BLIKSEMstop

"Nico Coesel" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.kpn.nl...

Vreemd genoeg de bliksem niet. De antenne mast is 18 meter hoog (+8 meter huis). De schoorsteen waar de bliksem in sloeg was 1,5 meter boven het dak. Mijn antenne is zeer goed geaard, 12 tuidraden en twee aard electrodus (voor en achter het huis) De schoorsteen is in het geheel niet geaard, tenminste ik zou niet wteen hoe je bakstenen aard. Dus de redenatie dat de bliksem daar inslaat waar de meeste massa, of het hoogste punt is is een fabeltje.

Reply to
BOFH

Bliksem en regen plegen samen te gaan. En natte baksteen vormt voor bliksem een prima geleider. Maar het begint al vóór de hoofdstraal: er moet eerst door ionisatie een geleidend pad worden gevormd en een leiderstraal door dat pad gaan. Nu treedt rond een smalle mast een hogere veldsterkte op dan rond een gebouw, maar door de grootte van het oppervlak van het gebouw is de kans groter dat de ionisatie juist daar plaatsvindt. De omvang van de schoorsteen op zich doet er dan in dit geval helemaal niet toe: de schoorsteen is alleen maar het hoogste punt van het gebouw, en de meest waarschijnlijke plaats waar rond de ionisatie zich concentreert en waar dus de leiderstraal zal ontstaan.

Tja, als je nou goed had gelezen. Een direct hit is hoe dan ook hopeloos en schrijf nergens dat je nu beveiligd bent tegen directe inslag. Lees die site anders toch maar even.

Reply to
Palmisano

Wat was er nog meer gedaan, behalve die electrode? De bliksem afleiden naar aarde is niet voldoende. En, zoals gezegd, 100% zekerheid krijg je niet.

Reply to
Palmisano

Plus, dat bij veel mensen die geen spannende metalen constellatie op het dak staat, de overspanning veel meer komt van problemen op het net. Bijvoobeeld bij het weer inschakelen van de 230V na een storing.

Daar helpen de juiste beveiligingen volgens mij wel tegen, mist correct geinstalleerd. En volgens mij heb je dan (mits de installatie echt in orde is en degelijk geaard) ook een goede bescherming tegen blikseminslag in de buurt. De mensen die ik heb geraadpleegd, gaven wel allen aan, dat een direct hit toch lastig blijft.

Reply to
Palmisano

Dat valt nog wel mee, maar of ze helpen is iets waar je toch een groot vraagteken bij mag zetten. Het is uiterst waarschijnlijk dat die dingen niet veel meer dan een tvs-diode bevatten:

Maar kijk je naar de specs van zo'n 'stopper', dan valt er iets merkwaardigs op:

Een clamping voltage van 15 kV? Ik stel me zo voor dat tegen de tijd dat die waarde bereikt is, je apparatuur al gesneuveld is.

-p

Lijkt me een domme fout te zijn in de spec. Omdat ik bij bliksem vaak de aardlek er uit krijg, heb ik ook 2 van die dingen gekocht onder het mom van, baat het niet schaden zal het ook niet. De bijgeleverde info meldt een clamping voltage van 1.5 kV.

Hal

Reply to
Hal