Glasvezel knippen omg. Groningen

Sinds een paar maand heb ik een 3 Watt IR- laserdiode en heb er nu eindelijk tijd voor om er mee te stoeien. Ik heb 'm al aan de praat gekregen, maar ik merk dat de uittredende (IR)lichtbundel sterk verstrooid wordt. Het uiteinde van de vezel is waarschijnlijk niet mooi recht afgeknipt. Dat dat daar een nadeel aan zit blijkt wel. Tijdens het snijden van kunststof moet ik de vezel zo dicht bij het oppervlak houden, dat de gesmolten troep een wal vormt en vervolgens aan de vezeluiteinde blijft plakken.

Iemand die me kan vertellen waar ik in de omgeving van Groningen een vezel kan laten knippen, of een truc weet om het goed zelf te doen ?

Reply to
bbboelens

Licht dat uit een vezel komt zal altijd divergeren, ofwel uitwaaieren.

Ik weet niet wat voor vezel er aan de laser zit, maar er zijn grofweg 2 types.

In een multimode-vezel kaatst het licht tegen de wanden. Om te kaatsen moet het ene hoek maken met de middellijn van de vezel. Het zal dus alijd divergeren, omdat het in de vezel ook divergeert.

In een monomode-vezel volgt het licht een heel smal centrum. Bij het uittreden is de effectieve lichtbron echter zo klein dat er diffractie optreedt.

In beide gevallen kan je het licht weer concentreren tot de diameter van de vezel (of minder) mt een lens.

Reply to
Zak

Hoe kan ik achter het verschil komen van deze 2 ? Bij het nameten zie ik dat de vezel een diameter heeft van 0,25 mm. Eromheen zit een witte kunststof afschermkabel van amper 1 mm doorsnede. Omdat de bijgeleverde kabel / vezelf iets van bijna 3 m lang is, heb ik een experimentje uitgevoerd. Vezel voorzichtig vastklemmen en vervolgens rap met de vinger een tik geven tegen de uitstekende vezel. Het lijkt erop alsof het uiteinde nu een stuk rechter is. Nou ja,. nog steeds een beetje schuin, maar een stuk beter dan de scherpe punt die het eerst had.

Weet je toevallig ook waar die lenzen te verkrijgen zijn ? Ik vermoed dat vanwege het vermogen ik niet hoef te denken aan zo'n kunststoflensje uit zo'n speel-laser-apparaatje.

[UPDATE] Ik heb net een test uitgevoerd, maar het lijkt nu alsof het uiteinde van de vezel een rode vlek vertoont en dat er niets van de bundel op de kunststoffen plaat terechtkomt. Hmm,. gelukkig nog 3 meter te gaan, maar ik moet nu denk ik serieus op zoek gaan naar een manier om het kaarsrecht af te laten knippen / breken.
Reply to
bbboelens

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

KVI.

Hans

Reply to
JT van Es

Om een glasvezel goed af te werken bestaan speciale gereedschappen cq polijst machines. Google eens op: fiber cutting splicing

In de telecom wereld is dat al belangrijk om onnodige demping te voorkomen, voor een high power laser is het helemaal belangrijk want bij de minste demping/reflectie verstook je een hoop energie in de glasvezel cq het glasvezel uiteinde.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:

De buitenmantel van multimode is oranje, de mantel van singlemode is geel.

Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

Wat een glasvezel-snijdertje doet is precies dat. Het mesje maakt een kerfje door de cladding en de (optisch passieve) deklaag en breekt de vezel zoals je ook een ruit 'snijdt'.

Je kunt kijken of je met een stanley-mes een kerf kunt maken. Wellicht is dat genoeg voor je toepassing.

Het uiteinde kun je desgewenst polijsten met watervast schuurpapier korrel

800 en later koperpoets als je het uiteinde in een plastic of koperen busje lijmt met wat epoxy-hars.
--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

De kern waar het om gaat is 50 micrometer of meer (multimode) of onder de 10 micrometer (single mode). Daaromheen zit ook weer glas; het is niet zomaar te zien.

