led op wisselstroom ?

Vandaar dat een serie C eenvoudiger (en koeler is)

Maurits

Reply to
Maurits

artikel :

Of een brugcel ervoor.

P.

Reply to
P.

jawel.

Reply to
jjg

Gewoon een tweekleuren led gebruiken. daar zitten nl al twee leds antiparallel.

Reply to
Sjouke Burry

"Ghost" schreef in bericht news:2d08$4a64ba2b$5ed0ad29$ snipped-for-privacy@cache120.multikabel.net...

Ach, ik had me misschien wat nauwkeuriger uit moeten drukken. Want iemand die weinig van LEDs afweet kan veel weten van postzegels of zangvogels of nog veel meer andere dingen waar ik weinig of zelfs niks van weet.

Overigens keren vragen als deze (met discussie en al) eens in de zoveel tijd terug. Als je een LED op het lichtnet aan wilt sluiten, kun je in de Google archieven eens kijken naar "leds aansluiten op 230" in februari 2008. De schemaatjes komen niet goed over omdat Google een proportioneel font gebruikt. Even naar kladblok kopiëren en een schrijfmachineletter (Courier bijvoorbeeld) instellen en je weet wat er staat.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Om de hitech discussie een andere draai te geven: Een ouderwetsch neon lampje + 220KOhm weerstandje werkt ook. Die stekkerdoos-met-schakelaar die je voor weinig bij de bouwmarkt koopt werken allemaal zo.

Als het perse met een led moet dan zo'n std schakeling met C als reactantie + weerstand / zener (voor inrush).

Terzijde: Met een diode + weerstand + condensator + neon kan je ook leuke knipperlampjes maken op 230V. Maar ook hier geld: if you have to ask - don't try it. (vanwege doodgang ivm netspanning:-)

Reply to
Blarp

Dat is 20 jaar geleden!!!!! dat weet ik niet meer, maar ik heb het simpel uitgerekend volgens U=I X R.

Reply to
Marcel Aerts

Op de fietsdynamo deden ze het vroeger prima.

Hugo

Reply to
hbz

Op de fietsdynamo deden ze het vroeger prima.

Hugo

LED's ? ? ?

Reply to
Ghost

LEDs ja. Moet die actie ook nog eens ondernemen; ik word een beetje heel erg moe van dat domme batterijachterlicht wat het niet doet als je hem nodig hebt, zeker aangezien er zo'n fijne mooie naafdynamo op ligt.

Nou was ik van plan om er een paar in tegenfase te schakelen (ook vanwege de relatief lage frequentie), maar ook zonder moet op zich nog wel kunnen.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Toevallig kwam ik en schematje tegen dat misschien je probleem kan oplossen:

mvg,

Frank

Reply to
Frank

"Frank" schreef in bericht news:Zhfdm.134459$ snipped-for-privacy@newsfe12.ams...

Bekende schemaatjes. Nadeel van dit type schemaatjes is dat de LED maar de helft van de tijd licht geeft. Er is (was?) ook een commercieel kitje te koop dat zo werkte en dat aanleiding was voor de eerder genoemde discussie "leds aansluiten op 230" in februari 2008. Dat levert twee keer zoveel licht voor praktisch dezelfde stroomkosten. Inmiddels zijn er nieuwere kitjes verschenen die ook dubbelzijdige gelijkrichting toepassen. Onder andere bij Velleman en Conrad.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ik heb mijn voorstel ook maar even getekend:

De brugcel mag elk goedkoop ding zijn, of 4 diodes.

P.

Reply to
P.

Zie dus mijn voorstel:

Dubbelzijdig, hoger rendement (verdubbeling).

P.

Reply to
P.

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dat is al een stuk beter. Het is dan ook de basis van het schakelingetje dat ik in juni 2007 heb gemaakt. (Wel bekijken met een schrijfmachineletter, Courier bijvoorbeeld.) ___ +---|___|--+ +--+----+----+ | 330k| | | | | | || | ___ | .-. | | o---+----||----+-|___|---+ | | | | + | || 2k2/0.5W | | | | ### V 230V~ 220nF/250V~ | .-----. | '-' --- -LED +-| ~/ +|--+ |560 |10uF| o--------------------------| / = |-----+----+----+ '-----' created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Dat bevat nog een paar uitbreidingen:

- De 330k weerstand dient om de condensator te ontladen.

- De 10uF elco vlakt de spanning wat af -> iets meer licht.

- De 560 weerstand voorkomt dat de brug en de elco opgeblazen worden als de LED los zou raken.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter