Laptop pc reparatie.

Hoi,

Mijn laptop heeft waarschijnlijk een electronisch probleem op het
systemboard, nu wil Sony niet solderen op dat bord: ze gooien er een
nieuw bord in als b.v. de netwerk-aansluiting defect is voor het lieve
bedrag van 600 - 800 euro

Is er een reden om nog aan foutdetectie en reparatie op zo'n bord te
doen of is dat schier onmogelijk om bepaalde redenen? Dank.

Re: Laptop pc reparatie.

Foutzoeken en reparatie -als dat al mogelijk is- zou waarschijnlijk
nog duurder worden. De fijne meerlaagse printbaantjes maken het erg
lastig. Informeer hoe duur het nieuwe board is, en dan misschien een
hobbyist zoeken die het erin kan zetten. Anders is het het beste om
een nieuwe laptop te kopen. Bedenk dat de dagwaarde al snel flink
zakt, dus is reparatie al gauw niet de moeite meer.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/ 14 nov: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!

600-800 euro voor een moderbordje...?
Dan moet het toch wel een hele speciale laptop zijn...
Voor minder heb je al een nieuwe in de winkel, met garantie.

Re: Laptop pc reparatie.

Die 600-800 euro is inclusief reparatiekosten. En die plegen
niet gering te zijn.

Aangezien OP geen typenummer noemt is het nog maar de vraag
of zo'n goedkope nieuwe wel tenminste gelijkwaardig is aan
de oude.

-p

Re: Laptop pc reparatie.

Sony is altijd en overal duur met zijn onderdelen. Overigens zou ik er ook
niet vreemd van opkijken als zulke borden alsnog centraal gerepareerd
worden.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Laptop pc reparatie.

Zouden ze best kunnen doen, want al snel bleek er een productiefout in
dit bord te zitten met als gevolg dat 1 memory module uitviel en dat
hebben ze wel op het moederbord gefixed in Badhoevedorp, dus het kan
wel.

Re: Laptop pc reparatie.

Ja die speciale prijs van 600-800 euro geldt natuurlijk alleen maar
voor een RUIL bord, je moet je defecte board inleveren.

Re: Laptop pc reparatie.

lieve
ook

Ik zou het ding bij Sony dumpen op een plek
waar de zon nooit schijnt. En een nieuwe laptop
kopen van een ander merk.

Re: Laptop pc reparatie.

Bij Dell hebben ze dezelfde policy; als er iets niet werkt aan de laptop
moet het mainboard vervangen worden en dat kost ongeveer even veel als
een nieuw model. Dikke kans dat je bij andere merken hetzelfde gelazer
hebt.

Vorige week heb ik bij een laptop weer eens een voedingsconnector
opnieuw vast gesoldeerd, en dan is het meteen weer duidelijk waarom
laptop reparaties duur zijn. Even een mainboard uitbouwen is nogal
arbeidsintensief (het hele ding moet tot op de laatste schroef uit
elkaar om bij de voedingconnector te kunnen komen), en dan was dit nog
een triviaal probleem. Het diagnosticeren en verhelpen van niet triviale
problemen op het mainboard is weer een veel lastiger verhaal.

Re: Laptop pc reparatie.

een

Ik ben tot nu toe sowieso niet gecharmeerd van laptops, gezien
de ervaring met allerlei merken en types. Ik heb al de nodige keren
defecte scharnieren gehad van de klep, scheurvorming in de
achterwand van het scherm, slechte contacten in de verbinding
tussen computergedeelte en scherm en uitvallende delen van het
interne geheugen. Ook de vaak snel slechter wordende accu's
zijn een grote ergernis.
Alleen als zich problemen tijdens de garantieperiode voordoen,
kun je iets verwachten (de leverancier moet dan wel) daarna is
het een kwestie van het stoffelijk overschot in de kliko werpen
en een nieuwe kopen, want dan is repareren meestal veel en
veel te duur om nog een optie te zijn. Van laptops word je niet
echt vrolijk.. :-(

Re: Laptop pc reparatie.

