Autolampen & overspanning (was: Waarom (prijs van lamppjes)

Ook slechte dingen inderdaad. Je moet je er wel mee blijven bemoeien anders gaat zoiets mis. Overigens is Nederland wel weer een van de braafste jongetjes uit de klas, dat helpt ook niet altijd mee.

Moet ooit wel gebeuren, maar is wat voorbarig. En een heffing erop, en de vrije markt het werk laten doen zou verstandiger zijn,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Als er goede alternatieven zijn, worden gloeilampen als vanzelf nog maar weinig gebruikt en is een verbod als mosterd na de maaltijd. Een verbod dat van voorbarig naar mosterd na de maaltijd gaat, heet bij mij gewoon onzinig.

En wat dacht je van efficiënte energiecentrales, 90% in plaats van 40? Dat moet toch mogelijk zijn, we leven niet meer in het stoomtijdperk.

Reply to
Gerard

Heffing en vrije markt, dat wringt naar mijn idee. Over heffen gesproken: de overheid opheffen, dat zou een berg energieverspilling schelen.

Reply to
Gerard

het in

gewoon een

De

afvalwarmte in

het

Niettemin is stoom, zelfs in een kerncentrale, een onmisbaar medium om de generatoren draaiende te krijgen en draaiend te houden.

Reply to
bestweter

Zoals de heffing op spaarlampen?

Casper

--
Expressed in this posting are my opinions.  They are in no way related
to opinions held by my employer, Sun Microsystems.

"bestweter" wrote

Inderdaad. We leven nog volop in het stoomtijdperk wat dat betreft. En ik moet de eerste lamp nog zien die 50% rendement haalt..

Reply to
Eva

Hoezo dat? Onze overheid doet al sinds mensenheugenis aan sturing van de markt door subsidies en heffingen. Daar zijn economisch ook goede redenen voor te geven: de marktprijs weerspiegelt niet altijd de externe kosten van een product.

Daarnaast reguleert de overheid allerlei aspecten van de markt. En dat is maar goed ook, want zo'n 'vrije markt' kan alleen maar bestaan in een maatschappij waarin de overheid het (legale) kader stelt waarin dat gebeurt. De 'vrije markt' is per definitie gereguleerd.

Tuurlijk, gewoon iedereeen zelf een Uzi om de iedereen die hem niet zint op afstand te houden.

Dat scheelt op den duur erg veel energie, (en inwoners)

Jan

Reply to
J. J. Lodder

En tussen die twee in zit de institutionele traagheid,

Jan

Reply to
J. J. Lodder

Als de overheid werkelijk de wil van het volk zou vertegenwoordigen, ging ik helemaal met je mee hierin, maar aangezien het tegenovergestelde aan de hand is, kan daar helaas geen sprake van zijn.

Ach, een beetje inenten werkt op de lange duur hetzelfde als een uzi, het lijden is alleen wat langer.

Reply to
Gerard

Ja, dat weet ik ok wel, maar je weet zelf toch wel wat er met stoomtijdperk bedoeld wordt? toen treinen nog met van die mooie en vieze stoomlocomotieven voorop reden en industriële revolutie jongens en meisjes slavenarbeid zaten te verrichten in erbarmelijke omstandigheden, nog niet eens zo gek lang geleden.

Reply to
Gerard

Zie daar hoe onze overheid werkt, Jan!

Reply to
Gerard

snipped-for-privacy@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder) schreef in nl.wetenschap:

In de wetenschap is er geen goed of slecht. Je bericht hoort meer in nl.politiek thuis

Followup-to nl.poltiek gezet

--
victor
Reply to

Het is een misvatting dat je in een indirecte democratie zoals we die hier hebben door middel van je stem kunt aangeven wat je wel en niet wilt. Zo werkt dat niet.

Dan zou er een referendum over gehouden moeten worden...

En tevens zijn met stoommachines principieel hogere rendementen te verkrijgen dan met de gebruikelijke interne verbrandingsmotoren (Otto en Diesel).

Hoewel ik onzinnig verkeerd spelde, verandert dat wat mij betreft niets aan de classificatie.

Maar dan nog. Zo'n referendum hangt ook helemaal op wat je precies vraagt, en hoe je dat formuleeert. Vergelijk opiniepeilingen, waar je met de 'juiste' vraagstelling ook van alles uit kan krijgen. Het manipuleert veel te makkelijk.

Bovendien, met wat hap snap ja/nee gevraag over relatieve trivia kan je geen beleid maken. Hoepast het bv in de aangegane verplichting om de Kyoto-nom te gaan halen?

Jan

Reply to
J. J. Lodder

0?

de

weergeven -

Ja, dat weet ik ook wel, maar je weet zelf toch wel wat er met " Niettemin" bedoeld wordt?

Reply to
bestweter

Ik geef er verder geen waarde oordeel over (wat is beter of slechter) maar ik word een beetje moe van dat "we leven in een democratie dus je hebt gestemd voor de beslissingen die de regering nu neemt".

Dat is gewoon niet zo. Zelfs als het hele volk min 300 man ergens tegen is dan kan de regering het nog uitvoeren.