combineren weerstanden en ledverlichting op auto

In moderne autos wordt een teststroompje door de verlichting gestuurd om
te controleren of er lampjes kapot zijn. Als je nu een gewoon
gloeilampje vervangt door een LED, is de weerstand veel te laag en wordt
de lamp als kapot gemarkeerd.

Ik zou verwachten dat je dan een weerstand gelijk aan de weerstand van
de oorspronkelijke lamp plus de weerstand van de LED in serie zou moeten
schakelen, maar op internet wordt steeds gepraat over een weerstand
parallel aan de LED. Dat begrijp ik niet helemaal, de totale weerstand
wordt dan toch juist verlaagd?

En gerelateerd aan die vraag: als ze dan praten over een weerstand van Y
ohm en 1 watt, kun je die dan vervangen door twee parallele weerstanden
van ieder 2Y ohm en 1/2 watt om aan de gewenste wattage te geraken?

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto
On 30/08/2017 08:51, hari seldon wrote:
> [...]
 > te controleren of er lampjes kapot zijn. Als je nu een gewoon
 > gloeilampje vervangt door een LED, is de weerstand veel te laag en wordt

In tegendeel: er wordt geregistreerd dat er veel te weinig stroomt
loopt, waardoor geconcludeerd wordt dat de gloeilmap dus stuk is.

> [...]
 > schakelen, maar op internet wordt steeds gepraat over een weerstand
 > parallel aan de LED. Dat begrijp ik niet helemaal, de totale weerstand

Klopt, en dus gaat er meer stroom lopen - zie boven.
Het vervelende van deze oplossing is dat je de energiebesparing door LED
gebruik dus weer helemaal teniet doet!
(Mooier is het om in de besturingscomputer van de auto aan te geven dat
er LED lampen inzitten ipv gloeilampen, zodat het systeem niet meer op
hol slaat. In mijn auto kan dat, maar wellicht niet in alle auto's -
bovendien heb je dedicated soft- en hardware van je automerk nodig om
dit te doen. Dus niet voor iedereen weggelegd.)

 > En gerelateerd aan die vraag: als ze dan praten over een weerstand van Y
 > ohm en 1 watt, kun je die dan vervangen door twee parallele weerstanden
 > van ieder 2Y ohm en 1/2 watt om aan de gewenste wattage te geraken?

Ja, als je er een stukje tape omheen doet *lijkt* het zelfs 1 weerstand
van Y Ohm en 1 W ;-) .

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

dank voor je antwoord. het gaat me niet om de led, maar om een vervanger
van een normaal kentekenlichtje door eentje met achteruitrijdcamera en
een led. de led zelf zal me worst wezen...

ze praten hier over 270 ohm parallel, lijkt je dat plausibel voor een
12V 5W peertje?

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Reken maar mee:
V = I x R
P = V x I
Dus I = P/V = 5/12 = 0,4 A.
Dus R = V/I = 12/0,4 = 29 Ohm ==> weerstand lamp

Die 270 Ohm lijkt me dus veel te hoog.

Je kunt die parallele vermogensweerstanden voor LEDs zo kopen bij de
(betere?) autohandel. Moet dus wel 5W aan warmtedissipatie aankunnen,
zou je zeggen.

Je kunt natuurlijk ook de originele lamp als parallelweerstand aan je
LEDje monteren ha ha ;-)

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Waarom zou je?
Die defect-lampje-detectiecircuits hoeven echt niet de volle stroom
door het lampje te sturen. Dat zou zelfs knap onhandig zijn. Een paar
mA is al voldoende om heel / defect te constateren. Voor 10 mA is een
weerstand van 1k2 dan al voldoende.

-p

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Ja, maar als het licht wordt ingeschakeld komt wel de volle mep erdoor...

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Ja hoeven.  Maar tussen hoeven en doen zit kennelijk een verschil anders
zou hij niet aangeven dat de lamp stuk is!  Immers door een LED loopt
ook gewoon stroom, en vast wel meer dan 10mA.  Er is gewoon een ondergrens
voor de stroom en die ligt te hoog om een LED als goed te detecteren, als
je nou weet wat die ondergrens is dan kun je een optimalere weerstand
berekenen dan "gelijk aan die van de lamp".  Maar waar je uitkomt zal
afhangen van hoe die computer precies geprogrammeerd is.

