Gestoorde master/slave contactdoos

Al sinds jaar en dag gebruik ik voor mijn pc's master/slave contactdozen.
Wel zo makkelijk dat de randapparatuur daarmee automatisch aan en uit gaat
als ik de pc aan resp. uit zet.
Dat werkte altijd prima, maar niet meer met mijn nieuwe pc. Want die trekt
veel minder stroom dan de oude pc, dus ik moet de schakelgevoeligheid van
de contactdoos op een veel lager niveau instellen. En daardoor gaat het mis:
als ik nu in de keuken de wasemkap (met eletronische snelheidsregeling) of
de magnetron (met inverter) aanzet schakelt de slave in als de pc uit staat.
Wasemkap en magnetron zitten op een andere groep dan de pc, en de magnetron
ook nog eens op een andere fase.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

-p

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Als je zelf wat wilt knutselen zou je die master/slave contactdoos
open kunnen maken, de electronica eruit trekken of losmaken van de 230
en dan het relais wat er ongetwijfeld in zit met een kabeltje verbinden
met de PC voeding.

Even kijken wat de spanning van het relais is, als dat 5 of 6 volt is
zou je een USB aansluiting kunnen nemen, is het 12v dan gewoon de 12v
van de voeding naar buiten brengen vanaf een ongebruikte disk voedings
plug oid.  Een zekering in de PC van 1A ofzo zou wel aan te raden zijn.

Is het relais 24v dan zou je de schakeling kunnen bestuderen en uitzoeken
hoe het wordt aangestuurd, wellicht is er een schakeltransistor die
je kunt afkoppelen van de rest, de basis stuur je dan via een weerstand
aan vanuit bijv weer die 5v uit een USB aansluiting.

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Bedankt voor je reactie. Geen van de voorgestelde oplossingen is haalbaar.
De contactdoos is zo'n eigentijds ding dat niet met schroefjes dicht zit,
maar met ingeperste of ingesmolten pennen.
USB-sturing is geen optie, want alle USB-poorten zijn spanningvoerend als
de pc uitstaat. Handig om mobieltjes rustig op te laden.

Maar ik vraag me in de eerste plaats af *waardoor* het probleem ontstaat.
Ik vermoed dat de regeling in de wasemkap en de magnetron netvervuiling
geeft die zelfs tussen verschillende fasen wordt overgebracht en doordringt
tot het noodzakelijkerwijs gevoelig ingestelde circuit dat het relais voor
de slave inschakelt. Ik zit daarom nu te denken aan een ontstoorcondensator

Maar ik sluit ook niet helemaal uit dat een aardlus op een of andere manier
de problemen veroorzaakt, al zou ik zo niet weten hoe,

-p

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Tja dit soort dingen is lastig te debuggen zonder geheugenscoop en een
veilige manier om die aan te sluiten.  Nou is een geheugenscoop tegenwoordig
niet zo erg duur meer (ik heb een tijdje geleden een kitje gekocht voor
17 euro incl verzendkosten in China, en diezelfde dingen zijn ook wel
gebouwd te koop voor het dubbele ofzo) maar veilig meten aan de netspanning
vereist ook weer een geschikte constructie daarvoor en dat is wel veel
gedoe voor zo'n eenmalig dingetje.

Als je niet weet of de storing common-mode is of differential dan is het
ontstoren al weer lastiger.  En als het ding niet open kan wordt het nog
lastiger allemaal.

Ik kan me wel voorstellen dat zo iets handig is omdat je PC ook via
wake on lan of een timer kan worden gestart.  Maar zelf heb ik mijn PC
altijd aan staan en doe alleen de monitor uit, dus ik heb zo iets niet.
(wel zo'n lange rail met netfilter uit een 19" kast)

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

hebje al geprobeerd de mgnatron en de asemkap uit tezetten? treed
hetproblem dan nog op, dan ligt het niet aanwasemkap en magnatron
-- pims

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Moet een of andere stoorpuls zijn die er door komt.
Zit er een netfilter voor?

Jan

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Als de contactdozen binnen handbereik zitten, zou je ze kunnen
vervangen door zulke met handmatige schakelaar. Dan is je PC zelf ook
meteen spanningsloos, en het spaart dus nog een klein beetje energie
ook.

