Autolampen & overspanning (was: Waarom (prijs van lamppjes)

"Digibeet" wrote in news:cc114$4a81a873$4dfbc0fa$ snipped-for-privacy@news.chello.nl:

> "P." schreef in bericht > news: snipped-for-privacy@4ax.com... >> >> >>> >>>"P." schreef in bericht >>>news: snipped-for-privacy@4ax.com... >>>> >>>> >>>>> >>>>>"P." schreef in bericht >>>>>news: snipped-for-privacy@4ax.com... >>>>>> >>>>>> >>>>>>>>>>>>>>> Heel simpel. Die Aldi lampjes gaan 2 weken mee. Je Philips lamp >>>>>>>> een jaar. >>>>>>> >>>>>>>Dan moet ik eens kijken welk merk er bij mij inzit, ik doe er >>>>>>>meestal langer mee. Ik geloof ook no-name, maar dan toevallig niet >>>>>>>die van de Aldi >>>>>>>zeker... >>>>>> >>>>>> Ik heb een volvo, daarvan zijn de lampen altijd aan. Als ik veel >>>>>> rij, gaan die goedkope lampen echt na een paar weken kapot. Sinds >>>>>> ik op Philips over ben gestapt is dat probleem weg. >>>>> >>>>>en hoe is het met je accu gesteld? >>>> >>>> Perfect. Laadcircuits, spanningen etc perfect, ik ben elektronicus, >>>> dat heeft geen geheimen voor me. >>>> >>>> Wel houdt Volvo van een redelijk hoge spanning. En dat is combinatie >>>> met goedkope lampjes levert een levensduur van niks op. Verder valt >>>> me ook op dat een Philips lamp een veel beter lichtbeeld geeft. >>> >>>Oftewel voor een Philipslamp moet je een auto met een lagere >>>boordspanning hebben? >>>Of gewoon een nightguide-lamp aanschaffen? >>> >> >> Nee, juist bij een auto met hogere spanningen moet je Philips >> gebruiken. >> >> Vroeger was de 12V standaard 13,8 Volt. Tegenwoordig vaak 14,2 en >> zelfs hoger. > > Alle gloeilampen hebben een nominale spanning van 12V en een wettelijk > voorgeschreven testspanning van 13,2V dat is dus 10% hoger dan nominaal. > Bij deze 13,2V worden alle waarden bepaald: de lichtopbrengst, de > levensduur en het stroomverbruik. De automobielfabrikanten weten dit > uiteraard ook, maar hebben andere problemen. Maar de accu's zijn zo > klein en het stroomverbruik is zo hoog dat alleen met een verhoogde > boordspanning de problemen worden opgelost. > We zien dat bij de nieuwste auto's de ECU de boordspanning op twee > waarden regelt: 15,3V gedurende korte tijd tijdens het opwarmen van de > motor en 13,6V als standaard boordspanning. Uit de door Philips > verstrekte grafiek blijkt duidelijk dat als er continu 13,6V op de > gloeilampen staat de levensduur met ongeveer 25% afneemt.
47%. Er zit een machtsverheffing van 13 (DERTIEN!) in die formule, en 13.6/13.2 tot de macht 13 is 1,47.... 25% klopt wel als je van 13.4v uitgaat (of dat ipv 13.6 of ipv 13.2 is maakt dan niet eens zo veel meer uit).
Daarom worden > er zogenoemde Longlife lampen gemonteerd die zelfs bij deze overspanning > nog een acceptabele levensduur halen. De lichtopbrengst is onder deze > condities met meer dan 10% toegenomen dus is dit geen gek compromis > tussen zoveel tegenstrijdige belangen. Dat er gedurende korte tijd 15,3V > op de lampen staat, is voor de robuuste Longlife lampen niet zo'n groot > bezwaar al wordt de levensduur wel aanzienlijk verkort. > Het vervelende met de nieuwste lampen is nu dat de verkorting van de > levensduur onacceptabel wordt. De gloeidraad is net als bij standaard > lampen ontworpen voor een standaard levensduur bij 13,2V. Worden deze > lampen als vervanging gemonteerd dan komen er klachten. Niet na 90.000 > km, maar soms al na 10.000 km zijn de gloeidraden bezweken. > Het probleem is al enkele jaren bekend en enkele fabrikanten hebben door > middel van een weerstand in de voeding naar de lamp de spanning > verlaagd. Er zijn nog maar weinig auto's die een in twee stappen > geregelde boordspanning hebben, de meeste werken met één waarde die 14,3 > tot 14,5 V bedraagt. Daarbij is de levensduur met 50 tot 60% verlaagd. > Alleen Longlife lampen die bij 13,2V ongeveer de dubbele levensduur > hebben van een gewone lamp, halen dan nog een normale levensduur. Over > de lichtopbrengst valt niet te klagen, die ligt 2,5 tot 3 maal zo hoog > als bij 13,2V. Conclusie: Monteer niet zomaar andere lampen in een > moderne auto dan Longlife. Goedkope standaard lampen en dure > vervangingslampen hebben bij een hoge boordspanning een te korte > levensduur. > >
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

Ik denk dat het in een auto nog erger is omdat die veel schokt.

