EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's - Page 2

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's
On Tue, 23 Feb 2010 19:25:34 +0100, "Omnibus"

Als ik me goed herinner zijn de computers in drievoud uitgevoerd en
komt het neer op 'meeste stemmen gelden' (heel kort door de bocht).
--
Peter Manders.

"A million lemmings can't be wrong."

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Onder EMI, of zelfs EMP, blijven alle 3 stil....;))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Klopt het is een voting systeem, wat ook nog is redudant is uitgevoerd.
Verder zijn het 3 computers maar wel op verschillende hardware platforms.
Ze draaien de zelfde software aleen geport op de drie hardware platforms.
Dit om bugs in de HW voor te zijn.
Zo gaat het btw ook in vliegtuigen.. Je zou toch maar een blue screen of
death krijgen op je monitor tijdens take off.

Wilt u stoppen ja/nee.....

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's
On 24 Feb 2010 07:10:22 GMT, Cees Keyer

Ja, daarbij is ook van belang dat die 3 computers onderling gaan
uitmaken of een van de 3 buitenspel moet worden gezet, want je kunt
natuurlijk geen hoofdcomputer boven die 3 plaatsen die dan conclusies
moet trekken. Want dan zou je weer volledig afhankelijk zijn van die
ene hoofdcomputer.
--
Peter Manders.

"A million lemmings can't be wrong."

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Meer duidelijkheid geeft onderstaand bericht in FAZ (helaas alleen in het
Duits)
http://www.faz.net/s/Rub1DABC609A05048D997A5F315BF55A001/Doc~EF5E0D6FCA49448E0BF0DBFE9C1C1D09F~ATpl~Ecommon~Scontent.html
Enkele korte items:
Om ESP toe te passen is een elektronisch gaspedaal nodig om zeer snel het
gas weg te kunnen nemen, terwijl het pedaal nog ingedrukt is.
Het Toyota probleem zit enkel in het mechanische deel van het elektronisch
gaspedaal.

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Systeem is al gestopt bij een BSOD.

Ook grappig maar niet in het vliegtuig: !!

http://www.youtube.com/watch?v=BGxzQfmwcAM
;-)

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's
Hihihi, je gelooft toch niet dat dit soort belangrijke systemen op
brakke Microsoft software loopt?
--
groeten,
____________________________Jim┬ę

Ken je die grap van het Amerikaanse marineschip dat op Windows liep?

Nee? Ik ook niet (het was geen grap)...

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

http://tinyurl.com/3xoa9y

-p

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Dat bedoelde ik.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Niet. Ik probeerde alleen heel subtiel te hinten dat iets waarvan jij
"geen idee" hebt, voor een ander wel haalbaar kan zijn. Ik noem zaken
als triple redundantie, maar ook veel "aardsere" zaken als parallelle
bediening (electronisch en mechanisch).

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's
$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

te
van
dus
als
de
van
ook
of
systeem
auto's

Steyr heeft dat heel aardig voor elkaar gekregen bij hun M16 monoblock
diesels....keurig PC-uitleesbaar motormanagement, en alsnog desnoods met
een mechanische gashendel te bedienen.
De maritieme sector & haar voorschriften groeten u....:))
(op de militaire varianten zit die gashendel er vreemd genoeg meestal niet
standaard op)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Bij Toyota lijkt er toch iets meer aan de hand:
http://www.nu.nl/economie/2191180/toyota-moet-zich-in-vs-verantwoorden.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/toyota-rueckruf-debakel-rueckruf-unterdrueckt-rueckrufe-durch-lobbyarbeit-vermieden-1756524.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/toyota-rueckruf-hearing-toyoda-kommt-doch-toyota-chef-erscheint-vor-kongressausschuss-1755313.html

[...]