Mat Nieuwenhoven

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Dat flutbeetje besparing boeit me niet. Ik vind het zelfs handig dat de
pc spanning blijft houden. Als noodoplossing heb ik voorshands met de
schakelaar die op de master/slave zit de slaves permanent aangezet, en
aan een slave een contactdoos-met-schakelaar op mijn bureau waarmee ik
dan weer de slave-apparatuur aanzet. Op die manier gebruik ik dan wel
het overspanningsfilter in de master/slave, maar een fraaie oplossing
is het nou niet bepaald.

-p

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Je zou het stroomverbruik van je PC kunnen omhoogschroeven: extra HD
erin, een gloeilampje (fietslampje) monteren achter de aan/uit knop
i.p.v. het standaard LEDje, een stroomvreter op de USB poort van je PC
hangen, je bureaulamp als extra belasting op de voeding van de PC
aansluiten - bijv. iets leuks via een relais of Arduino of zo etc. etc.

Heb je al gemeten wat het verschil in stroomverbruik tussen oude en
nieuwe PC is? Dan heb je een idee 'hoe groot' je probleem is.

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Ik heb het verschil wel gemeten, maar de cijfers heb ik niet meer
bij de hand. Maar bij de nieuwe pc is het geen "statisch" probleem:
de oude trok direct vanaf het moment van inschakelen genoeg stroom
om de slave stabiel aante houden. Als de nieuwe eenmaal up & running
is kan ik ook een voldoend hoog schakelniveau instellen waarbij de
wasemkap en magnetron niet meer kunnen storen. Maar bij het opstarten
van de pc treden er zodanige stroomdips op waardoor de slave bij dat
hoge schakelniveau meerdere malen snel achter elkaar uit- en weer
inschakelt. Dat is de pest voor de apparatuur op de slave. Daarom
moest ik het schakeliveau erg laag instellen. Het leven van slaves
gaat niet over rozen, dat blijkt maar weer...

-p

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Nee, helemaal incorrect tegenwooordig.
Ze zijn vervangen door moeders en dochters.

Maar terzake: het probleem zou veroorzaakt kunnen worden
door het netfilter van je PC.
Helpt het als je dat loshaalt van de 'aarde'?

Jan

Re: Gestoorde master/slave contactdoos
Heb je een hekel aan de vraagsteller?

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Je weet niet waar je het over hebt?

Jan

Re: Gestoorde master/slave contactdoos
Knoeien met de aarding raad je alleen aan als je een hekel hebt aan de OP.

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Spaar je de moeite. JJL zit al jaren in mijn drollenvanger alias killfile.

-p

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Knoeier doe je als je een knoeier bent.
De mogelijkheid dat iemand weet wat hij doet ontgaat je,
zodat je niets anders overblijft dan het slaken van paniekkreten.

Je weet kenelijk niet hoe de aarding in een PC kast zit,
en waarom daar hoogfrequente aardfouten van kunnen komen,

Jan

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Zou allemaal kunnen. Maar het zou allemaal het paard achter de wagen
spannen zijn. Een nieuwe pc met aanzienlijk minder energieverbruik is
zeker vandaag de dag een groot pluspunt. Dat ga je dus niet onderuit
halen door extra verbruikers toe te voegen.

Inmiddels wel:
- Oude pc in "uit" stand: 4,5 W / 9 VA.
- Nieuwe pc in "uit stand": 0,5 W / 17 VA.
- Oude pc opstarten: heel kort 40 W, dan stabiel op 80 W en meer,
  cos(phi) >= 0,85. Full-throttle: 230 W.
- Nieuwe pc opstarten: 20 W, even later 45 W; cos(phi) >= 0,85.
  Full-throttle: 120W.
Het verschil in VA tussen "uit" en "actief" is bij de oude pc dus
stukken groter dan bij de nieuwe. Het detectiecircuit moet daarom
bij de nieuwe een stuk kritischer ingesteld staan, en ik kan me
voorstellen dat netvervuiling dan snel roet in het eten gooit.

Maar inmiddels heb ik een workaround zonder een handgeschakelde
contactdoos en snoeren op mijn bureau: de slave apparatuur zit
nu achter zo'n draadloze schakelset. Bureau weer toonbaar. ;-)

-p

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

Ja Piet, de tijden veranderen he :-)
Wat verbruikte de oude mcvax? En deze PC zal waarschijnlijk 1000 keer
zo snel zijn...

Re: Gestoorde master/slave contactdoos

In sommige opzichten wel, ja. Net als de problemen...

Ruim 6 kW.

1000? Bijna 30.000! Je loopt achter. :-)