Elektrastoring bij opstarten computer

Misschien. Het klinkt in elk geval als een oplossing van het inschakelprobleem. Ik heb alleen geen ervaring met die dingen. Bij het googlen op "solid state relais" kwam ik prijzen tegen tussen 5 en

700 euro.... Ik heb werkelijk geen idee op welke specificaties ik moet letten. Heb je een advies?
--
Edward
Reply to

=2E

Ik krijg toch ook de indruk dat die automaat wat overgevoelig is. Dat valt eenvoudig te testen: neem een verlengsnoer en sluit de hele handel bijv. 1 of 2 weken lang op een andere groep aan. Gaat het in die tijd altijd goed, dan is de automaat hoogst verdacht.

Gaat het ook dan fout, dan zou een tweede master/slave uitkomst kunnen bieden, want die geven altijd een kleine vertraging naar de slaves. Op de slaves van de eerste master/slave sluit je dan bijv. de externe hd's aan *en de tweede master/slave*. Op de master van de tweede master/slave sluit je de monitor aan, op de slaves de overige randapparaten.

Ja, de kast open schroeven, dan de bedrading losmaken en de automaten van plaats verwisselen en alles weer aansluiten. Wel eerst de spanning er af met de hoofdschakelaar die er volgens jouw opgave zit. EN met een spanningzoeker alles controleren. Ik heb niet de indruk dat je ervaring hebt met deze materie, dus eigenlijk wil ik het je liever ontraden, dan kunnen we nog vaker postjes van jouw tegemoet zien, liever dan dat je probeert goedkoop uit te zijn. Maar: verderop in de draad wordt al gewag gemaakt van mogelijke oorzaken, zoals een tijdelijk hogere netspanning in combinatie met alle schakelende voedingen die gelijk aan gaan. Dat geeft een kort maar hevige piekstroom. Een ander type zekeringautomaat kan dat oplossen.

Reply to
Gerard

Ja, maar ik had het meer algemeen gevraagd. Punt is, dat hert inschakelen nu op een willekeurig moment gebeurt, terwijl bij nul-doorgangs schakelen het op het moment gebeurt dat de spanning ongeveer 0 is. Dat zit zo: uit het stopkontakt komt wisselstroom, dat wil zeggen dat de stroom steeds van polariteit wisselt, dit in tegenstelling met gelijkstroom. Dat wisselen gebeurt met en frequentie van 50 Herz in de vorm van een sinus, net als een grondtoon die je op een oscilloscoop kunt zien:

De horizontale lijn in het midden geeft 0 vilt aan, dat is het punt war de groene sinus de nul-doorgang heeft. Als op dat punt ingeschakeld wordt, loopt er nog geen stroom, en gaat er geleidelijk meer stroom lopen als de lijn omhoog of naar beneden loopt. Schakel je in op de piek van de sinus, dan loopt er plotseling een grote stroom die hoger is dan bij het geleidelijk oplopen van de sinus vanuit 0.

Je bent weer in beeld? Zo moeilijk is het nou ook weer niet, het moet allen uitgelegd worden op een manier die je begrijpt, dit was een poging in die richting. No hard feelings als het niet gelukt is, dan doen we een andere poging;-)

Reply to
Gerard

Ik heb er zelf 1 in gebruik om een frequentieregelaar mee in te schakelen, dat was een exemplaar van rond de 25 euro, wel wat overbemeten, maar voor de machines waar ik mee werk gaat veiligheid en zekerheid voor alles. het kan voor schakelsloffen best wat goedkoper. Kijk maar eens hier:

Conrad heeft dit soort spul in het programma. Sommige typen hebben genoeg aan 5 volt, waardoor je ze via de USB kan laten inschakelen.

Reply to
Gerard

Gezien het feit dat ik hiermee geen ervaring heb, zal ik zeker zelf hier niet mee gaan prutsen.

--
groeten,
____________________________Jim©

Het lijkt mij een strak plan, alleen de andere groep (slaapkamergroep) heeft geen aarde, en dat vind ik niet helemaal prettig.

--
groeten,
____________________________Jim©

Volgens de laatste metingen, zit mijn IQ tussen de 130 en 135, dus ondanks de onbekendheid met de materie, heb ik wel een idee... ;-)

--
groeten,
____________________________Jim©

Ik ben een verwoede Conrad spullen koper, dus als je me wat trefwoorden geeft of misschien wel wat bestelnummers? Ik heb het dan over een kant en klaar oplossing, niet iets waar ik iets in elkaar moet solderen of zo...

--
groeten,
____________________________Jim©

De meeste schakelende voedingen voor randapparatuur doen niets met aarde daar zit een platte steker aan zonder randaardekontakt. Die kun je rustig op een andere groep aansluiten. Hou je minicomputer dan wel aan aarde als die tenminste een "geaarde" steker heeft.

