EMI als oorzaak van op hol slaande Toyota's

Dat zou je denken. Maar in een grijs verleden heb ik het zelf in zo'n ding meegemaakt dat de veer die het armpje aan de carburateur en daarmee de gaskabel terugtrok brak. En aangezien dat "pientere pookje" toen geen neutraalstand had was de keus uiterst beperkt: doorkachelen of motor uitzetten. Gelukkig was het bijzonder rustig op de weg. En even gelukkig was het probleem met een noodgreep zo te omzeilen. Da's dan wel weer het voordeel van mechanisch. ;-)

"Henk van den Hof" schreef in bericht news:4b7dd54e$0$14116$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl...

Toch kochten we het niet. Jammer, hoor.

Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

Reply to
Gerard

Er is gediscussieerd over de mogelijkheid tot ingrijpen. In het genoemde artikel wordt opgemerkt dat menselijk ingrijpen in de gevallen die het betreft (dus plotselinge uitval van de electronica, leidend tot ineens volgas geven van de auto) als oplossing schijn is. Bestuurders zijn immers niet verdacht op, laat staan getraind in de mogelijkheid dat hun auto plotseling ongecontroleerd vol gas gaat geven. Zeker in druk verkeer is het al te laat voordat de bestuurder zich zelfs maar realiseert wat er gebeurt, laat staan kans heeft gezien om te reageren. Een schakelauto is dan in elk geval nog enigszins in het voordeel omdat het intrappen van de koppeling veel sneller en intuïtiever gaat dan het tijdens het rijden in neutraal zetten van een handle.

Reply to
GiWi

Hangt er vanaf welke auto je gewend bent, iemand die al jaren automaat rijdt is vertrouwder met zijn keuzehandle dan een incidentele automaatrijder. Zoals ik het verhaal begrijp is eigenlijk het intrappen van de koppeling ook al teveel gevraagd, hoewel dat nog een van de weinige overgebleven direct bediende basisfuncties in de auto is.

Opzich kan ik me bij die redenatie nog wel wat voorstellen. De auto is van een overzichtelijk bedienbaar geheel steeds meer een black-box voor de bestuurder geworden. De consequentie daarvan zou inderdaad zijn dat er veel serieuzer naar redundantie en fail-safe gekeken zal moeten worden.

Reden dat dat nog niet gebeurt zijn ongetwijfeld de kosten.

Natuurlijk wordt er wel naar redundantie gekeken, bv zelfs met een defecte rembekrachtiging, ABS, ESP, enz kan je nog steeds remmen. Hetzelfde geldt voor het sturen, ook zonder stuurbekrachtiging is het voertuig nog te besturen. Remmen en sturen zijn dan ook twee essentiële veiligheids items. Een op hol slaande motor zou je middels een noodstop knop kunnen stilleggen maar dat levert weer andere risico's op die mogelijk even gevaarlijk zijn.

--
inox
Reply to

Met een echte killswitch zou je een heel eind kunnen komen, en op de motorfiets levert dat vermoedelijk geen extra ongelukken op (maar dat zijn wel veel bewustere rijders als het goed is).

Het gebrek aan redundantie die ik in gedachten had zit hem inderdaad niet in remmen en stuur, goed dat je daar nog even op wijst: die blijven gewoon werken. Ik dacht in de richting van de computergestuurde functies zonder backup, zoals het gas en de automaat.

Er zijn er meer met die ervaring; ik ken iemand die in haar DAFje precies hetzelfde heeft meegemaakt. Gelukkig is het goed afgelopen, maar het had zomaar heel anders kunnen uitpakken.

Reply to
Dombo

Op Thu, 18 Feb 2010 19:30:27 +0000, schreef Willem-Jan Markerink:

Hmm, mijn Maxima heeft nog altijd een ketting, tot 2005 aan toe oid.

--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call

het

ie

et

eer

us

or

op

Sorry hoor, maar een echt failsafe systeem (SIL 4 volgens IEC61508) heeft geen =B5Processor en zal ook in geval van een EMI storing in een veilige situatie komen. Voor zogenaamde safety PLC's geldt inderdaad dat deze door EMI in de fout kunnen gaan. Maar dat zijn dan ook geen failsafe systemen.

Reply to
KC

Een gaspedaal van een particuliere auto is geen SIL 4 systeem he?

het

die

niet

weer

dus

door

op

.Sorry hoor, maar een echt failsafe systeem (SIL 4 volgens IEC61508) .heeft geen µProcessor en zal ook in geval van een EMI storing in een .veilige situatie komen. .Voor zogenaamde safety PLC's geldt inderdaad dat deze door EMI in de .fout kunnen gaan. Maar dat zijn dan ook geen failsafe systemen. _______________________________________________________

Bij auto's als waarover we het hier hebben geschiedt de aansturing van alle vitale functies middels een ECU. Als die uitvalt houdt het op. Ik heb geen idee hoe je daarvoor een failsafe-systeem zou kunnen maken. Zonder microprocessoren functioneert een moderne auto immers niet.

Reply to
Omnibus

"Omnibus" schreef in bericht news:4b7deb6c$0$22940$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Bij Toyota lijkt er toch iets meer aan de hand:

KE

te

van

dus

als

de

van

ook

of

systeem

auto's

Het gaat om problemen die er kennelijk al langer zijn. Voor mij is de vraag of dit typisch is voor Toyota of dat elke fabrikant er mee te kampen heeft. Ik denk zelf dat Toyota extra onder vuur ligt vanwege het feit dat ze de US autoindustrie voorbij zijn gestreefd in grootte, maar dat dit soort dingen ook elders voor komen. Zeker bij auto's die onder diverse merknamen uitkomen maar technisch identiek zijn. En daarbij is het dan de vraag wie de echte fabrikant is.. Neem de Toyota Aygo maar, die gelijk is aan de Citroen C1 en de 107 van Peugeot. En Citroen en Peugeot blijken dus ook inderdaad het zelfde probleem te hebben..

uggeroepen/

Reply to
Omnibus

Gelukkig heeft bijvoorbeeld de NASA wel een idee.

In raketten gaat er ook wel eens wat mis hoor. Veel vaker dan in auto's zelfs.

Ik ben benieuwd hoe ze zo'n shuttle de ruimte in krijgen zonder microprocessoren.

Reply to
Omnibus

Als ik me goed herinner zijn de computers in drievoud uitgevoerd en komt het neer op 'meeste stemmen gelden' (heel kort door de bocht).

--
Peter Manders.

"A million lemmings can't be wrong."
Reply to
Peter Manders

Niet. Ik probeerde alleen heel subtiel te hinten dat iets waarvan jij "geen idee" hebt, voor een ander wel haalbaar kan zijn. Ik noem zaken als triple redundantie, maar ook veel "aardsere" zaken als parallelle bediening (electronisch en mechanisch).

"Omnibus" wrote in news:4b83c2e9$0$22920 $ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

te

van

dus

als

de

van

ook

of

systeem

auto's

Steyr heeft dat heel aardig voor elkaar gekregen bij hun M16 monoblock diesels....keurig PC-uitleesbaar motormanagement, en alsnog desnoods met een mechanische gashendel te bedienen. De maritieme sector & haar voorschriften groeten u....:)) (op de militaire varianten zit die gashendel er vreemd genoeg meestal niet standaard op)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

Peter Manders wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Onder EMI, of zelfs EMP, blijven alle 3 stil....;))