P.

Reply to
P.

P. wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Volgens mij is een koude spiraal (lees: lamp uitgeschakeld) schok/breukgevoeliger dan een hete.

--
[...]

Volgens mij andersom.

snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote in news:c314c$4a831220$d4549fe0$6555 @news1.tudelft.nl:

Kweenie, maar in een Volvo C306 heb ik amper 1 lampje hoeven vervangen, in tig-duuzend kilometer, waarvan meerdere duizend over tand-ontwortelend slechte 'wegen'....en zelfs op glad asfalt zorgen terreinbanden uit het jaar nul (type/merknaam bestond al in 1936!) voor een gedreun waarvoor een normale werknemer gillend naar de ARBO-dienst zou rennen. (grappig: 99,99% van de originele Volvo bouten blijven probleemloos vastzitten, een griezelige hoeveelheid bouten in het carosserie-deel van de brandweer-ombouwer moet onder die omstandigheden regelmatig gecontroleerd worden....:))

--
[...]

Een hete gloeidraad is inderdaad aanmerkelijk schok/breukgevoeliger dan een koude. De in een andere draad genoemde 5W/230V gloeilampen zijn zelfs zo gevoelig dat ze onmiddellijk sneuvelen als je ermee gaat stoeien direct nadat ze gebrand hebben. Maar die hebben dan ook een extreem dunne, lange gloeidraad. Vergeleken daarmee is de korte en dikke gloeidraad van autolampen uiterst schokbestendig, ook in hete toestand. Bij projectielampen gold hetzelfde: de 230V versies waren stukken kwetsbaarder dan de laagspanningsversies.

Piet Beertema wrote in news: snipped-for-privacy@opt-in.invalid:

Dat laatste, 110V projektielampen, had nog een andere reden: een beter projektiebeeld, door kleinere/kortere spiraal (bij 230v is een grotere/langere weerstand nodig voor hetzelfde vermogen). Andersom kan H3/H4 in 24v pas vanaf 70/75W bestaan, daaronder wordt de spiraal te dun (om de benodigde hogere weerstand te bereiken).

--
[...]

Onder "laagspanning" bij projectielampen versta ik 12-24 V.

Het helderder en betere beeld werd verkregen doordat de gloeidraad bij laagspanning korter, dikker en dichter gewonden was, op een veel hogere temperatuur brandde en meer een puntvormige lichtbron benaderde.

"Piet Beertema" wrote

Dat van die puntbron klopt volledig maar dat de gloeidraad zoveel heter was is niet geheel juist. Gloeilamp is 2700 - 3000 kelvin (afhankelijk van het vermogen en de constructie) en een halogeenlamp is 3000 - 3300 kelvin. Bij ongeveer 3600 kelvin smelt het wolfraam dus daar zit hem een fysieke grens waar je niet boven kunt komen. Die 300 - 600 graden verschil mag dan iets meer blauw afstralen en een wat hoger lichtrendement laten zien maar het is nog steeds ver verwijderd van de 5000 - 7000 kelvin die wij als goed wit ervaren. Wel jammer dat we geen materiaal hebben dat netjes kan gloeien op

6000 kelvin want dan hadden we een zeer fraaie witte lichtbron met een keurig lichtrendement. Al zaten we dan weer met de (harde) uv-straling en hoe we die goed weg moesten krijgen..
Reply to
Eva

Je spreekt jezelf tegen: 300-600 graden verschil is aanzienlijk.

Dat "iets meer blauw" is bij projectielampen niet zo relevant: het oog past zich wel aan. Het gaat om de lichtopbrengst. En "wat hoger"? Het verschil tussen een 220 V projectielamp van

100 W en dezelfde lamp in 12 V uitvoering is echt waanzinnig; en dan heb ik het nog niet eens over 12 V halogeen.

benaderde.

Welnee. Niet op een temperatuur van 3000 graden. Dan is het maar 10 - 20%. Rommelen in de marge is het. Aan beide temperaturen brand je je handen! ;-)

Wat jij waanzinnig noemt vind ik dus rommelen in de marge. Een goede laagspanningshalogeenlamp heeft een rendement dat slechts anderhalf maal zo hoog is dan van een gewone gloeilamp. Anders voordelen van een halogeenlamp wegen veel zwaarder zoals langere levensduur en constate lichtafgifte tot het einde en veel meer blauw in het licht zodat je bij projectiehet rood minder hoeft tegen te houden (wat het rendementsvoordeel misschien naar een factor 2 verheft in geval van projectie). Maar waarom ik het vooral rommelen in de marge vind is omdat een tl-buis zomaar even een 5x zo hoog rendement heeft (500% dus) en er zijn nu al led's die een 10x hoger rendement hebben. Dan is anderhalf maal natuurlijk heel leuk en fijn en prachtig maar het is en blijft rommelen in de marge omdat ook bij de beste halogeenlamp het grootste gedeelte van je energie nog steeds in de vorm van nutteloze (en vaak erg ongewenste) ir-warmtestraling verdwijnt..