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

So what? Behalve bij een elektrische auto is die energiebesparing niet
of nauwelijks relevant. Gloeilampjes hebben een beperkte levensduur en
hebben de hinderlijke eigenschap om altijd op het slechtste moment stuk
gaan, met ook nog eens de kans op een prent. Alle reden dus om lampjes
door "oneindig" lang meegaande LEDs te vervangen.

Overigens zul je een forse vermogensweerstand parallel aan de LED moeten
schakelen, die ook nog eens flink heet wordt. Niet echt aantrekkelijk.
Ik zou experimenteren met grotere weerstanden, tot het punt waar de
defect-lampje-waarschuwing aanslaat, of, als je alle lampjes vervangt
door LEDs, die waarschuwing domweg negeren.

-p

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Klopt dat de zaak flink warm wordt gestookt.
En soms wordt deze weerstand ook nog eens in het armatuurtje van de LED
gemonteerd (dat heet dan een 'CANBUS' LED): waardoor deze erg warm wordt
en snel kapot gaat.
't Is toch wat!

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Is niet aan te bevelen.
Je kan ze beter lucht geven om te koelen.
In een auto, waar het flink heet kan worden,
kan je die wattages beter ruim nemen,

Jan

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Was ook maar een grapje om aan te geven dat je je het zo voor kan
stellen. Als je ze tegen elkaar duwt weet de weerstand niet meer dat hij
eerder slechts de helft zo dik was ;-)

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Toch snap ik het nog niet helemaal (disclaimer: ik heb in de 60-er jaren
wat natuurkunde gehad op de middelbare school en heb ergens in de buurt
van de wet van Ohm toch maar alpha gekozen.)

Als je een weerstand van de juiste waarde in serie schakelt is de
situatie toch gelijk aan de oorspronkelijke situatie met het orginele
gloeilampje?

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Nee dit heer parallel schakelen.  In serie dat is als je de draad door
knipt en daar dan die weerstand doet.  Dat is niet de bedoeling want dan
wordt de totale weerstand juist groter.

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Niet als je eerst de gloeilamp eruit hebt gehaald en door de led (met
hele kleine weerstand) plus weerstand (waarde van orginele gloeilamp min
die van de led-schakeling) in serie hebt vervangen. Toch? Dan is de
totale weerstand toch weer gelijk aan de oorspronkelijke situatie?

Ik snap het gewoon niet.

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Dat is duidelijk ja.  De weerstand van een LED lamp is al HOGER
dan die van een gloeilamp van de zelfde lichtsterkte dus weerstanden
in serie maken het alleen nog maar erger.

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

@OP:

Overigens heb ik zeeeeer slechte ervaringen met de 'Chinese' LED lampjes
die je voor 1 of 2 euro je via Ebay / Aliexpress [of dezelfde lampjes
waar via een NL online-winkel dan 5 tot 10 euro voor rekent].

Na een half jaar gaan ze (deels) kapot, knipperen etc.

Ik heb zojuist 2 stuks van Osram besteld (EUR 20 voor twee, 6000K), ik
hoop dat die het wel 5-10 jaar volhouden...

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Hoe werken die auto-LEDs eigenlijk?
Zetten ze er gewoon een serieweerstand voor
om de stroom te regelen,
of zit er een wat intelligentere LED voeding voor?
(of is dat model-afhankelijk?)

Jan

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Wat ik heb gezien: een x-aantal LEDjes en een x-aantal weerstandjes bij
elkaar gepropt in een fittinkje/kaarsje.

Ik heb er hier eentje voor me: 2 weerstanden (beide 32 Ohm) in serie met
de 12V, en zes LEDjes. Als ik het goed zitten de LEDs per twee
geschakeld, dus 3 parallele 'strengetjes' van 2 stuks met aan begin en
eind een weerstand.

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Als het zo lomp is hoef je je over het rendement
ook geen zorgen te maken.

En voor OP: gewoon wat experimenteren
met een // weerstand aan het geheel.
Even proberen wat de grootste is
die de computer nog voor de gek houdt.

Het is vast niet nodig om de hele lamp te emuleren,

Jan

Re: combineren weerstanden en ledverlichting op auto

Geen idee. Ik heb een achteruitrijdcamera uit China gehaald voor 14.95
inclusief vracht, en die past mooi in de houder van mijn
kentekenverlichting. Werkt allemaal goed. Alleen kwekt de boordcomputer
nu de hele tijd dat mijn kentekenverlichting kapot is, en daar zoek ik
een hack voor.

Misschien ga ik er morgen dus met de hier verworven kennis aan prutsen.

Site Timeline