Cd's polijsten?

Hallo,

Ik krijg regelmatig de vraag of ik nog iets kan doen aan cd's en dvd's
die zo bekrast zijn dat ze overslaan of op andere manier niet meer goed
bruikbaar zijn. Het laatste slachtoffer is een of ander computerspelletje
waarbij een kind met het schijfje had zitten spelen door het geforceerd
in het doosje rond te draaien - en nu is het ding niet meer bruikbaar als
gevolg van een flinke hoop cirkelkrassen. Voorspelbaar gevolg: tranen met
tuiten.

Mijn vraag: heeft iemand goede ervaringen met het polijsten van cd's en
dergelijke? En wat is daarvoor dan de beste aanpak?

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl /

Re: Cd's polijsten?

Ga naar zo'n mobieltjes winkel en koop een tubetje polijspasta.
Goedkoper maar geen garantie, neem een tube tandpasta en wat water.

--
CU, Rob
www.gompy.net/blocklist.txt

Hier is het antwoord:

http://kurl.nl?1112

Knutsel@@r

Re: Cd's polijsten?

"smudges and minor scratches" is bepaald iets anders dan
"een flinke hoop cirkelkrassen".

-p

Re: Cd's polijsten?
On Mon, 13 Aug 2007 20:19:21 +0200, Piet Beertema

Mja. Maar het kost bijna niets om het te proberen.
Daarna kun je altijd nog een sterker polijstmiddel gebruiken...

Knutsel@@r

Re: Cd's polijsten?

Polijsten met gewone tandpasta schijnt nogal eens goede resultaten
op te leveren. Maar bij cirkelkrassen kun je het wel schudden: dan
is er zo'n groot stuk van een of meer sporen vernield dat polijsten
de leesbaarheid niet zodanig terug kan brengen dat de foutcorrecties
hun werk weer kunnen doen.

-p

Re: Cd's polijsten?

commedant 4, duurt even maar het heeft resultaat, koperpoets kan ook

Re: Cd's polijsten?
Op Mon, 13 Aug 2007 20:03:10 +0200, schreef Vonkenboer

Je bedoeld natuurlijk commandant ;-)
Maar ook commedant schijnt te bestaan ;P
http://forum.scootxtreme.nl/index.php?showtopic10%63&mode=linear

groetjes Henk
freakhenkDIT@WEGgmail.com   [haal "DIT WEG" weg]
Re: Cd's polijsten?
Op 13-8-2007, heeft ~PCfreak©~ verondersteld :

Ja ik was te lui om in de schuur te gaan kijken, ik heb er nog wel een
paar blikken van staan dus als iemand hier zijn cd's wil komen schuren,
ze zijn welkom ;-)

Re: Cd's polijsten?

Een vriend van mij heeft daar een klein bedrijfje in. Hij heeft er een
speciaal machientje voor en volgens hem werkt dat prima. Zijn klanten zijn
bibliotheken, game stores en videotheken. Ik weet van een game store hier in
de buurt die regelmatig ingeruilde games door hem laat polijsten.

Guido

Re: Cd's polijsten?

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen: zo'n machientje zal de
*hele* oppervlakte van de cd egaal polijsten en de cd zodoende
overal een fractie dunner maken. Dat bereik je handmatig nooit.

Daar is het ook wel voor nodig. ;-) Ik vraag me alleen af hoe
vaak zoiets kan worden gedaan. Op een gegeven moment zal toch
de [transparante kant van de] cd zo dun worden dat ik problemen
met de focussering van de laserstraal zou verwachten. En dan is
het echt einde oefening.

-p

Re: Cd's polijsten?

Volgens deze website http://www.cd-dvd-reparatie.nl/ (opmerking 1: website
is niet van die vriend van mij; opmerking 2: pas op, bijzonder knullige
website; opmerking 3: zet je geluid uit wegens slaapverwekkende muzak) kan
het tot zo'n 20 keer, afhankelijk van de diepte van de krassen. Lijkt mij
wel erg veel.
Op die website is ook een plaatje te zien van zo'n machientje en werkwijze.

Guido

Re: Cd's polijsten?

Gebruik een echte browser, dan heb je van dat laatste geen last.

Als het om zeer oppervlakkige krasjes gaat zou het best kunnen.
Maar van zeer oppervlakkige krasjes heb je niet echt last; als
een verhuurder het dan laat doen is het meer om ze weer een goed
uiterlijk te geven en om problemen/klachten voor te zijn.
Verder is, zoals ze zelf zeggen, die 20 keer niet meer dan een
"redelijke" schatting.
En als je cd's zo behandelt dat de levensduur ervan - volgens
die site - korter is dan 20 keer, dan vermoed ik dat je je cd's
toch eerder als bierviltje gebruikt dan als cd...

-p

Re: Cd's polijsten?

Hm, interessant. Je weet zeker niet om wat voor machientje het gaat? Want
als ik zelf een uur moet poetsen om te proberen een schijfje van een paar
tientjes weer bruikbaar te maken, is dat niet zo heel efficiënt; dan is
gewoon nieuw kopen toch aantrekkelijker. En met een paar dozijn schijfjes
per jaar lijkt me zo'n machientje al snel interessant, als het ding de
belofte inderdaad waarmaakt.

Hoe dank ook, in ieder geval dank voor alle reacties tot dusver; ik zal
om te beginnen eens in de weer gaan met tandpasta of dat 'Commander' (is
dat gewoon bij de supermarkt te koop?) en een zachte doek -- en dan
natuurlijk radiaal poetsen; wellicht dat het allemaal nog meevalt qua
tijd en moeite.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl /

Re: Cd's polijsten?

Zie mijn reactie van 11.16 uur.

Re: Cd's polijsten?

Die heb ik inmiddels gezien -- ik zal eens kijken of de aanschaf van zo'n
ding de moeite waard is.

Nogmaals dank, groeten,

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl /

Re: Cd's polijsten?

195 euro om een paar tranen te drogen? ;-)

-p

Re: Cd's polijsten?

Hehe ... Nee, niet alleen maar daarom. Zoals gezegd krijg ik iedere maand
wel een paar keer de vraag of ik iets kan aanvangen met bekraste media.
Maar het is inderdaad wel een niet helemaal triviaal bedrag, en ik vraag
me af of ik het eruit haal.

Richard Rasker
--
http://www.linetec.nl /

Re: Cd's polijsten?

Eh, ik weet niet of je het hebt gezien, maar je kunt ze dus ook _laten_
polijsten voor pakweg 5 euro per stuk.

Guido

Re: Cd's polijsten?

Kan dit een eind maken aan alle spellingsperikelen....??.....))
http://www.commandant.nl /

Te koop bij automateriaalzaken zoals Brezan, Halfords etc.
http://www.halfords.nl/NL/Home.htm
http://www.brezan.nl /
http://auto-onderdelen.startpagina.nl/

Site Timeline