Eenvoudige bitrate converter

Die kochten een IC op klantenspecificatie in bijv. een TMP1000-096NLP voor RC5 naar RC4 conversie (K30) Dat was toen hot met die nieuwe afstandsbedieningen met allemaal extra Teletekst toetsen. Maar dat was in 1980 nog voordat de I²C bus zijn intrede deed.

Maurits

Reply to
Maurits

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Die Brookhouse/Raymarine link die ik gaf leek mij een dure oplossing. Maar dat valt mee. Zit ook weer garantie op dat apparaat. Koop je in de US is het vaak 90 dagen. Via ee eu vertegenwoordiging zal dat wel langer zijn.

Maurits

Reply to
Maurits

Is dat de maatstaf? ;-)

Er zijn situaties waar een software UART niet onder hoeft te doen voor een 'echte', de gevraagde converter is daar een perfect voorbeeld van. Er zijn ook situaties waar je met een software UART niet uit de voeten kunt. Maar domweg categorisch deze software oplossing als bagger en slecht afdoen is m.i. niet correct.

Er zijn zelfs firma's die software emulatie van peripherals zo'n goed idee vinden dat ze een microcontroller bouwen met 8 cores en geen peripherals.

Dat zeg ik.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Life exists for no known purpose.
Reply to
Stef

"Maurits" schreef in bericht news:hemgs3$1qnu$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Sorry folks it's a New Zealand company....

Maurits

Reply to
Maurits

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Hmmm... Ze waren er en er zijn er nog steeds: De softwarelieden die zich nauwelijks bewust zijn van het feit dat er hardware nodig is om software te laten werken. Ik was ooit op een school waar programmeurs en dergelijke opgeleid werden. Daar waren uiteraard veel computers. Toch was de enige die over een soldeerbout en een schroevendraaier beschikte de amanuensis die wat gereedschap van thuis had meegenomen.

Vandaag de dag komt ook het omgekeerde voor: Hardwarelieden die er zich niet van bewust zijn dat bijna alle hardware tegenwoordig geprogrammeerd is. Toch is dat zo. Zo'n beetje alle hardware die ingewikkelder is dan de voorbeelden uit de leerboekjes is op de een of andere manier geprogrammeerd.

De enige UART die met recht een hardware UART genoemd zou kunnen worden, is opgebouwd uit flipflops en poorten. Het is ongetwijfeld mogelijk daarmee een UART te maken. Voor een echt goede UART zijn wel veel componenten en een steengoede ontwerptechniek nodig. Ik ben zo'n UART nooit tegengekomen.

Voor de eerste UART die ik ontworpen heb, gebruikte ik de ROM-reg techniek. In principe is dat een state-machine die uit registers bestaat en bestuurd wordt door een programma in ROM. Overigens hetzelfde principe waarop verreweg de meest processors van vandaag nog werken.

Niet alleen processors werken volgens dit principe, UARTS ook. Sterker nog, er zijn voor heel wat processors, UARTs en andere periferals programma's beschikbaar die zo in een FPGA of ander programmeerbaar component geschoten kunnen worden. Als je zoiets een hardware UART wil noemen staat je dat vrij. Maar ik zie geen principieel verschil tussen zo'n programma en een programma dat in het flashgeheugen van een micro wordt gestopt om dezelfde functie uit te oefenen.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

Ik vind dat toch wel een verschil. Ik heb ook wel UART's in een FPGA gemaakt. Op het moment dat de FPGA geconfigureerd is, wordt de functie echt door flip- flops en poorten uitgevoerd (de mijne waren iig harde state machines zonder ROM-reg of micro code), onafhankelijk van wat er verder in de FPGA gebeurt.

In software in een microcontroller moet je code gaan uitvoeren en ben je afhankelijk van wat er verder in de controller gebeurt (interrupts etc.). De gevraagde converter is wat dat betreft iets anders, er moet helemaal niets anders gebeuren en de UART code heeft de volledige controle en kan dus ongestoord werken. Die oplossing komt wel weer erg dicht in de buurt van jouw ROM-reg UART. ;-)

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Goto, n.:
	A programming tool that exists to allow structured programmers
	to complain about unstructured programmers.
		-- Ray Simard
Reply to
Stef

Niet bij industriele apparatuur, zeker niet!

P.

Reply to
P.

Je bedoelt deze neem ik aan:

?

Interessante benadering maar nog niet echt een mainstream oplossing, op dit moment met name populair bij hobbyisten.

Reply to
Dombo