Grafiet/koolstof

Voor een sensor heb ik grafietstaafjes nodig. Wie weet waar die te verkrijgen zijn, de diameter moet ongeveer 6 tot 12 mm zijn. Weinig over te vinden op internet.

Marc

Reply to
Silverhawk

"Silverhawk" schreef in bericht news:4b52eae4$0$28144$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl...

Vroeger sloopte we die uit oude batterijen.

Hans

Reply to
J.T. van Es

koolborstels zijn ook mooi

"J.T. van Es" schreef in bericht news:68ed6$4b52f1da$4dfa105c$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Reply to
pa5tig

"J.T. van Es" schreef in bericht news:68ed6$4b52f1da$4dfa105c$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Grafiet is wel koolstof maar niet alle koolstof is grafiet. Diamant bijvoorbeeld is ook koolstof. Als het om een koolstofstaaf gaat, zijn oude zink-koolstof batterijen een bruikbare bron. Ik heb ze zelf wel gebruikt voor experimenten met "booglampen". De troep die vrijkomt bij het openmaken van zo'n batterij is overigens tamelijk agressief chemisch afval en dat moet je tegenwoordig ook als zodanig behandelen.

Grafiet wordt wel in poedervorm gebruikt als smeermiddel voor onder andere sloten. Ik denk niet dat je daar iets aan hebt.

Een andere bron van grafiet zijn gewone zwarte potloden. Los verkrijgbaar voor vulpotloden. Deze "staafjes" zijn veel dunner dan de gewenste 6mm maar misschien kun je een bosje ervan met lijm bruikbaar maken. Uiteraard moet je dan niet de stiftjes van 0,2mm nemen maar de "gewone" dikke.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

"Silverhawk" schreef in bericht news:4b52eae4$0$28144$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl...

Moeilijk dus blijkbaar te krijgen, uit oude Baterijen is een optie, al zitten ze in de nieuwe niet meer. De optie om potloodstiften te verlijmen is voorlopig misschien de beste.

Bedankt voor de reacties.

Reply to
Silverhawk

Je noemt wel de diameter, maar niet de lengte. Als ze kort mogen of moeten zijn, zijn koolborstels misschien een optie.

"Silverhawk" schreef in bericht news:4b576de9$0$28135$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl...

Als je écht grafiet nodig hebt, dan is dit geen goed idee. Potlood is meestal geen zuiver grafiet. Oude batterijen is geen grafiet maar gewoon geperst koolstof. Voor koolborstels geldt hetzelfde

MRe

Reply to
MRe

Op zondag 17 januari 2010 11:48:03 UTC+1 schreef Silverhawk:

Wellicht hier iets aan?

Hendrik

Reply to
hmorren