Combi-ketel slaat af en thermokoppel is toch goed???

Hallo,

Mijn combiketel (verwarming en warm water) slaat regelmatig zo maar ineens af. Dit gebeurt al een tijdje. Dus heb ik de thermokoppel vervangen in de hoop dat het daarna over was. Maar dat was dus niet zo. (Hoe lang gaat zo´n thermokoppel overigens mee?).

Gisteren heb ik toevallig gezien dat de ketel zelf volop branden en ineens hoor ik het relais van het gas en weg vlammen. Daarna weer aangemaakt en aanlaten slaan en na een 10 seconden slaat hij weer af. Dit heeft m.i. dan dus niets te maken met de thermokoppel, want die krijgt volop warmte. Daarna weer aangemaakt en vanaf dat moment werkte de ketel weer gewoon. Vanmorgen deed hij het ook weer gewoon. Is het mogelijk dat er iets anders is dat vervangen zou moeten worden i.p.v. een thermokoppel?? Kan er misschien ergens een los contact zitten? Wie heeft een suggestie? Alvast bedankt voor de reactie.

Have Fun

Fons

email: snipped-for-privacy@SPAMvraagt.vaak.nl

Reply to
Fons

Dat kan ook wel komen door de oververhitting beveiliging Fons, of door een vervuilde vlam beveiliging.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

In de ketel zit ook een droogkookbeveiliging een atmosfeerbeveiliging en ga zo maar even door. Elk van deze beveiligingen kan je ketel uitschakelen. Het slimste is met een of meer proeflampjes over de diverse beveiligingen een en ander te monitoren. Sluit over elke beveiliging een 12v lampje parallel aan, opent nu een van deze beveiligingen zal het lampje in serie met de gasklep en de rest van de circuits komen en zwak opgloeien. Je weet dan welke beveiliging het probleem veroorzaakte en kan deze uitwisselen.

Let wel op dat klooien aan gasapparaten onder omstandig- heden gevaarlijk kan zijn en je als je niet precies weet wat je doet beter een vakman kan laten kijken.....

"bausie." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@xs4all.nl... : Fons schreef: : >

[...]

: > Gisteren heb ik toevallig gezien dat de ketel zelf volop branden en : > ineens hoor ik het relais van het gas en weg vlammen. : > Daarna weer aangemaakt en aanlaten slaan en na een 10 seconden slaat : > hij weer af. : : Dat kan ook wel komen door de oververhitting beveiliging Fons, of door : een vervuilde vlam beveiliging. : -- : Groeten, : André :

van Rijn

Heb je misschien ook iets van een merk+typeplaatje gezien op die ketel?

grt, Eelco

Reply to
Eelco

"Fons" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Waarschijnlijk één van de volgende beveiligingen kapot:

  • Ionisatie (vlam detectie)
  • Max thermostaat (Max temperatuur meting wisselaar)
  • Waterdruksensor (in aanvoerleiding)
Reply to
Birdy

Systeemdruk kritisch ? op druk brengen ? drukschommelingen door luchtzakken in de installatie ? ontluchten ? Veel combi ketels hebben een monitoring voor storingen en melden dit via een foutcode op een display....

groet Manus.

Reply to
Manus

Daarnaast kan bij een moderne Nefit combi een monteur met door Nefit geleverde meetapparatuur de storing uitlezen. Bij mijn Nefit HR uit 1995 was op deze wijze binnen 10 minuten een defecte temperatuursensor van de voorraadboiler gevonden en vervangen. Dat is stukken voordeliger dan zo maar in het wilde weg onderdelen vervangen wat vervolgens niks oplost.

-- Moi !

Ben

Reply to
Ben Doedens

Dat hoeft niet. Als je het over een thermokoppel hebt, dan zal er ook wel een waakvlam zijn. Het thermokoppel staat dan niet midden in de brandervlammen, maar in de waakvlam. Bij een vervuilde toevoer van de waakvlam of een niet goed gerichte waakvlam kan het dan gebeuren dat bij het aanslaan de waakvlam nog minder wordt of "weggezogen". En dan is het na korte tijd inderdaad alweer einde oefening.

was

maar

Ik denk niet dat dergelijke geavanceerde snufjes in een ketel zitten die nog met een waakvlam werkt.

Groeten, Rene

Reply to
René

"Fons" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

een thermokoppel wekt een stroom op als deze verhit wordt. Deze stroom houdt de gasklep open. Als de waakvlam uitgaat koelt de thermokoppel en daardoor wordt de stroom welke de gasklep open houdt minder Op zeker moment is deze stroom te gering om de gasklep open te houden en zal deze onder invloed van een veer sluiten.

Na verloop van tijd slijt de thermokoppel Die stroom wordt dan steeds minder, wat tot gevolg heeft dat de "afvaltijd" tussen het wegvallen van de waakvlam en het sluiten van de gasklep steeds korter wordt.

