Holleeder

Ik weet niet in welke nieuwsgroep ik dit moet vragen, dus hopelijk zijn
hier mensen die een antwoord weten, hoe kan het afknippen van een
koptelefoon nu helpen tegen afluisteren, het lijkt mij onzin
http://www.boevenvangen.nl/nieuws/holleeder-had-trucje-tegen-afluisteren-gsm

--
Poecilia

Re: Holleeder

Als je de GSM zo gebruikt kan ik me voorstellen dat de microfoon van de GSM
zelf aan gezet kan worden.
Steek je een oortje met microfoon in de GSM dan wordt de microfoon van de
GSM uitgeschakeld.
Knip nu de snoertjes af en de microfoon van GSM en snoertje werken dan niet.
Bedenk dat de GSM (afluister) techniek heel ver gaat wat jij en ik niet
weten.
Met het IMEI-nummer kan je een heleboel dingen doen zonder dat de eigenaar
dit door heeft.

--
Kabouter Plof

Re: Holleeder

Maar dan kan je de telefoon zelf toch ook niet meer gebruiken?

--
Poecilia

Re: Holleeder

Dat klopt, maar bv in een prive gesprek / vergadering kan je niet via de
telefoon meeluisteren door dat plugje.
Ik denk ook niet dat hij bang was om te telefoneren, maar gewoon om
afgeluisterd te worden via de GSM

--
Kabouter Plof

Re: Holleeder

Ik zou er niet van uit gaan dat dit tegenwoordig nog altijd werkt.

"vroeger" had zo'n aansluiting een of ander schakelcontact waardoor als
je de plug erin steekt de verbinding met het interne apparaat (microfoon
of luidspreker) mechanisch onderbroken werd.
Wie wel eens een radio'tje heeft opengemaakt en bekeken hoe de hoofdtelefoon
aansluiting werkt die snapt wat ik bedoel.

Maar een moderne mobiel is zo pietepeuterig klein dat er voor dergelijke
constructies niet veel plaats is en men die indien mogelijk liefst weg
laat.  Het is dan makkelijker om een stukje electronica bij te bouwen
(een paar onderdelen op een chip die er al zit) waarmee electronisch
gedetecteerd wordt of er een steker in de aansluiting zit en deze informatie
te gebruiken voor het afschakelen.

Dat afschakelen is dan meestal ook geen harde functie meer maar loopt via
de software van het toestel.  De informatie "er is iets ingeplugd" wordt
doorgegeven aan de processor en aan de hand daarvan worden er signaalpaden
anders geprogrammeerd.  Dit werkt bijvoorbeeld bij de geluidskaart van
je PC ook zo.  Daar kan de geluidskaart zelfs zien of je een analoge
luidspreker of een digitale 7+1 receiver in je audio out aansluiting prikt
en daarna automatisch schakelen tussen analoog geluidssignaal en digitale
output (S/P-DIF).  En dat werkt niet met een schakelcontactje of extra
draad ofzo!

Het is niet uit te sluiten dat de schakelbeslissing veranderd kan worden aan
de hand van opdrachten via het netwerk, en het is ook niet uit te sluiten
dat een losse plug met afgeknipte draad helemaal niet gezien wordt als
ingeplugde headset.
(omdat de detectie bijvoorbeeld werkt via het meten van de impedantie)

Re: Holleeder
On Thu, 19 Dec 2013 17:29:34 +0100, Poecilia

Inderdaad,er zijn maar twee dingen die helpen, de gsm thuislaten of de
batterij eruit halen.

Re: Holleeder

1. Dat werkt dus alleen met een headset met een externe microfoon: het
woord koptelefoon zet de lezer op het verkeerde been.
2. Je schakelt met zo'n set uiteraard de ingebouwde microfoon uit.
Alleen: als je de externe microfoon er af knipt kun je ook niet meer bellen.
3. Holleeder dacht wel vaker slim te zijn, maar helaas voor hem viel het
allemaal toch wat tegen...
4. Holleeder is niet het prototype van iemand die het goed voorbeeld

met enige relativering worden bezien... :-p

--
Lies, damned lies and statistics

Site Timeline