extra telefoonbel

Goedenavond allen,

Wie kan me helpen met info over de aansluiting van een extra bel bij een kabeltelefoon-aansluiting via Ziggo

Jan

Reply to
jan

"jan" schreef in bericht news:9bfd3$48ab2215$d979d2cf$ snipped-for-privacy@cache2.tilbu.nb.home.nl...

Wat is er zo anders aan een aansluiting via ziggo dan eentje via de ptt? Bij mijn weten niets maar ik kan me natuurlijk vergissen?

Je kan toch je gewone telefoontoestel blijven gebruiken? Dan kan je ook de standaard extra bel gebruiken lijkt me.

Wellicht ben je onder de indruk van de aansluiting. Dat hoeft niet, zo'n RJ11 stekkertje levert gewoon hetzelfde signaal op als de ouderwetse ptt-steker.

Wellicht helpt dit:

Volgens mij zijn er genoeg extra bellen te koop die je gewoon parallel aansluit. Dan steek je dus een RJ11 splittertje in je ziggo-modem, de telefoon op de ene aansluiting en de extra bel op de andere. Kijk eens bij primafoon, kijkshop, handyman, dat soort bedrijven.

Of je koopt voor een paar tientjes een extra toestel. Dan heb je je extra bel en je kan er nog mee telefoneren ook. Tweedehands moet het voor nog minder lukken.

Reply to
mijn naam

Wel even op de aansluitfactor letten.

De aansluitfactor van een toestel geeft aan hoezwaar een telefoonlijn belast wordt wanneer deze wordt aangesloten. Hoe hoog de aansluitfactor is, verschilt per type toestel en waar deze te vinden is hangt af van de leeftijd van het toestel.

Bij oudere toestellen die nog gekeurd werden door het ministerie van verkeer en waterstaat is de factor te vinden op een blauwe goedkeurings-sticker. Voor de nieuwere toestellen staat op de doos waarin deze gekocht werd en/of in de handleiding bij de technische specificaties.

Een KPN telefoonlijn heeft over het algemeen een maximaal belastbare aansluitfactor van 5. Aansluitfactoren moeten worden opgeteld wanneer er meerdere toestellen worden aangesloten.

Dit totaal mag bij KPN niet boven de 5 uitkomen. Bij sikko is het waarschijnlijk 2.5 maar dat is niet bij ze op de site te vinden.

--
pim.
Reply to

"mijn naam" schreef in bericht news:7ef32$48ab5d2e$53565551$ snipped-for-privacy@cache100.multikabel.net...

Bedankt,

Misschien zie ik het te moeilijk, is er bij kabeltelefoon ook een "gesuperponeerde" wisselspanning op de lijn om de bel te laten rinkelen, zoals bij KPN ??

Jan

Reply to
jan

"jan" schreef in bericht news:b6f7c$48abf5f1$d979d2cf$ snipped-for-privacy@cache4.tilbu.nb.home.nl...

1: Een gewone telefoon werkt op de aansluiting. 2: Een gewone telefoon heeft zo'n wisselspanning nodig om te kunnen bellen. 1+2=3: er wordt een wisselspanning op de lijn gezet.

Bij mijn weten is het gewoon een standaard telefonieaansluiting. Zoals Pim aangaf kan er een issue zijn met de aansluitfactor. Dat zal wellicht in een handleiding van het modem te vinden zijn, of op internet.

Je zou de ziggo helpdesk kunnen proberen, al ben ik "enigzins" sceptisch.

Of je hangt er een scoop aan.

Of je probeert 't gewoon.

Reply to
mijn naam

De helpdesk van casema kwam niet verder dan het aansluiten van twee toestellen op een aansluiting. Over de aansluitfactor (duidelijk genoemd in de vraag) werd met geen woord gerept. Wellicht een jonkie, die dat woord niet kende ? 'KHeb er de (oude profoon) huiscentrale bij gezet, werkt prima. Ghost

Reply to
Ghost

Heeft weinig met leeftijd te maken. Of dacht je dat de gemiddelde eerstelijns helpdeskmedewerker echt verstand van zaken heeft?

Dit is geen standaard vraag, zodat de helpdeskmedewerker ook geen kant en klaar standaard antwoord klaar heeft liggen. Dus kiest ie een standaard antwoord uit de lijst waarbij de bijbehorende vraag het meest lijkt op jouw vraag.

