K12 philips tv's, is dat wat?

Om wat aan te knutselen voor mij als beginner en dan eventueel weg te gooien of te verkopen voor een klein prijsje? Of is dat zulk oud spul dat dat geen zin meer heeft?

Reply to
Guido

De K12 was in mijn geval één van de eerste TV's waarmee ik ooit aan de slag ben gegaan. Veel problemen gehad met slechte contacten van de insteekprinten. Maar het geluid is fantastisch bij deze toestellen, veel beter dan bij moderne TV's.

Houdt er rekening mee dat een K12 chassis niet galvanisch gescheiden is van het net. Met dit soort TV's zonder netscheiding moet je voor je eigen veiligheid nog voorzichtiger zijn dan met moderne TV's (die voor zover ik weet tegenwoordig allemaal netscheiding hebben i.v.m. audio/video en SCART aansluitingen). Door het ontbreken van netscheiding zit met name het voedingsgedeelte van een K12 anders in elkaar dan wat tegenwoordig gangbaar is.

Persoonlijk zou ik in jou geval overwegen om voor iets moderner chassis te gaan (uit de jaren 80 bijvoorbeeld). Waarschijnlijk zal je voor een K12 niet veel meer krijgen.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

Ok. Dan doe ik het niet. Sja, het is gratis afhalen, maar vanuit veiligheids oogpunt waag ik me er dan liever nog niet aan.

Bedankt.

Reply to
Guido

"Guido" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Als je een scheidingstransformator hebt, is het veiligheidsprobleem van de baan. Zo'n trafo is i.h.a. aan te raden bij reparaties aan netspanningsapparatuur.

MRe

Reply to
MRe

Nope, die heb ik niet. Maar die gaat dan bij deze op mijn lijstje van dingen die ik nog wil halen. Zijn er nog specificaties of andere dingen waar ik op moet letten bij zo'n apparaat?

Reply to
Guido

On Thu, 16 Sep 2004, it was written:

Als beginnende knutselaar ben ik ooit gefrustreerd geraakt van een paar K12's, dus ik ben een beetje bevooroordeeld. De K12 was het eerste echt modulaire toestel van Philips, en de K12Z was het eerste toestel dat min of meer standaard 'luxe' zaken had als een SCART plug, teletext, soms een kolk of wekker, en daardoor wel een belangrijk stuk geschiedenis. Repareren is best een leuke oefening misschien, maar wees gewaarschuwd: veel van de connectoren van modules kunnen slappe contacten hebben. Bij Nedis waren deze tot voorkort nog in het assortiment. Als particulier kan je eens bij elektronica-online informeren.

Verder: ik heb altijd het idee dat houten kasten slecht liggen op de tweedehands markt, en als het simpel en degelijk moet lever ik liever een K40, die vind ik wel prettig repareren. Maar als je toevallig een paar K12's hebt staan (je ziet ze best weinig meer): laat je zeker niet tegenhouden om het eens te proberen.

Maarten Bakker

On Thu, 16 Sep 2004, it was written:

De K12Z is wel galvanisch gescheiden. Dit zijn de luxere modellen, ik denk dat ze ook allemaal een 6 polige AV ingang hebben, dus daaraan te herkennen. De voedingstrafo is langwerpig inplaats van blokvormig, en de opbouw rond de voeding is anders.

Maarten Bakker

Leuke van de K12 vind ik dat er nog relatief veel 'standaard' componenten in zitten. Ben zelf met de K9 begonnen... Repareren tot in het oneindige...

Reply to
Marco

Ik ben zelf ook begonnen met een K9, mijn eerste TV. Heel wat met af geknutseld met dat ding...inderdaad repareren tot in het oneindige...

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

"Guido" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

te

spul

veel

is

netscheiding

chassis

de

netspanningsapparatuur.

Dat 'ie voldoende vermogen levert. en dat je hem niet verwart met een verhuistrafo, want die zijn niet galvanisch gescheiden. Heb ooit eens zo'n trafo (250 watt) op een zendamateurbeurs gekocht voor 30 gulden. Oostduits in mooi houten kastje.