Het gaat om problemen die er kennelijk al langer zijn.
Voor mij is de vraag of dit typisch is voor Toyota of
dat elke fabrikant er mee te kampen heeft. Ik denk
zelf dat Toyota extra onder vuur ligt vanwege het feit
dat ze de US autoindustrie voorbij zijn gestreefd in
grootte, maar dat dit soort dingen ook elders voor
komen. Zeker bij auto's die onder diverse merknamen
uitkomen maar technisch identiek zijn. En daarbij is
het dan de vraag wie de echte fabrikant is.. Neem de
Toyota Aygo maar, die gelijk is aan de Citroen C1 en
de 107 van Peugeot. En Citroen en Peugeot blijken
dus ook inderdaad het zelfde probleem te hebben..
http://www.groenlicht.be/2010/02/01/ook-peugeot-107-en-citroen-c1-worden-ter
uggeroepen/

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Er is gediscussieerd over de mogelijkheid tot ingrijpen. In het genoemde
artikel wordt opgemerkt dat menselijk ingrijpen in de gevallen die het
betreft (dus plotselinge uitval van de electronica, leidend tot ineens
volgas geven van de auto) als oplossing schijn is. Bestuurders zijn immers
niet verdacht op, laat staan getraind in de mogelijkheid dat hun auto
plotseling ongecontroleerd vol gas gaat geven. Zeker in druk verkeer is het
al te laat voordat de bestuurder zich zelfs maar realiseert wat er gebeurt,
laat staan kans heeft gezien om te reageren. Een schakelauto is dan in elk
geval nog enigszins in het voordeel omdat het intrappen van de koppeling
veel sneller en intuïtiever gaat dan het tijdens het rijden in neutraal
zetten van een handle.

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Hangt er vanaf welke auto je gewend bent, iemand die al jaren automaat
rijdt is vertrouwder met zijn keuzehandle dan een incidentele
automaatrijder. Zoals ik het verhaal begrijp is eigenlijk het intrappen
van de koppeling ook al teveel gevraagd, hoewel dat nog een van de weinige
overgebleven direct bediende basisfuncties in de auto is.

Opzich kan ik me bij die redenatie nog wel wat voorstellen. De auto is van
een overzichtelijk bedienbaar geheel steeds meer een black-box voor de
bestuurder geworden. De consequentie daarvan zou inderdaad zijn dat er
veel serieuzer naar redundantie en fail-safe gekeken zal moeten worden.

Reden dat dat nog niet gebeurt zijn ongetwijfeld de kosten.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Natuurlijk wordt er wel naar redundantie gekeken, bv zelfs met een defecte
rembekrachtiging, ABS, ESP, enz kan je nog steeds remmen. Hetzelfde geldt
voor het sturen, ook zonder stuurbekrachtiging is het voertuig nog te
besturen. Remmen en sturen zijn dan ook twee essenti├â┬źle veiligheids
items. Een op hol slaande motor zou je middels een noodstop knop kunnen
stilleggen maar dat levert weer andere risico's op die mogelijk even
gevaarlijk zijn.

--
inox

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Met een echte killswitch zou je een heel eind kunnen komen, en op de
motorfiets levert dat vermoedelijk geen extra ongelukken op (maar dat
zijn wel veel bewustere rijders als het goed is).

Het gebrek aan redundantie die ik in gedachten had zit hem inderdaad niet
in remmen en stuur, goed dat je daar nog even op wijst: die blijven gewoon
werken. Ik dacht in de richting van de computergestuurde functies zonder
backup, zoals het gas en de automaat.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Da's het probleem, die hybrides zijn vaak alleen maar automaten. Honda
kent die problemen gelukkig niet, die spinnen er wel garen bij als de 2e
best verkochte auto in de USA. Aan de andere kant gaan mensen Japanse
auto's wel helemaal wantrouwen en da's niet redelijk...
--
groeten,

Het is ook niet redelijk om een merk te gaan wantrouwen.
De eventuele problemen zitten in het ontwerp en niet in het merk.
Kan best zijn dat er bij een bepaald ontwerp fouten zijn gemaakt maar
dat betekent niet dat dit merk die fouten ook in andere ontwerpen
gemaakt heeft.  Bovendien worden veel auto's tegenwoordig niet meer
door 1 merk ontworpen.  Het zijn vaak samenwerkingsverbanden waarbij
hetzelfde ontwerp door meerdere merken geproduceerd en verkocht wordt.

Site Timeline