LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Het is al een tijdje geleden dat ik nog op de schoolbanken zat, maar ik
weet wel dat een gewoon LEDje zo'n 20mA trekt en dat je daarvoor steeds
een weerstandje moet selecteren.
Erg simpel eigenlijk zoals ook op deze site te lezen staat
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html

Nu kocht ik op dealextreme wat laserpennen, waaronder ook een
sleutelhangertje met een witte LEd erin , zie http://alturl.com/8b9wa

Ding onmiddelijk opengedaan, en blijkt dat er simpelweg 2 LED's
parralel op een aantal knoopbatterijen staan, thats it.

Moeten LED's nu plots geen stroombegrenzing meer hebben ?,
Zoals ik het nu zie moeten ofwel de LEDs een te grote stroom trekken,
of wel de batterijen erg vlug leeg zijn.
Kan mij moeilijk inbeelden dat de inwendige weerstand van die
batterijen precies goed is voor deze toepassing

LED's parallel ? De spanningsval over elke LED is nooit gelijk, hoe kun
je ze dan parallel zetten zonder brokken te maken.

Ik moet er bijzeggen, de sleutelhanger werkt goed en de LED's geven
evenveel licht.

Hebben die LED's dan andere spec's dan vroeger ?

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?
In nl.hobby.elektronica,

Tja, chinees ontwerp: Het is goedkoop en het doet het ook nog (meestal).
Inderdaad wordt in dit "ontwerp" de inwendige weerstand van de batterijen
gebruikt als voorschakelweerstand.

Zelfde constructie trof ik aan in een speelgoedzwaard met licht. Een
blauwe LED zat direct op de batterijen. Helaas waren dat AAA batterijen
met een iets kleinere interne weerstand en was de blauwe LED vrij snel
overleden (in de winkel al opgemerkt dat die het bij de helft daar al
niet deed). Dat was met een nieuwe LED en een weerstandje weer goed
op te lossen, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

2 parallel zal bij 2 LED's uit dezelfde batch wel goed gaan. De
forward spanning varieert iets met de stroom, en als ze al dicht bij
elkaar liggen zullen de onderlinge stromen (en dus helderheden) niet
al te veel verschillen.

En nee, er is no niets veranderd in de manier waarop je een LED zou
moeten aansturen. :-)
Alleen liggen de forward spanningen van de witte, blauwe LED's en
andere felle LED's een stukje hoger dan de oude rode en groene.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

I don't want to achieve immortality through my work.  I want to achieve
Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Ja en wat er ook veranderd is, is dat je niet meer dimensioneert op
20mA (of 10mA voor de iets latere generatie) voor een indicatie LED.
Als je dat namelijk doet dan heb je al een zaklantaarn in je apparaat.

Nu moeten de ontwerpers dat vaak nog leren.  Je ziet vaak apparaten
met een blauw indicatieledje dat zo fel brandt dat je er de kamer mee
kunt verlichten.

Mijn PC heeft dat bijvoorbeeld ook.  Het "power" en "disk" ledje geeft
een blauwe cirkel op de muur ertegenover als het licht in de kamer uit
is...   ik heb er maar een zwart stickertje op geplakt.

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Ik heb zo'n usb-speakersetje met blauwe led. Daar komt
meer licht uit dan dat er geluid uit de speakers komt. ;-)

-p

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

De grote vraag dringt zich op hoe je licht met geluid
vergelijkt....

--
Bye, BugHunter.

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Oorverblindende herrie...

--
Grinnikend door het leven...

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Volgens mij is het (net als met herrie) ook best wel slecht om in
zo'n felle blauwe led te kijken...

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Ik heb een paar witteledzaklampjes, nou, daar kun je echt niet in
kijken. En van in de volle zon kijken knappen je ogen ook niet op.
Men zegt dat je er blind van kunt worden.

Met vriendelijke groeten, Jawade.
--
Nieuw! hosts file manager, voor bewerken enz.  In 2012 veel vernieuwd.
http://jawade.nl/ HexEditor, Diskeditors+MBR-rebuilder, POP3lezer,

Ik ken er die blind worden van andere dingen te doen :-)

Weet iemand een site waar de specificatie's van powerleds en laserleds
te vinden is ?
En weet iemand of je op deze 200Mw lasermodule gewoon maar 3V moet op
aansluiten, of maak je deze ook beter met een stroombegrenzer
http://alturl.com/bnzy8

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Misschien eens bij Conrad kijken?

[...]

Het is in ieder geval knap vervelend. Op mijn werk heb ik een tweetal
Samsung TFT-panels met een blauw power-ledje. Mateloos irritant, aangezien
je daar ongeveer per definitie in kijkt.
--
Martijn van Buul - snipped-for-privacy@dohd.org

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Plakkertje erover klaar. Ik had vroeger een Star LC10 printer die gaf
een rot-piep. Opengeschreofd, plakbandje over het gat in de BEEEEEEEPER
en toen was het een stuk beter,

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Dat heb ik ook wel eens met een computer gedaan...

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Ik deed het met een collega...

--
Grinnikend door het leven...

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Dan maar net zo doen als op mijn PC: stukje stickervel zwart maken met
een edding en dat er over heen plakken.
Je ziet het blauwe licht er nog steeds doorheen maar het is niet meer
zo irritant.

Re: LED in paralell en zonder voorschakelweerstand ?

Beide kun je meten in dB(I), waarbij de 'I' uiteraard
voor "Irritatie" staat.