Dat kan je wel proberen. Het gaat om een groot vermogen, maar je plaatst de lens op een afstand(je) van de vezel.

De afstand aan weerszijden van de lens kan het beste gelijk zijn als de lens symmetrisch van opbouw is. Je wil natuurlijk ook dat al het licht dat ui de vezel komt ook op de lens valt.

Dat is wel zonde. Ik denk dat het uitwaaieren wat je zag inderdaad van de diffractie kwam.

Ik mag hopen dat iemand zich meldt die het leuk vindt dit even te doen. Er rijden genoeg busjes door het land met glasvezelbewerkingsapparatuur. Een van die mensen moet dit lezen en het leuk vinden je te helpen.

Is er niks op het net te vinden over materiaalbewerking met zo'n 'gevezelde laser'?

Thomas

Reply to
Zak

Denk je eraan zéér goed op te letten waar de afgebroken uiteindjes blijven ? Gebruik iets als isolatietape om ze vast te plakken. Door de geringe dikte dringen ze makkelijk door de huid of luchtwegen naar binnen, veroorzaken daar ernstige problemen maar zijn op röntgenfoto's niet terug te vinden omdat glas doorzichtig is.

Grtz, Ben

Reply to
Ben

Zouden dat geen kunststof vezels zijn ? Deze die je beschrijft zijn behoorlijk dik, vergeleken met mijn witte vezel.

Reply to
bbboelens

Ik heb besloten om een pagina te besteden aan mijn laserdiode.( inclusief foto's en verhaal erbij)

Zie

bbboelens

Heel erg bedankt voor je waarschuwing. Ik hou de draad altijd vast met mijn hand, tenminste, ik pak het vlak bij het uiteinde vast, dicht bij de overgang van de witte kabel en niet de glasvezel zelf. Ik heb even snel een pagina gebouwd, zodat je een indruk kunt krijgen van de laserdiode

Dus voor gatenbranderij in mn hand ben ik niet zo bang voor. Ik ben eerder benauwd als ik ondoordacht eens in de bundal ga staren... Dat lijkt me verre van ideaal. Maar ik ben me bewust van het vermogen en de eventueele gevaren. DE verkoper had me al -tot in den treure- gewaarschuwd.

Reply to
bbboelens

Volgens mij waarschuwt Ben je voor de gevaren van de afgebroken stukjes glasvezel, niet voor de laser.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Reply to

Ach zo,. een soort onzichtbare splinter. OK, ik zal ze vasttapen (tijdens het afbreek-experiment heb ik het pruntje meteen in de prullenbak gegooid).

Reply to
bbboelens

Kan je het niet zonder de glasvezel doen?

Rob Muller

Aangezien het een IR laser is - hoe weet je dan dat er niet wat IR in een onverwachte richting wegscattterd van je fiber uiteinde? Of van je object? Ik kan me voorstellen dat - zeker als je fiber uiteinde een ongedefinieerde vorm heeft - het licht alle kanten op spuit.

3W lijkt me een heleboel, zeker gezien het kleine stralende oppervlak. Je zit al heel snel aan een intensiteit die hoger is dan de zon. (1mW per mm^2)

Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel DC vermogen die 3W laser uit de voeding opneemt.

--
Joop van der Velden - pe1dna@amsat.org
Het hele jaar door radiovlooienmarkt op:
 Click to see the full signature
Reply to
Joop van der Velden

Uh ? Hoe bedoel je dat ?

Reply to
bbboelens

Een losse laserdiode straalt toch gewoon licht uit? Je hoeft het licht toch niet door een glasvezelkabel te leiden?

Reply to
Ano

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Inderdaad, dat was het gevaar wat ik bedoelde.

Grtz, Ben

Reply to
Ben

Een klein ondeskundig vraagje:

Is glaswol isolatie nou even gevaarlijk of spreken we dan over geheel verschillende dingen?

Groeten, - DizTRacT -

Ik wil niet genieten, ook niet met mate :-)

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres verwijderen !

Reply to
DizTRacT