MRe

Reply to
MRe

Ik kan nu ook voor zo'n 20 euro een Sony KV-C252 tv kopen waarvan het beeld niet meer op komt, verder weet ik er niets van. Op

komt er wel een lijst met mogelijke chassis tevoorschijn maar nergens een lijst met "repair tips" zodat ik kan bekijken of het wel of niet wat voor me is. Ik ga eens kijken of ik wat meer van de symptomen te weten kan komen.

Reply to
Guido

On Fri, 17 Sep 2004, it was written:

Zoek maar onder KV-C2521, of onder AE-1B of C chassis. Verder de tip om alleen voor echt moderne of mooie TV's meer dan 10 euro te geven. 10 euro is de handelswaarde waar je ze bij zaken voor mee kan krijgen als je het goed aanpakt. Meerwaarde ontstaat als je het toestel sloopt voor onderdelen, repareert, of voor iets meer defect doorverkoopt voor de export ofzo.

Maarten Bakker

;-) Die ae was ik net aan het downloaden. En dat KVC is daar blijkbaar KVX, dus die ben ik ook aan het downloaden. Als diegene met tv nog wat meer over het ding kan zeggen en het is in de buurt, dan haal ik hem misschien wel op. Niet meer als een 10tje voor een defecte tv dus... oke.

Ik twijfel overigens of diegene wel het volledige nummer heeft gegeven omdat al die modellen op eserviceinfo nog een nummer extra hebben..

Reply to
Guido

"Guido" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Een klein beetje ervaring met een Sony KTV, had er een waar alles perfect van werkte, behalve geen beeld. Na wat gestoei en gevloek er achter gekomen dat het rode kanon geen contact meer maakte in de beeldbuis. Hierdoor was de totale straalstroom te laag waardoor er geen RGB signaal naar de buisprint ging. Met het aanraken van de rode output op de buisvoet was er beeld, alleen groen met blauw...

Al

Reply to
The Al Bundy

On Fri, 17 Sep 2004, it was written:

KV-X is de monitorlook serie, KV-C de classic look, KV-A de variant met nadruk op geluidsweergave. De modelnummers gaan niet helemaal gelijk op qua chassisvariant.

Dat is in elk geval zoals de markt hier ligt. Het kan zijn dat in andere regio's de bedragen weer anders liggen. 20 euro voor breedbeeld of 100hz, of een zeer recent toestel is wel nog steeds redelijk.

Klopt, het eindcijfer is vaak geprint inplaats van meegedrukt. Een 0 is zonder teletext, een 1 met. 2, 3, enz. zijn voor varianten met bijv. ander frequentiebereik of geluidssysteem. Bijna altijd eindigen de Nederlandse modellen uit die serie op een 1.

Maarten Bakker

Maar waar haal je die defecte tv's dan bij handelaars? Gewoon de tv boer op de hoek ofzo? Want de bcc e.d. hebben een landelijke opkoper voor al hun wit en bruingoed. Daar kom je niet tussen. Dus waar moet ik zijn als ik echt defecte toestellen wil hebben om te fixen? Ik zit in de buurt van amsterdam....

Reply to
Guido

"Guido" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Wat ik vroeger gedaan heb is gewoon naar de gemeentewerf gaan, daar worden behoorlijk wat TV's naar toegebracht die gewoon een klein defect hebben.

Al

Reply to
The Al Bundy

Dit zou kunnen werken, afhankelijk van de gemeente. En verder: inderdaad gewoon eens hier en daar bij een winkel informeren. Ik weet niet hoe makkelijk je er zonder contacten tussenkomt.

Maarten Bakker

"Guido" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Lokkertje in de krant of supermarkt prikbord, 'gratis uw defecte TV opgehaald door Radio Piet'. Of zoiets... Beetje rondbazuinen en voor je het weet heb je meer televisies dan je lief is ;)

--
Thanks, Frank.
(remove 'x' and 'invalid' when replying by email)