Die is levensmoe!

Foei PA1, even niet opgelet bij electro, het was toch 1000 Volt per millimeter. Dan kan je hooguit een vonkje trekken van 2,5cm bij 25kV

--
CU, Rob / gompy.net
Reply to

ongeveer.

Heb ze in de praktijk wel langer gezien. Anyway het verveelt snel en de HF storing is niet gering ;-)

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl

Omdat de aardlekschakelaar dan roet in het eten gooit. :-)

Het hangt van diverse zaken af als bijvoorbeeld luchtvochtigheid, temperatuur en druk.

Als de zaak al staat te vonken, kun je de electrodes makkelijk verder uit mekaar zetten: de geioniseerde lucht geleidt goed en houdt de vonk makkelijk aan de gang.

P.

Reply to
P.

Kun je hier zien:

Trafo uit een PC monitor 25 kV

Schakelaar met vlamboog 500 kV (!) met behoorlijk wat stroom:

De laatste is nogal indrukwekkend...

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl
Reply to
PA1G

Ook niet verkeerd :

Vin

Reply to
Vincent

tsk... De bruine natuurlijk. Tenzij zij een bio hazard is.

Reply to
Sjouke Burry

Heb een ouderwetse radio zonder kast opgevangen, die van de tafel duvelde.(Iemand liep tegen het snoer aan). Met een hand rechtstreeks in de 2X500 volt gegrepen...... Keurig brandvlekje van ~2cm in de muis van mijn hand.

Reply to
Sjouke Burry

Hoort allemaal bij het leer proces ;-) Zo zat ik een keer met mijn vinger aan een aan/uit schakelaar van een TV. Deed behoorlijk zeer en de scheidingstrafo heb je op zo'n moment niets aan. Beide draden geraakt met m'n vingers...

En ja de nodige kleine brandwondjes van de lijntrafo's dus. Maar dit zijn meer spelden prikjes.

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl
Reply to
PA1G

Op mijn werk is ook iemand bezig om een tesla Coil te maken maar dan een halve meter groot. hij begint met 4 magnetron trafo's primair parrallel en secundair in serie

8,4 kv bij 500 mA. daarna gaat het in een neon trafo die dit ook nog eens omhoog slingert en daarna de primaire wikkeling van dun waterleidingbuis onder een hoek van 30 graden om de secundaire spoel van 1200 windingen van de tesla spoel zelf. je moet als radio amateur niet zo'n buurman hebben. maar deze man zal misschien ook een tesla spoel willen maken en die wil gewoon heel makkelijk snel klaar zijn.

Stan "hbz" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@w19g2000yqk.googlegroups.com...

Onze gemeentegids 2009 zegt dat 'vrouwen', of delen daarvan, bij het klein chemisch afval moeten. Dat is de kleinste van de drie bakken die je in bezit moet hebben.

Ben blij dat ik dat niet geschreven heb....:))

Reply to
post2u

Hier wordt chemisch afval niet meer opgehaald. Wat dan?

P.

Reply to
P.

Terroristen! ;-)

Is dit wat?

PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl
Reply to
PA1G

Tja, als gemeente moet je dan ook niet meer zeuren over illegale dumpingen. Uitstrooien op haar favoriete plekje is mooi, maar zelfs in de natuur bij wet verboden. Die wet wil je natuurlijk niet overtreden.

In veel gevallen is haar favoriete plekje achter de tv en dat vraagt dan weer om een orienterend kringgesprek van huisgenoten en een stofzuigervrije periode. Nee, zo makkelijk is het allemaal niet.

Reply to
post2u

On Sun, 11 Oct 2009 20:39:49 +0200, "\(on\)wijs man" wrote in nl.hobby.elektronica:

Hij wil een heleboel volt gelijkspanning hebben met weinig stroom. Dat kan uitstekend met een reeks diodes en elco's. Een stuk of duizend als hij naar 250 kV wil. Maar misschien kan het ook met een schrikdraadmachine.

--
José
Reply to

Schrikdraad is 4 kV. Dioden en condensatoren worden ook in lijntrafo's gebruikt. Vroeger middels een apparte cascade. Probleem is de hoogspanningsdioden of het enorme aantal 1N5408 oid. wat je nodig hebt. In ionisatoren zitten vaak ook dergelijke schakelingen. Dat zou gezond zijn volgens sommigen, maar ik betwijfel dat ten zeerste. Kans bestaat namelijk dat je een flinke koppijn krijgt van de ozon. Ozon kun je overigens wel ruiken. Beste manier om van die ozon af te komen is te ventileren, en dan een aspirientje slikken voor je koppijn.... En dan voel je je beter... Mja.

PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl
Reply to
PA1G

Mail 'm dan even, misschien weet hij het niet?

--
groeten,