autoradio "stand alone" gebruiken

Hoi

ik wil een auto-cd-mp3 speler gebruiken als robuuste cd speler. Ik heb al enkele gewone cd spelers versleten die stukgaan door ruw gebruik op de werf. Stof is bij ons niet zo het probleem, vuile vingers op de lens is wel een probleem. (en de gammele mechaniek vd lens)

nu wou ik in mdf zelf een kistje bouwen met daarin een auto cd speler. En nu de vraag: welke lader en welke batterij moet ik gebruiken? Kom ik toe met een 1,2Ah loodaccu en een simpele lader? Kan ik laden en spelen tegelijk? Een uurtje op de batterij kunnen draaien zou luxe zijn :-)

Dus, iedereen die praktische tips kan geven: laat maar horen!

Thanks

Reply to
pom

Aannemende dat het rendement van een auto radio redelijk laag is (omzetter voor hoog vermogen uit 12 volt) en aangenomen dat je er, zeker voor op een werf, wel gemiddeld 15 watt uit wilt halen, moet je er ong. 25 wat instoppen. Bij 12v is dat meer dan 2 ampere, dus op een 1.2 Ah accu kom je niet verder als een half uurtje. Omdat je de accu ook niet helemaal leeg wilt laten lopen moet je of een schakeling inbouwen die eea afschakelt als de accu voor 30% leeg is, of overdimensioneren. denk dan aan minstend 6Ah. (en ga ook geen accu's parallel zetten ! vr gr,

Mark

Reply to
Mark

Als je nieuwe accu's van hetzelfde type gebruikt en ze altijd parallell laadt en ontlaadt gaat dat op zich goed, maar beter kan je gewoon een zwaardere accu nemen, gaat net wat langer mee.

ok,

ik heb even op conrad gekeken:

- lader: aan 65 euro

- batterij: aan 29 euro

Of kan ik beter bij de lokale onderdelen-boer langsgaan?

de cd speler krijg ik hopelijk deze week (uit een total loss wagen) en de boxen krijg ik erbij.

een "uitschakel-schakeling" is dat dan een soort spanningsvergelijker met een uitschakelrelais? Of kan je dit ook kant en klaar kopen?

En dan nog de vraag: kan ik laden en spelen tegelijk?

Thanks!

Reply to
pom

"pom" schreef in bericht news:4a90dba9 snipped-for-privacy@news4us.nl...

Lijkt mij een goed plan. Je komt er gouw genoeg achter of een accu van 1,2Ah voldoende is voor een uurtje. Het zal afhangen van het volume dat je produceert. En je mag laden en spelen tegelijk. Dus de accu hoeft het niet in z'n eentje te doen.

Hans

Reply to
J.T. van Es

zoiets gebruik ik al jaren , 7 Ah gel accutje en een ladertje met een LM317 , werkt prima !

"pom" schreef in bericht news:4a90dba9 snipped-for-privacy@news4us.nl...

Reply to
Manfred Enzo

pom wrote in news:4a90dba9 snipped-for-privacy@news4us.nl:

Als je over netstroom (230v) kunt beschikken dan zijn er vast wel voedingen die 12 v( misschien iets meer) als uitgang hebben.

Ik had vroeger zoiets om het 27 mc bakje ook thuis te gebruiken. :-)

Nini

Reply to
Nini

pom wrote: | ik heb even op conrad gekeken: | - lader: | aan 65 euro | | - batterij: | aan 29 euro | | Of kan ik beter bij de lokale onderdelen-boer langsgaan?

Of bij de ALDI:

Je hebt dan een 17Ah accu met lader.

--
Dick Streefland                      ////                      Altium BV
dick.streefland@altium.nl           (@ @)          http://www.altium.com

Wat dacht je over het volgende:

Op het strand van Egmond aan zee staan vele stacaravans zij aan zij tegen de duinen aan. Er is water, maar dan houdt het op. Stroom is er niet. Enkelen hebben op het dak zonnecollectoren voor 12 volt spanning. Werkt erg goed, je kunt er de ijskast, magnetron, radio, etc mee voeden. Een goedkopere oplossing is een kleine windmolen die een accu continu oplaadt, waardoor je goed een radio, of zelfs ijskast kunt voeden. Deze molensetjes zijn kant en klaar te kopen bij een camping winkel. Je hoeft dan alleen nog een accu aan te schaffen. Een vereiste is natuurlijk wel wind. Maar in Egmond is dat geen probleem.

Karel.

Reply to
Karel