hete TDA3654q in FL1.6

Hallo,

Ik ben een Philips TV (25ML8505/00B) met chassis FL1.6 AA aan het repareren.
De TV gaf alleen nog maar een horizontale lijn.
De TDA3654Q was defekt en ook 2 weerstanden in serie met de voedingsspanning
(3534 en 3535).
Deze onderdelen vervangen en gelijk ook maar elco's rondom het IC (2452,
220uF en 2456, 470uF, gelijk maar 105 graden types erin gezet). Ook elco
2535 (1000uF) vervangen. Koelpasta vervangen.
TV geeft weer goed beeld. Maar de TDA wordt ontzettend warm.
Ik had deze TV een half jaar geleden ook al eens nagekeken, toen was de TDA
ook kapot (omgeklapt beeld aan onderzijde)
De elco's had ik destijds ook  vervangen. Toendertijd werd de nieuwe TDA ook
al heet.
Ik zag op de koelplaat een afdruk staan van het  metalen gedeelte achterop
de TDA. Zo heet moet ie geweest zijn.
Nu maar hopen dat de nieuwste TDA het vol houdt?

Een paar jaar geleden heb ook al eens een FL1.6 nagekeken, hierbij was ook
de TDA 3x vervangen evenals de elco's).

Ikzelf heb een Philips met chassis FL1.1, hierin blijft de TDA iets
koeler........

Iemand nog ideeen?

gr,

Arjan

Re: hete TDA3654q in FL1.6

achterop
ook
of
(had

Een slecht ontwerp van Philips? Onwaarschijnlijk.
Ik denk eerder dat er nog iets defect is , vermoedelijk een brom in de
voedingsspanningen voor de TDA.
Of ze zijn te laag.

Jopie

Re: hete TDA3654q in FL1.6
Ik denk ook niet dat het een slecht ontwerp is. Of i.i.g. niet zo'n kritisch
ontwerp dat je zelf moet gaan koelen. En als hij andere fouten kan vinden
die het probleem veroorzaken dan natuurlijk die proberen op te lossen. Als
hij die niet kan vinden en maar nieuwe TDA's blijft kopen, zou ik een niet
conventionele koeling aanraden (symptoom bestrijding).

Re: hete TDA3654q in FL1.6

Meet de spanning eens op punt 8 van het verticale ic TDA3654Q,
als de spanning naar ~20V gestegen is zou je de diode 6451eens moeten
nameten.

Het is een BZX79/C5V6 code 4822 130 80954.

Dit vooraleer veranderingen aan de koelplaten te doen, veranderingen
welke het toestel niet meer conform maken en een aansprakelijkheids
probleem kunnen brengen, bij brand enz...

Aangezien elco's enz zijn vervangen zie ik verder geen "klassiekers"
Mijn FL 1.6 is ook redelijk, je kan er geen eieren op bakken  ;-)

Vriendelijke groeten,

Al
--
SPAM/Junk/Unrequested mail will fly to the Trash Bin.
Mail: Remove space between n and @

1    2,1 V
2    0 V
3    2,1 V
4    0 V
5    16,4 V
6    29,2 V
7    0 V
8    9,7 V
9    29,2 V

Ik heb een schema van een Philips FL1-PTV  (is dit een projektie TV?) met
dezelfde V-eindtrap.

Hier staat dat pootje 8 12,1V moet zijn.....

gr,

Arjan

Re: hete TDA3654q in FL1.6
Op de voedingsspanning zit een rimpel van ca. 1 Vtt

Re: hete TDA3654q in FL1.6

Is inderdaad projectie tv

Kan beetje afwijken in dat toestel

Ik bedoelde dat ongeveer 20 V veel te veel zou zijn en dan de diode
nazien.

Anders komt bij mij niets bekend voor waarom de koelplaat zo warm
wordt.

Beste groetjes,

Al

--
Mail: Remove space between n and @
Alain Beguin

Re: hete TDA3654q in FL1.6

Ik denk toch dat die 9,2 volt te laag is.
Misschien zit er een weerstand aan waar aan de andere kant wel 12 volt
staat.
Vervang die weerstand eens.

Site Timeline