defecte versterker (of tuner?)

Hallo,

Ik heb sinds een klein aantal jaren een stereoinstallatie in gebruik:
versterker, tuner en cd-speler, (merk: NAD) samen met twee oude
speakers van een vriend van mij. Ik maakte spaarzaam gebruik van deze
set.

Ondanks het spaarzame gebruik vertoonde de versterker (?) bij gebruik
van de tuner de laatste tijd dit verschijnsel dat het volume af en toe
schakelde tussen zeer zacht en veel luider. Dit zonder enige
aanleiding. Ik dacht even na te gaan of het echt wel aan de versterker
lag en wilde een cd opzetten. Helaas blijkt dan ook de cd-speler
ineens defect te zijn; het laadje vvoor de cd blijkt niet open te
gaan.

Een week later komt een vriend langs met een oude versterker (Sony)
die in de plaats van de mijne wordt geïnstalleerd. Nu kan ik weer naar
de radio luisteren. Maar... een paar dagen nadien merk ik dat deze
versterker hetzelfde verschijnsel begint te tonen dat ook de vorige
versterker toonde!

Ik vraag me nu dus af of het niet toch aan de tuner kan liggen, hoewel
deze normaal gesproken het volume niet bepaalt, dat doet de versterker
immers.

Ik ben een leek op het gebied van electronica, vandaar dat ik maar
eens mijn licht opsteek in deze groep in plaats van meteen naar een
dure reparateur te gaan.

Kan ik zelf door methodisch zoeken erachter komen welk onderdeel van
de installatie dit verschijnsel veroorzaakt? Ik kan wel met de
multimeter omgaan. :-)

Massimo

P.S.: de lade van de cd-speler is al eens defect geweest en moest toen
duur gerepareerd. Twee dvd-recorders (Panasonic) via hetzelfde
wandcontact gevoed zijn na enkele jaren gestorven. Kan er iets mis
zijn met de voeding??

Oorspronkelijke versterker:    NAD C 352
Vervangende versterker:        Sony TA-F55
CD-speler:            NAD C521BEE
Stereo AM/FM Tuner:        NAD C 422

Re: defecte versterker (of tuner?)

Dan zou ik allereerst een cd-speler/cassettedeck/tuner/mp3-speler
aansluiten waarvan zeker is dat die correct werkt.

--
Onno Voors

Re: defecte versterker (of tuner?)

Dat is een logische opmerking. Ik heb zelf geen vervangend apparaat,
anders had ik dat al geprobeerd, maar ik zal eens rondvragen of ik van
iemand zoiets kan lenen.

Dank voor je advies,

Massimo

Site Timeline