Bij 3 jaar garantie on site komt de monteur het onderdeel nog de volgende
dag vervangen. Tot schermen, VGA cards en laptopmotherboards toe. Mate van
garantie kan je zelf bijkopen bij de samenstelling van de laptop op de Dell
site.
Assemblage vind plaats in Ierland.

Het is kwestbaarder dan desktops. Maar ook veel makkelijker, met een BT
muisje erbij. Die touchpads erop. brrr.

Maurits

Re: Laptop pc reparatie.

Inderdaad bij een laptop is dat erg handig want reparaties zijn hardstikke
duur.

Vond in ieder geval.  Ze hebben ooit gepubliceerd dat ze die fabriek
gingen sluiten.  Of dat al gebeurd is weet ik niet.

Re: Laptop pc reparatie.

Ik raad mensen al jaren af om zo-nie te kopen, niet omdat het consequent
slecht is (dat is het namelijk niet), maar wel omdat de kwaliteit nogal
varieert en als de producten zelf al niet aan de prijs zijn, dan is de
service dat in elk geval wel. Vooral onderdelen zijn reteduur.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Laptop pc reparatie.

Is het niet onwaarschijnlijk dat een fout wordt veroorzaakt door de
'fijne meerlaagse printbaantjes' , m.a.w. het feit dat die voor
verbindingen zorgen kan geen beletsel zijn te meten om een defect
onderdeel te vinden? Zijn de pietluttige smd's niet eerder een
probleem om te vervangen of is dat voor de professional (geoefende
hobbyist) goed mogelijk? Dank.

Re: Laptop pc reparatie.

Er is veel mogelijk. Beschrijf eerst je klacht eens precies. Niet wat
jij denkt dat stuk is, maar gewoon wat er niet werkt want dat is nog
steeds niet duidelijk!

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Sommige dingen zijn wel te maken. Vaak gaan b.v. de solderingen van de
voedingsaansluitingen kapot, die kun je simpel doorsolderen. Wat jij
schrijft, kapotte netwerkaansluiting, zul je ook wel kunnen maken. Ik
weet niet hoeveel elco's er in een moderne laptop zitten maar ook die
zouden stuk kunnen gaan en dan zie je soms de vreemdste dingen. Er zijn
ook meer dan genoeg mogelijkheden die je zomaar niet zult vinden en het
is maar de vraag wat er dan nog reparabel is. Maar onmogelijk is het dus
niet. Om een reeelere inschatting te kunnen laten maken in deze groep
zul je toch wat meer info moeten geven, wat zijn je problemen met deze
laptop? Dat hij "waarschijnlijk een elektronisch probleem op het
systemboard" heeft is echt wat beknopt. Wat voor eentje is het, wat voor
dingen gebeuren er die er op zouden wijzen dat hij kapot is?

Als je rare dingen op het scherm ziet en je hebt er een NVidia Geforce
8400 of 8600 in zitten als video"kaart" dan kun je het wel schudden
overigens, daar zit een productiefout in waardoor ze (rev 1 van de chip
in dit geval, in latere versies is het probleem opgeheven) met bosjes
het loodje leggen.

Groeten,
Rene

Re: Laptop pc reparatie.

Als het de netwerkkaart is, zou ik eerder adviseren om een los
netwerkkaartje te kopen.. Via USB, of PCMCIA..
De kosten zijn aanzienlijk lager dan een nieuw moederbord aanschaffen,
en voorkomt een hoop gepruts aan het moederbord...

Re: Laptop pc reparatie.

Dat is inderdaad veel praktischer.

Groeten,
Rene

Re: Laptop pc reparatie.

Da's de reden waarom ik mijn laptops altijd met 3 tot 4 jaar onsite next
businessday garantie koop. Dan weet ik tenminste zeker dat ik het ding
zolang kan gebruiken en niet weer moeilijk gaan denken of ik 'm wel of
niet moet vervangen/repareren.

X.

Re: Laptop pc reparatie.

Je kan weinig vernielen, als de reparatieprijs gelijk of
hoger is dan een niewe laptop.......

Site Timeline