Reply to
Eva

2700 K

En die "maar" maakt een wereld van verschil.

Je hebt het dus duidelijk nooit zelf ervaren.

TL is ongeschikt als projectielamp. En daar had ik het over. En als autoverlichting - waar het ook over ging - is TL al evenmin geschikt.

Die warmte is lang niet altijd nutteloos. Politici willen dat alleen nog steeds niet begrijpen omdat de commercie ze influistert.

Het komt er (weer eens) op neer dat precies dat geschikt is dat we nu al hebben. Dat is veel te nauw denken. Denk je echt dat tl-licht niet geschikt gemaakt zou kunnen worden voor autoverlichting?

Afvalwarmte is nutteloos omdat dat niet het doel van de lamp is. Als het in de winter je huis verwarmt is dat mooi meegenomen maar natuurlijk gewoon een effect dat per ongeluk optreedt en waarvoor je een hoge prijs betaalt. De afvalwarmte van een televisie zou dan ook handig zijn? En die afvalwarmte in een auto wordt voor een deel nuttig gebruikt als binnenverwarming maar het zorgt wel voor een enorm koelsysteem dat de auto duurder en zwaarder en complexer maakt. Het woord zegt het eigenlijk al: *AFVAL*warmte en dat betekent datgene wat je weggooit..

Reply to
Eva

Dat licht er een beetje aan waar die warmte geproduceerd wordt.

Voor lampen in Nederland bij huishoudens wordt het grootste deel van de afvalwarmte geproduceerd in de winter en dan kan je het niet echt afvalwarmte noemen.

Ik had liever gehad dat mijn digitale TV tuner geen 20watt (standby) verbruikt en dat ze daar aandacht aan zouden besteden en plaats van het vervangen van gloeilampen zonder dat daar een goede vervanger voor is.

Casper

--
Expressed in this posting are my opinions.  They are in no way related
to opinions held by my employer, Sun Microsystems.

"Eva" schreef in bericht news:h60v22$283n$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

De benodigde lichtsterkte haal je niet in een TL buis. Daarvoor heb je een actief brandende spiraal of powerleds nodig. De fluoriscentiepoeders zijn uitontwikkeld, voor autoverlichting is led de toekomst. Er zijn zelfs al grootlicht ledlampen.

Absoluut. Het is inherent aan TL's en spaarlampen dat ze een relatief groot volume per vermogen hebben. Autolampen moeten een wettelijk voorgeschreven bundelpatroon produceren. Dit is onmogelijk te realiseren met een lichtbron van tientallen vierkante centimeters groot (laten we zeggen een 10W spaarlamp). De enige reële opties zijn de gloei/halogeenlampen en powerleds die Maurits al noemde en HID (Xenon) lampen. De laatste is momenteel de efficiëntste, maar zal vast wel ingehaald worden door de leds.

Sander...

Reply to
Sander Nijdam

Casper H.S. Dik wrote in news:4a8403c1$0$183$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl:

Wel als die warmte hoog aan het plafond afgegeven wordt. Bij vloerspots heb je eventueel recht van spreken, maar ook dan enkel indien rondom geisoleerd....;))

Ik meen dat er standby-regelgeving in de maak is.

--
[...]

Conclusies trekken die nergens op gebaseerd zijn is pas nauw denken. Op dit moment is datgene wat we nu hebben met meest geschikt. Maar dat sluit niet uit dat er straks iets komt dat beter is. Zo zijn de halogeenlampen gekomen en de xenonlampen.

Onzin. Met die redenering zou LPG ook nutteloos zijn. Warmte die als bijproduct wordt geproduceerd kan uitermate nuttig zijn. Alleen in de zomer produceert een gloeilamp doorgaans nutteloze warmte, maar in de winter ligt dat heel anders.

Of het om een hoofd- of bijproduct gaat is hier irrelevant.

Dat is een heel andere kwestie.

Op Donderdag 13 Augustus 2009 13:57:18 +0200, schreef Eva in artikel :

Het woord afvalwarmte is fout. Hier staan weleens 3 computers te draaien en dat scheelt 3 graden in m'n 'hok'. Dat is 's winters mooi meegenomen.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Kolibrie Software Tools:
http://jawade.nl/   1 juni: HexEditor, Diskeditors met MBR-rebuilders!

Zet er een hometrainer met dynamo bij om die computers te voeden. Moet je eens kijken hoe warm het dan wordt in dat hok! :-)