Ledlamp in gebruik genomen

Ik heb een 1W ledlamp in gebruik genomen. Nou, hij geeft beslist
minder licht dan een 15W gloeilamp.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!

Ehhh... Ja!??? En!???

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Nou, dat is veel minder dan opgegeven. Het was al bekend, maar nu weet
ik het uit eigen ervaring. Het zal m.i. nog wel even duren eer er LED-
lampen zijn die net zoveel licht geven als een 60W gloeilamp.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!
Re: Ledlamp in gebruik genomen

Goh.... mijn 1 Watt LED-lamp geeft ook minder licht als mijn 60 Watt
bouwlamp. Vreemd ???? ... nou.. Nee.
Maar mijn 1 Watt LED-lamp heeft een lichtsterkte van 120 lux. De 60 Watt
bouwlamp heeft een lichtsterkte van 3600 lux (beiden op 0,5m afstand).
Duidelijker kunnen we het niet maken.
Lichtsterkte en energieverbruik... het blijft lastig voor sommige mensen

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Je hebt dus 3600/12030% led lampen nodig voor de zelfde lichtsterkte.
Daarvoor gebruik je dus 30 Watt in plaats van 60. Zomaar 50% besparing.

Laten we het over de kosten maar niet hebben.
Ok die bouwlamp gaat 1000 uur mee. Ledlampen 50.000 uur( eerst zien, dan
geloven, zei blinde maupie).
Wat kosten 30 ledlampen en wat kosten 50 bouwlampen voor een eerlijke
vergelijking.
50.000 uur is ca. 17 jaar branden als je 8 uur per dag rekent.

Re: Ledlamp in gebruik genomen
On Tue, 04 Aug 2009 00:26:41 +0200, Pim Schaeffer

Zoek maar eens op wat je met een spaarlamp bespaart: meer!

P.

Re: Ledlamp in gebruik genomen
Op Dinsdag 4 Augustus 2009 00:26:41 +0200, schreef Pim Schaeffer

Dat klopt in elk geval niet. Ik schat dat de 1W ledlamp net zoveel
licht geeft als een 7W gloeilamp. Dus met 10 ledlampen ben je er ruim.

Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!
Re: Ledlamp in gebruik genomen
Ben je van dezelfde openingshoek uitgegaan? Zo niet, dan gaat de
vergelijking mank.

Re: Ledlamp in gebruik genomen
Op Dinsdag 4 Augustus 2009 21:43:49 +0200, schreef Gerard

Dat moet je natuurlijk met een gewone gloeilamp van 60W vergelijken.
Of met led-spotjes.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!
Re: Ledlamp in gebruik genomen

Dat lijkt mij een erg optimistische schatting. Toch maar eens even
opgezocht. Van de allernieuwste serie 1W Luxeon Rebel LED's, die een
(veel) beter rendement hebben dan de gemiddelde LED, ligt het rendement
tussen 70lm/W (2700K) en 100lm/W (5500K). Van een gloeilamp ligt het
rendement rond de 15lm/W (normaal) en 20lm/W (halogeen). Dat scheelt dus
hooguit een factor 5 geen factor 7, en dan heb ik het over de beste
LED's.

Ter vergelijking: een traditionele TL doet 80lm/w en een T5 TL doet
100lm/w. Traditionele spaarlampen zitten ook ergens rond die buurt en de
wat goedkopere of slechtere modellen beginnen bij 65lm/W.

Goedkopere LED-lampen zullen daar nog wat onder zitten.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Ledlamp in gebruik genomen
Op Dinsdag 4 Augustus 2009 23:05:21 +0200, schreef snipped-for-privacy@wf.dd.invalid in

Nou ja, zat ik toch in de buurt. En het rendement van de ledlampen
zal natuurlijk nog beter worden. Mijn lamp werd ook niet warm.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!
Re: Ledlamp in gebruik genomen

Wat je in je tweede zin zegt, is zeker waar. LED's zijn nog volop in
ontwikkeling. TL-achtigen ook, maar daar is de rek toch al iets meer uit
aan het raken; ik zie daar het meest directe nut in het opvoeren van het
rendement van spaarlampen tot 100lm/W zoals een T5 lamp haalt.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Ik zie nog wel eens een superdunne tl-buis komen. Daar is nog wel wat
te halen.

P.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Bij die 1W voor Luxeon komt ook waarschijnlijk nog 1W of meer voor het
stuurcircuit waardoor het rendement terug zakt naar 50lm/W.

Hans

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Ik weet eigenlijk niet of de door mij aangehaalde TL-rendementen met of
zonder VSA zijn, maar zowel EVSA's als LED drivers hebben een rendement
dat boven de 50% ligt.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Wat willekeurige voorbeelden opzoeken leert dat spaarlampen rond de 60lm/W
beginnen en LED-lampen daar vaak nog een stukje onder zitten. Het is nog
niet alles goud wat er blinkt.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Inderdaad.
Daarom denk ik dat LED-lampen nu ook het beste toegepast kunnen worden
wanneer er maar weinig licht nodig is, bijv. klein schemerlampje, of lampje
dat s'nachts blijft branden. Zelfs een 5W spaarlamp geeft dan al teveel
licht.
Als de LED-lampen hun lange levensduur van ca. 50.000 uur werkelijk
waarmaken, kan daar ook nog een besparing in zitten, maar ik heb op internet
wel berichten gelezen van teleurgestelde gebruikers, waarbij de LED-lamp al
na een half jaar sneuvelde.

Groeten,
Hans

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Daar had je vroeger ook van die neon lampjes voor.

Waarschijnlijk zijn niet zo zeer de LEDs het probleem maar slechte
elektronica, bij goedkope spaarlampen is dit vaak ook de beperkende factor.

Op dit moment is LED nog niet zo interessant als alternatief voor gloei-
en spaarlampen, maar dat gaat ongetwijfeld veranderen.

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Die neon lampjes bestaan nog steeds, maar geven naar mijn mening toch een
stuk minder licht.
Bovendien is het spectrum niet bepaald prettig ( slechts 1 lijn? )
Dat stop ik niet in een schemerlampje.

Hans

Re: Ledlamp in gebruik genomen

Het ging toch om een nachtlampje? Daar zijn ze ideaal voor. Een LED geeft
in die toepassing ook maar 1 spectrumlijn en straalt niet rond. Qua
zuinigheid zou je tegenwoordig wel in de buurt kunnen komen (high
efficiencyLED met 470k weerstandje in serie). Voor nachtlampjes zijn witte
LEDs volstrekt ongewenst.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.