Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Hoe kan van heel dun koper wikkeldraad (een stukje van) de isolatielaag worden verwijderd?

Ik heb al verschillende methodes uitgeprobeerd maar het gaat niet goed vandaar mijn vraag.

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

Bert(AWRvB) schreef op Di 14 Mei 2019 om 21:29:

Met een vlammetje.

--
            \   /          http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
 Click to see the full signature
Reply to
BugHunter

Op 14-5-2019 om 21:53 schreef BugHunter:

Dan verbrand het koper ook!

(Heb ik al uitgeprobeerd vandaar mijn vraag hier!)

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)
 Click to see the full signature
Reply to
Bert(AWRvB)

Mierezuur,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Dan heb je een te hete vlam gebruikt, draadje dan op iets meer afstand houden zodat isolatielaagje er van af smelt/brandt maar het koperdraadje zelf intakt blijft.

Reply to
Rasta Robert

Zou S-39 ook werken?

Reply to
het varken uit breslau

Geen idee. Had mierezuur ergens vandaan toen ik het ooit nodig had, (en misschien nog wel ergens) dus niets anders geprobeerd. Het spul is nogal corrosief, en het koper kwan blikkerend helder, eh, koperkleurig dus onder de lak vandaan. Goed naspoelen dus,

Jan

PS Het zal wel mierenzuur moeten heten vandaag de dag, of formeel correct methaanzuur. Geen idee of er nog makkelijk aan te komen is.

Reply to
J. J. Lodder

Zoek eens op het apezuur..

Reply to
O. Udeman

Op 14-5-2019 om 21:29 schreef Bert(AWRvB):

De isolatielaag van dun draad is te verwijderen met een hete soldeerbout.

--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)
 Click to see the full signature
Reply to
Bert(AWRvB)

"Bert(AWRvB)" schreef in bericht news:nnd$7cfbc533$038ce637@5bf1819f1c5600f9...

Met een schone gasvlam (geen aansteker) de koperdraad roodheet maken en dan snel in de spiritus dopen. Dan wordt hij prachtig blank en brandschoon, is dan prima soldeerbaar.

Pas wel op spiritus is brandbaar dus blijf met die vlam uit de buurt van de spiritus.

Reply to
(on)wijs man

Op dinsdag 14 mei 2019 21:44:59 UTC+2 schreef Bert(AWRvB):

Met heel fijn schuurpapier. Het schuurpapier dubbel vouwen, met de grove kant naar binnen, en daar voorzichtig de draad doortrekken. Dat zal je verschillende keren moeten doen, tot de draad een blekere, koperkleurige kleur krijgt. Het uittesten kan via een eenvoudige multimeter gebeuren.

Reply to
pzaman

Op een vlakke ondergrond wrijven met staalwol Of (wel eens gehoord) verhitten op een aspirientje (echte aspirine gebruiken en geen afgeleiden)

MRe

Op 10-12-2019 om 23:19 schreef snipped-for-privacy@telenet.be:

Reply to
MRe

Met heel dun wikkeldraad? Vergeet het maar! Dat is gebroken voor je de isolatie eraf hebt.

Maar met dun draad (tot 0.5mm ofzo) gaat het meestal prima door een beetje tin op een soldeerbout te doen en de draad daar een tijdje in te houden.

"(on)wijs man" schreef in bericht news:qjb4ac$rff$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

> [...]

| Pas wel op spiritus is brandbaar dus blijf met die vlam uit de buurt van de | spiritus.

Hmm... dun koperdraad verbrand nogal snel, vooral als je het uiteinde in de vlam steekt. Dus een stukje dubbelvouwen en het bochtje even in de vlam. Natuurlijk maakt het veel uit hoe dun dun is. Verder is vooral de soort isolatie van belang. De lak van Povin draad is met harskernsoldeer te verwijderen. Een druppel soldeer aan de bout en daarin het uiteinde een poosje heen en weer halen tot het glimt.

petrus bitber

Reply to
petrus bitbyter

Ja, soldeerbout op 340 graden en de lak is er zo af.

Reply to
N. Coesel