Coax interferentie

Voor aansturing van mijn FM tuner gebruik ik 10 meter RG-59 coax kabel. Helaas woon ik vlak bij een FM zender van 5kW, die ook nog eens precies op de kabelfrequentie van mijn favoriete radiozender uitstuurt. Wat ik ook doe, het maximale wat ik voor elkaar krijg is dat het kabelsignaal het terrestische signaal evenaart (met veel ruis en storing).

Wat kan ik doen om mijn kabel beter af te schermen? Omwikkelen met aluminium afplaktape oid?

Alvast bedankt!

Reply to
rick2910

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@d4g2000prg.googlegroups.com...

Heb je al eens geprobeerd om de tuner met de 10 meter RG59 niet aan te sluiten op de kabeldoos om te kijken of jouw 10 meter RG59 de FM zender rechtstreeks oppikt of dat de rechtstreekse instraling al op de kabel aanwezig is en dus veroorzaakt wordt door een slechte aanvoerkabel of aansluitdoos ?

Als het probleem bij jou in de 10 meter RG59 zit dan zou ik overwegen een andere coax toe te passen (dubbel afgeschermd) en metalen stekkers te gebruiken.

Ik zou ook zeker het probleem bij de kabelleverancier neerleggen omdat het volgens mij totaal ongebruikelijk is om rechstreekse frequenties van lokale FM zenders ook als kabelfrequentie toe te passen.

Suc6,

Ben

Reply to
Ben

Hoi Ben,

[...]

Ja dat heb ik. De instraling vind plaats op mijn kabel. Ik weet niet wat voor =FCber coax er in mijn muur zit, maar die is schijnbaar w=E9l goed afgeschermd, want met een kort kabeltje heb ik het probleem niet (helaas staat mijn radio redelijk ver van de aansluitdoos).

andere coax toe te passen (dubbel afgeschermd) en metalen stekkers te gebruiken.

Ik heb stalen stekkers (met zo'n draairing, ook van ijzer/aluminium). En mijn hidige kabel is zo dik dat ik hem echt af moest rollen omdat deze anders niet goed weg te werken was. De kabel is bijna net zo dik als de coax plug. Ik meet grofweg een diameter van 6mm; hoe dik wil je hem hebben?

volgens mij totaal ongebruikelijk is om rechstreekse frequenties van lokale FM zenders ook als kabelfrequentie toe te passen.

Heeft weinig zin. Door de grote samenvoegingen hebben grote delen van het land dezelfde frequentieindeling. En dat zullen ze dat gaan wijzigen omdat ik in plaats X er last van heb? Dan zetten ze hem op een andere frequentie, blijkt iemand anders in plaats Y hetzelfde probleem juist gekregen te hebben.

Nog praktische afschermtips?

Reply to
rick2910

KNIP

Zonder reclame te maken zo maar een Google hit:

Da's coax kabel met dubbele afscherming die 90 dB dempt.

Als ik deze tabel volg

: (en aanvul aan de bovenkant) zou je volgens mij bij 5000 Watt direct nabij je coaxkabel 90 dB minder op de kern van je coaxkabel krijgen, is dus -20 dBm ofwel 0,01 mW. Het CAI signaal is standaard circa -40dBm ofwel 0.0001 milliwatt. Aangezien je een vrij hoge demping door de lucht hebt er er nooit 5000 Watt bij de afscherming van je antennekabel aankomt gaan we rekenen met de demping van de lucht tussen je 5000 Watt zender en je huis.
als ik daar 1000 meter invul en

90 MHz voor het radiostation dan is de demping 71 dB. De totale demping van de coax dubele afscherming en de lucht onderweg (ervan uitgaand dat je minimaal 1000 meter er vandaan woont) wordt dan 90 + 71 = 161 dB. 67 dBm - 161 dB wordt dan -94 dBm ofwel kleiner dan de onderste waarde in de tabel. -90 dBm komt overeen met een verzwakking van 100.000 maal t.ov. het standaard CAI signaal van -40 dBm, waarbij dan bijna zeker het CAI signaal gaat winnen van de ongewenste zender.

Ik hoop dat je het kan volgen, bij vragen lees ik het wel weer...

67 dBm 5000 Watt 60 dBm 1000 Watt 50 dBm 100 Watt 40 dBm 10.00 watts 36 dBm 4.00 watts { Maximum ERP allowed by FCC in U.S. 30 dBm 1.00 watts 27 dBm 500 milliwatts 26 dBm 400 milliwatts 25 dBm 320 milliwatts 24 dBm 250 milliwatts 23 dBm 200 milliwatts { Typical output from WLAN devices at 915MHz 22 dBm 160 milliwatts 21 dBm 130 milliwatts 20 dBm 100 milliwatts { Maximum ERP allowed by E.T.S.I. In Europe 15 dBm 32 milliwatts 10 dBm 10 milliwatts 5 dBm 3.2 milliwatts 4 dBm 2.5 milliwatts 3 dBm 2.0 milliwatts 2 dBm 1.6 milliwatts 1 dBm 1.3 milliwatts 0 dBm 1.0 milliwatts 1- dBm 0.79 milliwatts 5- dBm 0.32 milliwatts 10- dBm 0.1 milliwatts 20- dBm 0.01 milliwatts 30- dBm 0.001 milliwatts 40- dBm 0.0001 milliwatts 50- dBm 0.00001 milliwatts 60- dBm 0.000001 milliwatts 70- dBm 0.0000001 milliwatts 80- dBm 0.00000001 milliwatts
Reply to
Ben

Wat je moet doen:

1 Gebruik een GOEDE, dichte coax. Een met goede omvlechting of metaallaag. In de datasheet staat dat wel met xx% aangegeven, hoe hoger hoe beter. RG-59 geeft de maat, impedantie etc, maar zegt nog niet alles over de dichtheid.

