Drie kwartsklokken in de pas...

Goeienavond, Bestaat er een mogelijkheid om drie simpele kwartsklokjes in de pas te laten lopen? Bijvoorbeeld door van eentje de puls aan de andere twee door te koppelen? Leek me wel geinig om drie klokjes op de seconde gelijk te krijgen ;-) Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

PG1D/PA-11Ø12 schreef in bericht news:5f03a$45b5241a$d4bb5625$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Koop drie radiogestuurde klokjes, ik heb ze al zeer goedkoop gezien, en je hebt het gewenste resultaat.

--
  ____________________
Reply to
"NachtWacht"

Nou nee. Die dingen plegen vrijlopend te zijn en 1x per uur op de DCF77-zender te synchroniseren. Dus "op de seconde gelijk" bereik je er niet mee, al zal het er verrekte dicht bij komen.

Op Mon, 22 Jan 2007 21:52:36 +0100, schreef PG1D/PA-11Ø12:

Als ze allemaal op dezelfde kristalfrequentie zitten (vaak 32,768 kHz) en (ongeveer) dezelfde voedingsspanning hebben, kun je een centrale oscillator maken die de drie chipjes in de klokken aanstuurt. Of je sloopt de kristallen uit twee van de drie klokjes en sluit de oscillatoruitgang van de derde via kleine condensatortjes aan op de ingangen van de twee andere.

Maar je voelt 'm al aankomen: dit is alleen praktisch als de klokjes niet te ver uit elkaar staan. Verder moet het gelijkzetten toch nog handmatig gebeuren - ze geven natuurlijk niet automatisch dezelfde tijd aan.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Je zou moeten nagaan welke signalen je allemaal bijkan. Vroeger werden ze met een 8 pins IC'tje gestuurd en met wat geluk zat daar zelfs een slave signaal op.

DCF zend elke seconde een puls uit en het complete frame wordt daarmee

1 keer per minuut uitgezonden, dus waarom zou een klokje maar eens per uur synchroniseren?

Als dat wel gebeurt, dan nog is een seconde afwijking per uur toch erg veel voor een kristal klokje.

Toen het radio nieuws nog met een uur-piepje begon, ging mijn DCF klokje toch altijd exact op de piep op xx:00:00, daar zat echt geen seconde tussen.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Reply to

Omdat de batterijen dan langer meegaan.

--
Maurice
Reply to

Omdat de meeste DCF-klokjes net voor het hele uur synchroniseren.

Rene

--
Logic clearly dictates that the needs of the many
outweigh the needs of the few

Maarten en Richard, zeer bedankt voor de reactie. Ik zal er eentje openmaken om te kijken wat er aan elektronica in zit en mogelijk een master-slave signaal. Het leek me ook al te makkelijk om 1 oscilliator tegelijk 3 klokjes kan aansturen. Was wel de makkelijkste oplossing: gewoon de drie draadsjes naar de spoelen doorlussen ;-) Enig idee hoe groot die koppel-c-tjes moeten zijn? Dirk Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

Op Tue, 23 Jan 2007 15:53:39 +0100, schreef PG1D/PA-11Ø12:

Iets van 47-100pF zou het wel moeten doen. Voor alle volledigheid: een kristaloscillator zit in principe als volgt in elkaar:

|\ inverter .--| >o--. | |/ | | | intern in chip ...o........o............... I | ___ | O |--|___|-| extern | R1 | | | |R2 | | | | XTAL | |---[]---| | | ===C1 ===C2 | | /// ///

R1 is hoogohmig - iets tussen 1M en 10M; R2 heeft een veel lagere waarde, tussen nul en 10K. Let op dat deze weerstanden in de chip geïntegreerd kunnen zijn.

Je moet dus van de 'master'-oscillator het uitgangssignaal (O) nemen, liefst vóór R2, en dat met kleine condensatoren toevoeren aan de I-aansluitingen van de 'slave'-oscillators. Van deze laatste kun je dan het best de kristallen verwijderen.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Prachtig! Ok, ik heb er eentje opengemaakt. Het is allemaal superklein. Van het printje met "de zwarte drup" gaan 2 draadjes naar de spoel. Niet 3, zoals ik op een ander schema zag. Dan zitten er nog 2 draadjes die los in de lucht hangen... Ik denk dat alles in de chip zit want op het minuscule printje is naast chip in kristal verder niks te zien, alleen wat spoorjes naar de batterij, de spoeldraden en de naar de luchtdraden. Nog meer tips? Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

Het betrouwbaarste lijkt me als je de oscillator van 1 klokje gebruikt en de andere klokjes voedt met een secondenpuls. Als je rechtstreeks aan de

32,768kHz gaat hangen, is de boel _veel_ storingsgevoeliger.

In 2 klokjes de spoel aansturen met een los transistortje, en dan het uitgangssignaal van de chip van het derde klokje distribueren.

Raakt die ene oscillator dan niet aan de kook? En die spoel poolt steeds om; de op de spoel staat op beide draden +, terwijl afwisselend de ene of de andere draad ff laag wordt.

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

Dat is idd een goede reden. Het is verbazend hoe weinig stroom de module die ik hier heb gebruikt. Hij doet het al een paar jaar op 1 penlite, ik weet al niet eens meer wanneer ik de batterij voor het laatst vervangen maar het moet zeker meer dan 3 jaar zijn.

Maar blijft het feit dat een afwijking van 1 seconde per uur wel erg veel is, bijna 300ppm. In een datasheet van epson vind ik alleen klok kristallen met een tolerantie van 20ppm, 50ppm en 100ppm. Dus mochten de DCF modules erg slecht lopen, dan is dat nog op te lossen met een goed kristal.

Misschien nog een oplossing: Deze DCF module heeft een puls uitgang voor het aansturen van slave klokjes. Hiermee kun je meerdere slaves aansturen en die lopen dus gegarandeerd gelijk (na eenmalig gelijkzetten).

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Reply to
Stef

:-)

Zeker met als doel precies tegelijk met die piepjes te lopen. ;-)

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Reply to
Stef

Misschien staat hier nog wat leuks tussen:

Ze hebben daar overigens meer leuk spul, al is het wel wat prijzig. Een DCF-ontvanger als PCI kaart (PCI511) kost ruim 400 euro...

--
Maurice
Reply to

Leuk spul ja, maar misschien een beetje overkill voor deze applicatie. :-) En je hebt GPS ontvangst nodig, lukt binnen meestal ook niet zo goed (je hebt nu wel gevoeliger 'indoor' gps'en).

Maar neem een kwartsklok met 1 maal per uur DCF synchronisatie en een kristal van 20ppm. Geeft een max afwijking van minder dan 100ms, dat zie je echt niet meer.

Hoe ver hangen die klokken nu eigenlijk uit elkaar? Als het meters is, zal een afwijking van een seconde ook niet echt opvallen.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)
Reply to
Stef

Iemand nog een kleine schemaatje misschien? Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

"PG1D/PA-11Ø12" schreef in bericht news:5f03a$45b5241a$d4bb5625$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Botweg dan maar de spoelen parallel doorverbinden werkt ook, voor degenen die het drie klokjes met GMT, zomer- en winterwinter gelijklopend willen hebben. Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12