Groepenkast met 6 groepen uitbreiden naar 7 groepen.

Is het volgens de "normen" toegestaan om een 6 groepenkast uit te breiden
met 1 groep naar 7 groepen?
bestaand: (2x 3 groepen achter 2x een aardlek met 40 amp hoofdschak)
Of moet de hoofdschakelaar dan 63 Amp worden?

Re: Groepenkast met 6 groepen uitbreiden naar 7 groepen.
Hoe zwaar is je hoofdzekering???
Wat die bepaalt in belangrijke mate de waarde van de hoofdschakelaar.

Re: Groepenkast met 6 groepen uitbreiden naar 7 groepen.

Het gaat om een oude woning (van voor de 1e wereldoorlog) van een kennis
waar vóór de meter nog een doorzichtige zekeringkast zit met 3 zekeringen
van porcelein.
Ik zal eens kijken of ik daarvan de kleur nog kan vaststellen.

Re: Groepenkast met 6 groepen uitbreiden naar 7 groepen.

Zolang je geen verzwaring hebt aangevraagd hoef je de hoofdschakelaar
niet te vervangen.
Je moet per 4 groepen minimaal 'e'en aardlekschakelaar hebben.
Uitbreiding is dus geen probleem. Gewoon erbij zetten, en achter een van
de twee aardlekschakelaars aansluiten.

[...]

Mag er eigenlijk ook 1 groep in de kast zitten die niet achter een aardlek
komt te zitten?

Re: Groepenkast met 6 groepen uitbreiden naar 7 groepen.

Je electrische installatie moet voldoen aan de eisen die in het bouwjaar
van het huis gesteld zijn.
In die tijd bestonden nog helemaal geen aardleks, ja, dat mag dus.
Alleen moet je dan een goede aarde hebben (stopcontact met randaarde
aansluiten), en een hele lage aardweerstand.
Ik heb ooit geweten hoe je de maximale aardweerstand kon berekenen.
Ik heb een jaar of tien geleden echter van vak gewisseld (ooit
electricien geweest), en ik zou bij God niet meer weten hoe je dat moet
berekenen.
Maar waarom zou je ervoor kiezen om een automaat niet te voorzien van
aardlekbeveiliging?
Anders zou ik hooguit een aardlekautomaat voor die ene groep aanschaffen;
dat is een automaat met aardlek in een... Altijd veiliger dan helemaal
geen aardlek...

Re: Groepenkast met 6 groepen uitbreiden naar 7 groepen.

Ik meen me te kunnen herinneren, dat je de spanning moest delen door de
waarde van de zekering van je hoofdzekering.
Bij 25A wordt dat dan dus 230V / 25A = 9.2 Ohm
Voor 32A wordt dat dan 230V / 32A = 7.2 Ohm

Nogmaals, ik weet de formule niet meer. Wellicht dat hier iemand meeleest,
en in het vak zit, en de formule zo uit de mouw schud..

Re: Groepenkast met 6 groepen uitbreiden naar 7 groepen.

Je hebt de klok wel horen luiden, en de klepel, daar was je vlak bij.

De weerstand wordt bepaald door de afgaande groep met de zwaarste
beveiliging.
De spanning is de maximale aanraakspanning, daar neem je bij zekeringen 30
Volt voor.

Bij 16 Ampere moet je dus 30/16 = 1,95 Ohm MAXIMAAL aan
aardverspreidingsweerstand hebben, gemeten op het ongunstigste punt van de
installatie.

Maar een aardlekschakelaar maakt het geheel een stuk veiliger.
Neem dan wel aardlekschakelaars van 30 mA

Toet

Site Timeline