Reply to
(on)wijs man

De Mini heeft inderdaad aarde, evenals de monitor, verder de mono laserprinter, maar die laatste staat alleen aan, als ik wat moet printen, de voeding daarvan zit intern en als ik opstart, dan gaat die niet gelijk mee (volgens mij?!) De rest is volgens mij zonder uitzondering allemaal voorzien van die losse 110 ~ 240 V voedingen. Wat is wijsheid? De Mini samen met de monitor op "huiskamergroep" of òòk de geaarde monitor ongeaard op de andere groep? Als dat beter gaat, denk ik erover in ieder geval het dichtbijzijnde slaapkamercontactpunt te voorzien van een aardedraad en geaarde wcd. Kan misschien de elektricien gelijk een betere/andere automaat in die kast zetten of wisselen met die van de electrische fornuisontsteking of zo (weet niet of dat veel stroom trekt?). In ieder geval heb ik nu wat ideeën, Wat ik me ook nog bedenk, is bijvoorbeeld de monitor master te maken op de master/slave en als dat spul veilig opstart dán pas de Mini computer starten? Scheelt de best wel zware voeding (110 Watt) van de mini computer.

--
groeten,
____________________________Jim©

Een standaard spanningsslof met solid-state relais heb ik niet kunnen vinden. Wel kwam ik iets anders tegen:

Lees maar eens de gebruiksaanwijzing, is precies wat je nodig hebt.

Reply to
Gerard

Ik denk het niet. Dat apparaat is vooral bedoeld voor terrasheaters. Als die koud zijn geven ze bij inschakelen rond de top van de sinus natuurlijk een forse piekstroom. Maar als je die dingen inschakelt op de nuldoorgang, dan is de weerstand van het verwarmingselement echt niet binnen een halve sinus zo hoog geworden dat de piekstroom bij de volgende top een aanvaardbare waarde heeft bereikt. Ik vermoed dan ook dat er een "dikke" serieweerstand in zit die na bijv. 1/2 sec. wordt overbrugd. Zo'n constructie lijkt me bij een pc minder gewenst.

Ik heb de beschijving gelezen, er zit een NTC in van 33 Ohm, die na 0,4 seconden overbrugd wordt door een relais. Een softstart dus. Waarom zou dat bij een PC minder gewenst zijn?

Reply to
Gerard

Valt best mee. Ik heb deze oplossing in een paar geinstrumenteerde voertuigen toegepast, om de omvormers heel te houden. Pc's trekken namelijk een akelig grote opstart stroom, zodat de omvormer uitschakelde, ondanks dat hij maar

30 procent belast was. Een weerstand(10 ohm) 0.2 sec er tussen, probleem opgelost.
Reply to
Sjouke Burry

Een terrasheater, waar die dingen voor bedoeld zijn, is alleen maar een verwarmingselement. Daarvoor maakt het niet uit of de spanning in de beginfase geleidelijk opbouwt. De voeding van een pc of randapparatuur daarentegen kan mogelijk gecharmeerd zijn van die opbouwfase: de ingangsspanning is dan nog te klein om het gevraagde uitgangsvermogen te kunnen leveren. Maar misschien is het maar een idee en werkt het gewoon goed, ook op de lange termijn.

Ik vind het een leuk idee van Gerard, maar desondanks nogal een prijzige oplossing. Ik heb de laatste 2 dagen de computer opgestart, waarbij ik een stuk of 5 stekers uit de slavedoos heb getrokken maar de monitor heb laten zitten. Nadat rustig opstart druk ik een voor een de stekkers erin en dan werkt alles keurig. Het lijkt mij de oplossing inderdaad om maar een en ander te scheiden om die piek te vermijden. Ik zal dus binnenkort een extra doos zoeken, waaraan de rest van de "periferals" koppel, die ik dan apart schakel. Dat kan later zelfs een master/slave worden, die ik dan bijvoorbeeld aanschakel met de HD/hub die ook een schakelaar heeft. Het is wel extra gedoe, maar ik heb even de schurft aan het uitvallen van die woonkamergroep! Oh ja, die master/slave's zijn niet zo duur...

--
groeten,

Dat klopt niet Piet. Een dergelijk verwarmingselement heeft een weerstandwaarde met een positieve temperatuurcoefficient. Dat betekent dat als ie koud is de opgenomen stroom hoger is dan als ie op werktemperatuur is. Dat kan er voor zorgen dat bij inschakelen de zekering eruit gaat, terwijl deze het wel vol houdt als het ding eenmaal op temperatuur is. Een softstart lost dat op.

Alle beetje redelijke computervoedingen (niet de echte budgetrommel) zijn tegenwoordig gedimensioneerd om tussen 100 en 240 volt hun werk te doen, lagere spanning geeft alleen maar een iets lager rendement.

Het blijft proberen en proberen ik snap dat je het uitvallen goed zat bent!

Reply to
(on)wijs man