2 Hierna moet je een ontstoring toepassen door een ferriet die bestaat uit 2 helften (te koop bij Conrad, Farnell etc) om de kabel te klemmen. Neem eentje die verlies geeft rond 100 MHz (de meeste voldoen wel). Voer eventueel de kabel (als hij zo flexibel is) 2 keer door, of plaats er twee. De kabel echter niet knikken. Let op dat de ferriet zo goed als tegen je tuner aanzit. Anders straalt het daarachter weer in. Waarom: de storing is common mode, en die haal je weg met de ferriet. Je signaal uit je antenneaansluiting is differential en die gaat er gewoon doorheen.

Afschermen kan ietsje doen, maar zal waarschijnlijk een teleurstellend resultaat geven. De gehele afscherming gaat gewoon meedoen omdat de kabel te lang is tov de golflengte en dus geen kortsluiting meer.

Groeten, Pieter

Reply to
Pieter

Het probleem zal niet in de FM-ontvangst zitten, daar is immers geen aarde voor nodig, maar een dipool.

Sorry, verkeerde thread!

signaal uit je antenneaansluiting is differential en die gaat er gewoon doorheen.

Kun je dit wat nader toelichten? De termen common mode en differential ken ik namelijk niet (of ik ken ze onder een andere term).

Rick.

Reply to
rick2910

Verhuizen. Of je zendervoorkeur aanpassen. Als je veel geld hebt, kopergaas achter het behang/stuckwerk, aan de kant van het huis gericht naar de zender. In ieder geval de duurste dubbel afgeschermde(zilverpapier en vlechtwerk) kabel en goede pluggen gebruiken. Binnenkant van radio met geleidende verf afwerken(en van aardpunten naar print voorzien).

Oh ja, probeer zo'n ouderwetse parabool antenne ipv de kabel, en probeer dan door voorzichtig te draaien, een nul dip voor de stoorzender te vinden.

Dat zou ook voor je kabel kunnen werken, een splitter plug op de antennekabel, en dan met een 20cm sprietje aan de 2'e splitter uitgang, bewegen/roteren, tot het sprietsignaal de storing ver- mindert/opheft.

De 5KW zender uitschakelen werkt alleen tijdelijk.

Reply to
Sjouke Burry

RG59 is met afstand de meest ongelukkige coax. In zijn oervorm zit er alleen een los gewoven afscherming omheen.

Moderne 75 Ohm coax met dubbele afscherming (braid + folie) + F-connectors of goede metalen connectors zullen het probleem vermoedelijk oplossen. Connectors met plastic kapjes vermijden.

--
 - René
Reply to

Wisi MK60 en Hirschmann KOKA-799 zijn zulke coaxsoorten. Ik gebruik zelf vaak F-connectoren (goed afgeschermd en nauwelijks verliezen) en waar dat niet kan inderdaad volledig afgeschermde normale connectoren

Bedankt, ik zal eens naar dergelijke coax uitkijken (volgens mij heb ik nog een rol van Hirschmann liggen!). Mijn radio gebruikt overigens ook een F-connector. In de muur is het natuurlijk IEC.

Reply to
rick2910

signaal uit je antenneaansluiting is differential en die gaat er gewoon doorheen.

Common mode is wat op alle adres van een kabel binnenkomt. Dus op alles tegelijk staat. HF storing straalt overal op en is een goed voorbeeld. Staat dus op je signaaldraad en je nuldraad (even niet aan coax denken maar aan losse draden).

Je signalen zijn dus meestal niet common mode, want je hebt meestal een nuldraad en een signaaldraad. Dit is een differentieel (verschil) signaal. De som van de stromen door de heen- en terugleidin is nul, vandaar dat het geen (elektro)magnetisch veld veroorzaakt en niet door ferriten beinvloed wordt.

Als je in een systeem wat differentieel werkt alle common mode signalen weghaalt blijft het gewoon werken, daar merk je niks van. Vandaar dat het plaatsen van een ferriet werkt.

Bij je coax kabel is het ietsje complexer want de binnenkern is wat afgeschermd door de buitenste laag, en de kabel is lang waardoor de gehele buitenlaag als antenne werkt. Eea maakt het wat onvoorspelbaar. Maar de ferriet moet echt werken. Het kost niet veel. Maar zet het wel dicht tegen je ontvanger!

Pieter

Reply to
Pieter

Inderdaad eerst goede kabel. Daarna pas ontstoren. Ontstoren met ferrieten is een lapmiddel. Maar soms heb je geen keuze.

Pieter

Reply to
Pieter

@Maarten,

De Hirschmann KOKA-799 (die ik toevallig nog had liggen!) heeft inderdaad een wereld van verschil gemaakt. Ik heb nergens meer last van!

Allen bedankt voor de tips!

Rick.

Reply to
rick2910