LED Stand van zaken?

Ik heb op mijn werkplaats een aantal nieuwe TL buizen nodig.
Is de techniek al zo ver gevorderd dat ik er goed aan doe om LED-buizen
aan te schaffen?
Ik denk aan minimaal dezelfde lichtopbrengst als een heel goede TL buis,
spectrale eigenschappen, rendement.

Re: LED Stand van zaken?
Wacht dan nog maar een paar jaartjes.
Bovedien kan je tl jaren branden van het prijsverschil.
Ook zijn tl's zuiniger dan leds.

Re: LED Stand van zaken?

Dag Gerard,

Een energiezuinige TL oplossing (goede combinatie van buis en
voorschakelapparaat) haalt >80lm/W.  Als de kleurweergave (CRI) niet
zo van belang is, is het conversierendement hoger.  Ga je voor de
laagste prijs (conventioneel VSA), dan zal je met lager rendement
genoegen moeten nemen.

In de LED wereld wordt er veel suggestieve of zelfs onjuiste
informatie gegeven. google maar eens op LED TL VERLICHTING.  Laat je
niet gek maken met zaken als "geen warmte ontwikkeling",  "tot 90%
besparing", etc.  Van belang is het aantal lm/W, eventueel nog de
kleurtemperatuur en CRI (color rendering index).

Er zijn LED's die >90lm/W halen, en daarmee energie-efficienter zijn
dan TL-verlichting, maar die zijn duurder.

Als je niet de mogelijkheid hebt om je er in te verdiepen, zou ik voor
een goede TL oplossing gaan.  Steek je de tijd er wel in, dan kun je
wellicht (als hobbyproject) zelfbouw overwegen. Dan kun je zelf
bepalen waar je het licht wil hebben.

Met vriendelijke groet,

Wim
PA3DJS
www.tetech.nl
Als je abc weghaalt, komt PM bij mij aan.

Re: LED Stand van zaken?

De enige winst (en tegelijk het grote nadeel) van LED-buizen zit hem erin
dat ze geen licht opzij en omhoog uitstralen. Qua lumen per watt en CRI
hoef je het nog niet echt te proberen, dan loont hooguit zelfbouw (maar
het duurt wel jaren voordat je die investering eruit hebt, zeker als je al
niet de goedkoopste TL-oplossing wilde nemen.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: LED Stand van zaken?

Vergeet leds maar. Doe jezelf een plezier en neem een armatuur met een
elektronisch voorschakelapparaat. Dan gaan je TL buizen veel langer
mee.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Als je echt meer licht wil voor minder verbruik, ONTLADINGSLAMPEN!

105lummen/watt

Binnenkort zelfs beschikbaar met dimmers

Opwarmtijd 2,5 minuten

1 nadeel: uitschakelen en direct terug inschakelen gaat niet...

En er zijn ook nieuwe T5 lampen, 73W ipv 80W en die geven ook veel licht!

Cu!

Re: LED Stand van zaken?

1 groter nadeel: wat moeilijker te vinden in kleine vermogens, dus al snel
teveel licht. En het zijn puntlichtbronnen, dus niet zo'n mooie spreiding
als bij een TL.

Verder helemaal mee eens, het is mooi spul en ze zijn zelfs te krijgen met
een CRI >80%

Ik denk dat T5 de komende tijd nog de beste keuze zal zijn op veel
vlakken.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: LED Stand van zaken?

Allemaal dank voor de uitgebreide en nuttige info!
Toch weer veel te weten gekomen dat je met google niet zo gemakkelijk
vindt en uitgelegd krijgt.
Ik houd het voorlopig nog maar bij de bestaande situatie, TL armaturen
met EVSA en standaard buizen, in afwachting van een echte stap vooruit
op de gebieden die voor mij van belang zijn.

Site Timeline