Kostprijs geschat? - Page 2

Re: Kostprijs geschat?

Zolang de voeding slechts standaardspoelen gebruikt heeft een ontwerp een
hoge nabouwzekerheid, en door het toegepaste IC vaak zelfs een klein
aantal componenten. Het enige dat tricky kan zijn is de print-layout, maar
dat kan je bij lineaire voedingen ook al problemen oplevren.

Niemand wil hier een ATX-voeding nabouwen, dus dat voorbeeld lijkt me wat
overdreven.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Kostprijs geschat?

Dat zijn jouw woorden. Voor een simpele buck-converter (maar ook voor
ingewikkelder schakelingen, zo lang je maar geen trafo nodig hebt) zijn
uitstekende IC's (LM25xx bijvoorbeeld) te koop en de bijbehorende spoelen
zijn vaak ook redelijk standaard en verkrijgbaar. Voor de schema's kan je
vaak gewoon de standaardapplicatie uit de datasheer gebruiken.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Kostprijs geschat?

Overigens kom je met wikkelgegevens en een losse kern ook nog heel ver,
ook als het een trafo moet wezen.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Kostprijs geschat?

Dat komt vrij precies, qua zelfinductie maar vooral ook de Q factor,
draaddikte en het gebruikte ferrietmateriaal.
Standaard spoeltjes/trafo's blijken vaak toch niet bruikbaar te zijn.
En een goede HF printlayout maken is ook niet iets voor de amateur. Een
zendamateur is vaak beter toegerust voor HF werk een heeft een dipper en
frequentiemeter ed.

Maurits

Re: Kostprijs geschat?

De vraagsteller had het over een converter van 24 naar 12 volt
bij 30 ampere.  Ik kan me niet goed voorstellen dat je dat met een
paar standaardonderdeeltjes voor elkaar krijgt.

Re: Kostprijs geschat?

Ik had het over een convertor van 24 naar 12 a 20 v.
En ik heb er een die van 24 naar 12 gaat, en met een trimmer op de print tot
17,10 kan.
Maar dat is juist spijtig, ik wou hem tot 19 krijgen.
Daar zitten allemaal de gewone, en dus gangbare zaken in.

MP

Re: Kostprijs geschat?

Die spanningen zeggen nog niets over hoeveel stroom die voeding moet
kunnen leveren, en daar zit 'm nu net de uitdaging. Een laptop zal
doorgaans pakweg 3A tot 4A trekken. Dit is voor een hobby project nog
wel te behappen, al zal je bij een lineaire voeding dan nog steeds een
zeer behoorlijke koeling moeten hebben (bij 12v uit moet er immers nog
steeds zo'n 50 Watt weggewerkt worden).

Wil je echter een oplossing die 30 ampère kan leveren, dan zou ik niet
zelf gaan knutselen en al helemaal niet met een lineair geregelde
oplossing. Zelfs voor een ervaren hobbyist is dat in de meeste gevallen
stap te ver (vanwege veiligheid).

Je zou kunnen kijken of het apparaat dat op 19 Volt moet draaien het ook
op 17 volt doet.

Re: Kostprijs geschat?

Maar als het goed is heb je allang de benodigde info om hem aan te passen
zodat je de 19 Volt wel haalt. Heb je dat al geprobeerd dan ?

Één weerstand van 1 KOhm in serie met de potmeter van 5 K zetten en je hebt
een regelbereik tot ca. 20 Volt.

Grtz,
Ben

Re: Kostprijs geschat?

Ik ben de ganse week op de baan geweest, en dus nog niet geprobeerd.
Maar dat laat me niet de mogelijkheid onbenut om anderen die reageren te
antwoorden hé?

Die extra R ga ik er waarschijnlijk dit weekend inplaatsen.
Dan nog enkel een 24 v voertuig vinden, want de mijne gaat voor 2 weken op
het bedrijfsterein staan.
Ik doe deze weken even lekker niets wat met ransport te maken heeft.

MP

Re: Kostprijs geschat?

Ik ook niet, ik had natuurlijk moeten zien dat het om 30A ging. Je zal dan
een grotere kern nodig hebben en die zelf zorgvuldig moeten bewikkelen.
Ongeveer het kaliber dat je wel tegenkomt in de zwaardere versterkers voor
autotoepassingen.

Bij lagere spanningen (dus vermogens) zou zo'n stroom echter nog wel
haalbaar zijn; zo bijzonder zijn de onderdelen op een moederbord van een
computer bijvoorbeeld niet. Gewoon wat kleine ringkerntjes met een paar
losse wikkelingen eromheen. Tegenwoordig vaak zelfs kant en klare
ingegoten spoeltjes waar de waarde gewoon opgedrukt staat en die dus
standaard zijn.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.