Flatscreen gaat/blijft niet aan

Hello, *

ik heb deze vraag elders al wel eens eerder gesteld, maar ik probeer het mog een keer. Ik heb hier een flatscreen beeldscherm, Philips LS170E01 , en dat gaat niet aan, of blijft niet aan staan. Als-ie het doet, is-ie gewoon in orde.

Ik neem eigenlijk zonder meer aan dat er iets niet helemaal in orde is, en dat hij zichzelf afschakelt omdat er ergens iets buiten de specs is. Maar zonder schema kom je daar natuurlijk niet achter. Dus dacht ik: ach, we zetten hem gewoon keihard aan, doet-ie het dan goed, en fikt-ie uit dan kan ik hem alsnog weggooien.

Ik heb het open gepeuterd, en ik had natuurlijk gehoopt dat er wel ergens een herkenbare schakelcomponent zou zijn (een relais of zo?) maar nee. Alleen maar halfgeleiders. Ik zoek eigenlijk naar een schakelcomponent die ik dan gewoon kan overbruggen, for better or for worse (ik realiseer me natuurlijk best dat er iets mis is, maar, zoals ik al zei, als het alternatief meteen weggooien is kun je best wat riskeren).

Dus: iemand hier met wat recentere kennis van electro: wat doet tegenwoordig wat vroeger een relais deed?

Reply to
joop g

Waarschijnlijk slechte elco's in de voeding of een los contact. Laten repareren of een nieuwe kopen.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Dat typenummer lijkt niet van een beeldscherm, maar van een los LG-Philips panel. Je moet op de behuizing van het scherm kijken voor het juiste type, en niet op het paneel zelf. Het paneel bepaalt/bevat maar een klein deel van de electronica, dus heeft vaak geen zin om te gaan zoeken alleen daarop.

Ik zou me zo geen merk/model kunnen heugen waar de protectie via een relais liep. Verder hebben monitoren vaak geen traditionele protectielijnen zoals televisies dat wel vaak hadden en hebben.

Die weg bewandelen is dus waarschijnlijk vruchteloos, maar dat is pas vast te stellen als er een schema of tips boven water komen, en dat is zonder juist typenummer alvast erg moeilijk.

Nou, er zitten nogal wat stickers op, als je goed kijkt :-)

Onderop de voet staat MultimediaBase VG3P31 Achterop staat o.m. model ID 170B4MG/02 Dat lijkt me een goede kanshebber...

Nou, er moet natuurlijk ergens een schakelcomponent zijn. Maar ik heb mijn electronicakennis opgedaan in de tijd dat buizen nog normaal waren, dus daar houdt het al snel op. Ik heb de componenten visueel geïnspecteerd (ik zie nergens bol staande elco's).

Nou ja, kijk, als-ie het niet gaat doen (linksom of rechtsom) dan wordt-ie ook weggegooid. Ik heb alleen het idee: als je ergens een schakelcomponent kunt overbruggen en hij doet het, dan hebben we er nog wat aan. Brandt er dan alsnog iets door, jammer dan. Het is natuurlijk geen CRT-monitor, daar zou ik niet zo gauw mee experimenteren :-)

Reply to
joop g

Bingo ;-)

Je _zou_ een centrale protectielijn als schakelcomponent kunnen opvatten. Maar zo natuurlijk is dat nou ook weer niet. Vaak is beveiliging een geintegreerd deel van de schakeling. In jouw geval is de kans ook best aanwezig dat het mankement gewoon ergens in een schakeling zit (voeding en inverter zijn kanshebbers), en overbruggen of uitschakelen van het een of ander niet helpt.

Defecte elco's vinden is nog een kunst apart. Bol staan is overduidelijk, maar ook elco's die niet bol staan kunnen stuk zijn. Bij gebrek aan ESR-meter is een haardroger absoluut het snelste diagnosemiddel. Bij warmstoken gaan ze vaak (niet helemaal altijd) weer functioneren.

Ik heb overigens een service-documentatie van dit model gevonden, mogelijk staat hij al online, zoniet dan zal ik hem uploaden en daarvan berichten.

snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote: [...]

Nou, alvast bedankt!