Reply to
Dombo

Je ziet 't inderdaad te moeilijk. Omdat je je normale analoge telefoon kan blijven gebruiken met een willekeurig kabelabonnement (het maakt overigens niets uit wat voor soort abonnement je hebt, zolang vermeld wordt dat je je bestaande telefoons kan blijven gebruiken), voldoet de interface van de elektronica achter je RJ11 aansluiting aan de voorwaarden die ook gelden voor je standaard KPN aansluiting. Mogelijk is de aansluitfactor anders, maar het aansluiten van een extra bel gaat nog steeds op dezelfde wijze. Alle signalen op je RJ11 aansluiting zijn volgens de geldende KPN standaard.

JK

Reply to
Jaap Knasterhuis

Dank u wel, dat is duidelijk.

Jan

Reply to
jan

Of zou het misschien zijn dat die specificatie domweg nergens te vinden is, ook bij ADSL-modems niet? Vaak is het 2.5 of 3, maar UPC en KPN (Experiabox) noemen een factor 5.

"Ghost" schreef in bericht news:d1dd7$48ac7990$535216d4$ snipped-for-privacy@cache120.multikabel.net...

Gezien de persoonlijke er- en aanvaringen met diezelfde helldesk meer een kwestie van het niet willen of kunnen lezen van de vraag.

Reply to
mijn naam

Dat is een leuke theorie maar in de praktijk is de belspanning van zo'n voip doosje een stuk minder dan die op een ouderwetse analoge telefoonlijn. Een electronische bel in een moderne telefoon of extra bel zal het er wel op doen, maar als je zo'n ouderwetste tingelbel hebt dan is dat maar de vraag.

De vraag was van mij, ik heb intussen de hier gegeven adviezen gevolgd en een verdeler (splitter) aangesloten waardoor ik een extra toestel kan plaatsen.Mijn term -extra bel- was voor mij een term uit de KPN wereld, waarvan ik weet dat de oude belgeneratoren een fikse wisselspanning gaven. Als ik die echte oude bel wil gebruiken zal ik dat wel middels een relais-schakeling moeten oplossen, ik heb de Ziggo belspanning nog niet gemeten.

jan ausema

Reply to
jan

Met een relais? Het orginele signaal is een wisselspanning van 25 Hz.

--
pim.
Reply to

Ja met een relais,want in de originele vraag heb ik bedoeld te vragen of het mogelijk is om een echte ouderwetse -extra bel- aan te sluiten op zo'n coax-kabeltje gevuld met fragiele, complexe signalen voor telefoon ,televisie en internet. Ik denk nog steeds dat het niet lukt, maar wel kan ik een extra aansluiting maken middels een splitter en op deze aansluiting kan ik na gemeten belspanning wel iets knutselen om een grote bel te laten rinkelen, terwijl ziggo van mijn aansluitfactor niet schrikt. Zo ongeveer..

jan ausema

Reply to
jan

"jan" schreef in bericht news:b8f83$48b46d6f$d979d2cf$ snipped-for-privacy@cache6.tilbu.nb.home.nl...

Ik weet niet óf het zo is, maar ik zie ook geen reden waarom zo'n modem niet een 25Hz wisselspanning zou kunnen superponeren op een gelijkspanning.

Met televisie- en internetsignalen heeft het allemaal niets te maken. Er gaat immers ook geen belspanning over de trunks tussen de centrales.

De aansluitingsfactor zou een probleem kunnen zijn. Dat is dan een probleem voor je modem, niet voor de rest van het netwerk van ziggo.

Reply to
mijn naam

Dat zou zo'n ding natuurlijk best kunnen. Maar de belwisselspanning was in de orde van 90-100V, en dat is misschien wat lastiger te verwezenlijken. Waarbij het ook nog de vraag is of er bij die spanning voldoende stroom kan worden geleverd om zo'n oude bel echt wat te laten doen.

Dat is die aansluitfactor, toch?

Reply to
mijn naam

Dat klopt ja. Maar dat je die 90 volt er niet uit krijgt dat staat wel vast, het zal veel minder zijn. Of de bel er op rinkelt moet je gewoon proberen, stuk zal het waarschijnlijk niet gaan.

(hoewel die bel natuurlijk een flinke zelfinductie heeft)

Let op dat er in de bel een condensator moet zitten van 1 a 2 uF. Zit die er niet in dan is die bel bedoeld om op een ouderwetse PTT telefoon (T.65 of eerder) aan te sluiten via de EB aansluiting, dan wordt de condensator uit het toestel gebruikt.

Je moet het zo aansluiten dat de bel, met de condensator in serie, aan de telefoonlijn zit.