
+ stukje v/d gang. Zo kan ze s'nachts naar beneden voor de WC.
Als dat 5W lampje + 2 reserve lampjes kapot zijn, stop ik er een LED lampje
in.

Een LED lampje geeft trouwens niet slechts 1 spectraallijn, want dan zou ik
het nooit
als gelig wit ervaren.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Verreweg de meeste witte LED's zijn blauwe LED's met geel fosfor zodat
deze voor het oog wit(achtig) licht uitstralen. Het spectrum van een
witte LED heeft een paar pieken en grote dalen, dit in tegenstelling tot
een gloeilamp waarbij het spectrum begin met veel (infra)rood en heel
gelijkmatig afloopt naar relatief weinig blauw.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Ik heb voor de komende 15 jaar gloeilampjes ingeslagen. ;-)
Alleen zijn die dingen niet meer 5 W (wat klopte!), maar 7 W;
kennelijk in het kader van de energiebesparing...

-p

Re: Ledlamp in gebruik genomen

En inplaats van het eeuwige leven te hebben, gaan die smalle 7W
buislampjes behoorlijk snel stuk. Die 5W kogellampjes had je in
uitvoeringen die zo inefficient gedimensioneerd waren dat ze zomaar een
paar jaar continu bleven branden.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Zowel bij de 5 W als de 7 W gaat het om (E27) kogellampjes.

Klopt. Maar je kunt ook stellen dat ze zo gedimensioneerd
waren dat ze perfect voor het doel geschikt waren: spaar-
verbruik en toch aangenaam en voldoende licht.
Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat de 7 W versie
een kortere levensduur heeft. Misschien is dat ook wel de
bedoeling, om gloeilampen eerder van het toneel te laten
verdwijnen...
Overigens geeft die 7 W een lichtstroom van 60 lumen, dus
bijna 8,6 lumen/W, wat (volgens Wikipedia) hoger ligt dan
bij 15 W en 25 W lampen.

-p

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Aargh, dat had ik ook al: geen 5 W meer te koop.
Echter voor mij was het aanleiding om naar LED over te gaan.

Hans

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Inderdaad, sowieso niet als wit. Ik geloof dat we allemaal een beetje
langselkaar heen praten. Waar ik op doelde was een orientatielichtje. Die
zijn doorgaans oranje of groen met neonlampje, en zou je ook met een
monochrome LED kunnen uitvoeren. Het voordeel is dat dit soort lampjes ook
in de slaapkamer kunnen branden zonder in de slaap te storen. In
tegenstelling tot blauwe of wittige lampjes die acuut of op lange termijn
voor (slaap)problemen zouden kunnen zorgen.

Jij zoekt echter geen orientatielicht maar een ganglampje voor
toiletbezoek e.d. Daar heb je wat meer licht nodig en dat zal wel soort
van wit moeten zijn om goed te werken.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Wij hebben tegenwoordig een combilamp.
Een spaarlamp van 12 Watt en een oranje LED in E9%E9n behuizing.
Schakelen tussen die twee doe je gewoon met de lichtschakelaar.

Hugo

Re: Ledlamp in gebruik genomen

En die LED is een *rondstraler* die kans ziet om een gang zo
te verlichten dat je nog redelijk zicht hebt?

-p

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Een simpel oranje neonlampje is daar zelfs nog zuiniger dan een LED.

Dat zal doorgaans aan de voorschakelelectronica liggen, een beetje Chinees
dimensioneert die op 2000 uur omdat het anders wel erg duur wordt...

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Het is alleen jammer dat de consument op deze manier om de tuin wordt geleid,
en met valse beloften wordt verleid tot het aanschaffen van een product
waarvan 'ie gegarandeerd spijt krijgt.

--
Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Ik vind het vooral slecht dat deze misleiding niet alleen door de
fabrikanten gebeurt maar ook door allerlei adviseurs en autoriteiten.

Men doet net alsof een LED lamp de ideale lamp is met het beste rendement.
Er hangt een luchtje omheen van "als ie niet zo duur was zou iedereen deze
lamp gebruiken" waardoor mensen verleid worden om wat meer uit te geven
om dan toch maar een LED lamp te hebben.

En dan valt ie ineens ontzettend tegen.

Daar mag best wat meer aandacht op gevestigd worden.  LED lampen zijn
het gewoon niet.  Of in ieder geval nog niet.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Je hebt 100% gelijk.

P.

Re: Ledlamp in gebruik genomen
Op Dinsdag 4 Augustus 2009 07:41:06 +0000 (UTC), schreef Martijn van Buul

Ik heb er geen spijt van, want ik heb al een toepassing. Maar misleidend
is het.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!

Dat kan in de toekomst weleens bewaarheid worden. Mijn stukje gaat
helemaal niet over het verschil in lichtsterkete en energieverbruik.
Dat jij dat niet snapt laat blijken dat jij er geen kijk op hebt.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!
Re: Ledlamp in gebruik genomen

Als op de verpakking staat dat de lichtopbrengst van de 1W LED lamp
vergelijkbaar is met
die van een 25 W gloeilamp, dan moet dat gewoon kloppen.
Als dat niet klopt, ja dan vind ik dat vreemd.
(helaas niet echt, want wordt als consument al vaak gegoeg belazerd)

Hans

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Als er op een computerspeakertje een muziekvermogen van
500W staat, dan moet dat gewoon kloppen...

-p

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Inderdaad. Wat wil je daar mee zeggen?

I vind dat als iets op de verpakking staat, het moet kloppen.
Of het nu vermogen, calorieen, kg of liter is.

Nu vind ik de vergelijking van lamp met speaker niet erg gelukkig.
Bij speaker wordt meestal het maximaal toegestane opgenomen vermogen
gegeven.
Handig als dat groter is dan max. uitgangsvermogen van je versterker, anders
gaat de speaker kapot.
Theoretisch zou dus een computer boxje 500W op de verpakking kunnen hebben,
met intern
een speakertje van 1 W en een weerstand van 499 W parallel.

Vergezocht?
In de 60-er jaren, toen draagbare transistorradios hot waren, stond er op de
radio vaak
het aantal transistoren. Die waren nl. prijzig en "hoe meer transistors, hoe
beter".
Op een bepaald type radio van Japanse afkomst stond "4 transistors"
Wat bleek: De schakeling bevatte 3 transistors en ergens afgezonderd op een
eilandje
zat nog een kapotte transistor gesoldeerd.
Wat belazeren betreft is de mens behoorlijk inventief :-)

Hans

Re: Ledlamp in gebruik genomen

De vergelijking betrof de verpakking dan wel het opschrift, of
beter gezegd: verkoopargumenten.

Bij normale speakers is dat het geval, voor computerspeakertjes
gelden andere wetten. Het is ook vooral in die laatste categorie
dat het vermogen in PMPO (Pre Mortem Power Output) wordt gegeven.