Als de afvaltijd 10 seconden is geworden betekent dit dat

1 je thermokoppel behoorlijk versleten is, in dat geval vervangen.

2 maar ook kan de oorzaak zijn dat de waakvlam niet goed gericht staat op de thermokoppel. Misschien is het vervuild, controleer of de waakvlam goed de thermokoppel verhit. De waakvlam heeft een blauw kegeltje, aan het eind van dat blauwe kegeltje is de vlam het heetst, bij dat punt zal de thermokoppel dus de meeste stroom produceren.

Het testen van de thermokoppel kan als volgt gebeuren De afvaltijd kun je zelf controleren blaas als de ketel het doet de waakvlam uit kijk op je horloge hoeveel seconden het duurt tot de gasklep sluit ( dit kun je horen ) Bij een goede nieuwe thermokoppel zal de afvaltijd minimaal 20 seconden duren.

Als het zoals je zegt 10 seconden duurt is de thermokoppel behoorlijk versleten, maar dit staat haaks op je mededeling dat het een nieuwe is, hier heb ik natuurlijk geen verklaring voor.

succes

Als dit het niet is moet de oorzaak vermoedelijk in de elektronica gevonden worden, dat kan van alles zijn , het verschilt van fabrikaat tot fabrikaat dus kan ik hierover niets zeggen

Het is normaal dat een thermokoppel van tijd tot tijd vervangen wordt, maar zo'n ding gaat toch wel een paar jaar mee. De bedrijfstemperatuur en bedrijfsuren zijn sterk bepalend voor de technische levensduur Zo zullen ze bij een ketel welke alleen voor CV gebruikt wordt langer meegaan dan bij een combiketel, want die laatste brandt het hele jaar en de ander alleen gedurende het stookseizoen.

Ze zijn niet duur, hou er desnoods een in reserve

Reply to
Willem van Zeijl

Yep, Het is een Intergas H22 VRSW

--
Have Fun

Fons
email:FonsNO@SPAMvraagt.vaak.nl
Reply to
Fons

Ter aanvulling: Het is een Intergas H22 VRSW ketel. Verder valt me op dat de druk / temperatuurmeter helemaal aangeslagen is, met echt druppels aan de binnenkant van het glas.

--
Have Fun

Fons
email:FonsNO@SPAMvraagt.vaak.nl
Reply to
Fons

Klopt het is een simpele ketel van een aantal jaren oud. Het is een Intergas H22 VRSW

--

"Fons" schreef in bericht news:1gfwd2h.dd71571w4fl2eN% snipped-for-privacy@SPAMvraagt.vaak.nl... : Eelco wrote: : : > Fons wrote: : > > Hallo, : > >

[...]

: > grt, : > Eelco : : Yep, : Het is een Intergas H22 VRSW

Vrij nieuwe ketel dus, volgens mij heb je nog als consument recht op garantie.....

: -- : Have Fun : : Fons : email: snipped-for-privacy@SPAMvraagt.vaak.nl

Reply to
van Rijn

Dan is wellicht de druk veel en veel te hoog geweest. Dit kan bijvoorbeeld komen door een hangende 3-wegklep, een defecte maximaal-thermostaat of een defecte koudwaterthermostaat. Als de ketel dan afslaat na een paar minuten branden, is de maximaal waarschijnlijk nog wel goed, kijk dus maar eens naar de koudwaterthermostaat, die zit op de tappot.

grt, Eelco

Reply to
Eelco

Bovenstaand verhaal kan niet juist zijn Indien de druk oploopt als gevolg van opwarming zal eerst dit volume-overschot zijn weg zoeken naar het expansievat. Dit expansievat is zodanig gedimensioneerd dat het de totale expansie van de cv installatie kan opvangen. Is dit vat kapot, als gevolg van een lekke membraan bijvoorbeeld, dan zal de installatie overstorten via een veiligheidsklep Deze is meestal te vinden in de badkamer, daar is water op de vloer niet erg.

Water achter het ruitje van de thermo-/manometer hoort niet, dit duidt op een defect van deze meter.

Reply to
Willem van Zeijl

"Eelco" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

Hoe dan?

Groeten, Rene

Reply to
René

Net even getest, maar de afvaltijd is ruim 27 seconden!! Dus dat moet goed zijn.

Wat ik bedoelde was het volgende. Nadat ik de waakvlam weer aangestoken had ging de ketel gewoon branden. Maar na ± 10 seconden sloeg de gasklep dus dicht en dat is dus volgens mij het probleem.

Dank je, ik zal het nodig hebben.

Daar ben ik dus ook bang voor alleen weet ik (nog) niet goed waar ik het dan moet gaan zoeken.

--

Helaas de leverancier is failliet!

--
Have Fun

Fons
email:FonsNO@SPAMvraagt.vaak.nl
Reply to
Fons

Waar vind ik deze dingen en hoe controleer ik of ze nog goed zijn?