Hoge pieptoon Sony TV

Een indringende hoge pieptoon komt er uit mijn Sony Trinitron TV, KV-X2571D.
Wanneer ik de speakers ontkoppel dan blijft de hoge pieptoon nog steeds
hoorbaar. Met de stofzuiger hier en daar wat stof weggezogen (aan de
binnenkant uiteraard), toen was het een uurtje weg maar nu zit het er weer.
Wat is er aan te doen? Zijn het de kabels die over de beeldbuis lopen
(hoogspanning?) De buis midden achterop de beeldbuis? Iemand een tip?
Joris.

Re: Hoge pieptoon Sony TV

De buis midden achterop de beeldbuis IS de beeldbuis... Meestal maken die
geen geluid. Het zou een spoel in het grootsignaalgedeelte van het chassis
kunnen zijn, of meer zeldzaam de afbuigspoel die om de "buis midden
achterop de beeldbuis" heen zit. De truuk is om met de achterkant van een
oude tandenborstel of ander goed geisoleerd voorwerp even tegen de diverse
spoelen en trafo's aan te drukken, en zo de dader te vinden.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Hoge pieptoon Sony TV

En dan bij voorkeur een *droge* tandenborstel....))

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Oeps, ik dacht dat het hele glas gedeelte aan de achterkant van het scherm
de beeldbuis
werd genoemd...

Ik heb de piep kunnen lokaliseren. Het kwam van nabij 4 rechthoekig,
staande, ijzeren kapjes, in de buurt van een transformator. Helaas duwde ik
twee metalen dingen per ongeluk tegen elkaar aan, hetgeen resulteerde in een
vonkje waardoor het geluid het nu helemaal niet meer doet. Maar nog wel een
piep. Het geluid gaat nu via de koptelefoon uitgang over de computerboxen.
Ik denk dat ik maar een nieuwe ga halen (deze kwam van Marktplaats...)
Joris.
You win some, you loose some...

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Ah, er komt dus nog wel wE1%t geluid uit. :-)

-p

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Ah, er komt dus nog wel wát geluid uit. :-)

In dit geval: helaas wel ....   ;-(
Joris.

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Klopt, dat bedoelde ik ook.

Neem de volgende keer dan geen Sony ;-)

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Dat is het nadeel van nieuwsgroepen zoals deze. Je geeft advies
aan iemand die totaal geen verstand van (TV) electronica heeft.
Deze denkt dat het hem met advies dan wél lukt en maakt in zijn
onwetendhedi meer kapot dan nodig

Ken je beperkingen en handel daarnaar.

MRe

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Ik klaag niet en schroef al 35 jaar televisie's, radio's, mixers,
grasmaaiers, cd-spelers, ... kortom alles met en zonder stekker uit elkaar.
Indien je naar je beperking blijft handelen, zul je ook nooit een stap
verder komen. Ik zie het als leergeld, als een soort investering zeg maar,
waar ik later weer rendement op maak. En bovendien heb ik dankzij mijn
oproep hier een nieuw trucje geleerd (met een slangetje aan je oor naar een
piepje zoeken...).
Joris.

Re: Hoge pieptoon Sony TV
Goeie instelling, kijk wel uit met hoge spanningen in TV's. Je gaat hele
rare sprongen maken als je die door je tengels krijgt.

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Die kun je met een slangetje naar je oor afleiden. ;-)

-p

Re: Hoge pieptoon Sony TV
Ik heb vandaag al zo'n lollige bui, maar nu is het helemaal raak!
Thanx!

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Men neme een slangetje, aan één kant op het oor en met de andere kant loopt
men even de spoelen na op de print en het beeldbuisjuk.

Re: Hoge pieptoon Sony TV

Ik vind dit een leuke tip die ik een volgende keer wel ga gebruiken...
Joris.

Site Timeline