Reply to
joop g

Het gaat om een Hudson III chassis, een documentatie die vrijwel gelijk is aan de mijne bleek al online te staan:

Jij gaat er kennelijk van uit dat er een aparte component is die alleen het aan en uit schakelen verzorgt. Dat was vroeger wellicht het geval, maar tegenwoordig bevat zo'n apparaat een schakelende netvoeding, die schakelt dus de hele tijd. Het uitschakelen van het apparaat betekent alleen maar dat de voeding stopt met schakelen. Je kunt geen component overbruggen want het schakelen is een essentieel onderdeel van de functie van de voeding.

Bedankt. Ik heb nog één klein probleempje: unrar extraheert het PDF-bestand niet, en ik kom er niet achter, waarom. Ik probeer het met unrar --extract PHILIPS* en dan skipt hij het (enige) PDF-bestand, zonder aan te geven, waarom. Waar pak jij deze bestanden mee uit?

Reply to
joop g

Dat gebruik van een sterretje lijkt me gevaarlijk. Als er nog een bestand is wat met PHILIPS begint dan krijg je het gedrag wat jij schrijft. Geef liever de volledige naam van het .rar bestand op.

Ik ben er al uit. WinZip doet het wel goed. Bedankt!

Reply to
joop g

Tja, mijn kennis van de electronica is wat vorige-eeuws. Ik ben bang dat ik er dan ook weinig aan zal kunnen doen :-( Maar ik ga nog wel even studeren op het document dat ik nu heb. Je weet maar nooit.

Reply to
joop g

Ik vrees dat ik het met winrar doe (heb het even geprobeerd en het bestand laat zich correct uitpakken), maar ik dacht toch dat unrar van dezelfde bibliotheken gebruik maakt en dat het dus eigenlijk gewoon zou moeten werken.

Zou unrar niet doorhebben dat het om een multipart archief gaat? Bij winrar gaat hij zelf op zoek naar de volgende delen als je deel 1 uit wil pakken, en zou je dat * in de bestandsnaam niet nodig hebben.

Het is me inmiddels al gelukt, met winzip. Ik denk inderdaad dat unrar niet doorhad dat het een multipart archief was. Nogmaals bedankt voor de file.

Reply to
joop g

Het gebruik van die * is gewoon fout, zeker met een multipart bestand. Dat heb ik ook al aangegeven. Als je een PHILIPS.part1.rar en een PHILIPS.part2.rar hebt en je voert uit: unrar --extract PHILIPS* dan betekent dit: zoek in PHILIPS.part1.rar het ingepakte bestand PHILIPS.part2.rar.

Dat staat er niet in en dus gebeurt er niks.

Dit is geen fout van unrar maar gewoon een verkeerd gebruik (met die *)

Ik had een tv die te warm werd en daardoor rare klachten gaf. DE voeding en elco's waren zo ontworpen dat de meest cruciale elco's 1500uF erg erg heet werden tussen de gelijkrichters. Heb deze dus preventief allemaal vervangen. Ook in computervoedigen staan deze vaak bol en blazen zo je voeding en als het tegenzit ook je moederkaart en videokaart op (gebeurde mij bij een medion pc...die niet meer aan wou blijven en uitviel tijdens opstarten). Vervang in de voeding de elco's naast de koelplaten eens...

"jo>

Reply to
EdTec

Bedankt voor je tip. Ik heb alle elco's die min of meer in de buurt van koelvinnen staan, bekeken. Maar er staat er geeneen echt dichtbij, en ze zitten er ook niet boven. Dus nogmaals bedankt, maar dit gaat 'm ook niet worden, vrees ik :-(

Reply to
joop g

Desondanks is het toch verstandig om deze even met een ESR meter door te meten, heel veel problemen worden tegenwoordig veroorzaakt door slechte elco's. Elco's kunnen ook warm worden al deze zwaar belast worden (bijv. in schakelende voedingen), en omdat tegenwoordig alles maar marginaal gedimensioneerd wordt is de verwachte levensduur van een elco in veel apparaten verbazingwekkend kort.

Reply to
Dombo

Ik heb helaas alleen een gewone universeelmeter. Daarmee kan ik hoogstens kijken of ze niet lek zijn.

Reply to
joop g

ik zie net een aantal schema's voor zelfbouw. Nou, wie weet... ik zal erover denken.

Reply to
joop g