Auto bordspanning

Geeft iemand hier ervaring met elektronica in auto's?

Ik moet een schakeling met opamps ontwikkelen voor in auto's. Aan te sluiten op 12V.

Ik vraag me af hoe goed die 12 volt is, of er pieken op staan, en of ik beveiligingen moet aanbrengen (ik heb daar eigenlijk geen ruimte voor). Heeft iemand links naar informatie over eisen voor auto's?

P.

Reply to
P.

Daar is een norm voor: ISO 7637-2:2004 Als je iets ontwikkelt dat je wilt verkopen voor gebruik in auto's, dan zou je daar aan moeten voldoen en de norm moeten aanschaffen. Voor de hobby misschien wat "highlights" voor 12V systemen:

Inductie pieken:

-100V, 2ms, stijgtijd 0.5us, Ri 10ohm herhalingstijd 0.5s, 5000 pulsen

Overspanning

+37V, 50us, stijgtijd 0.5us, Ri 2ohm herhalingstijd 0.2s, 5000 pulsen

Schakeleffecten

-150V, 100ns, stijgtijd 5ns, Ri 50ohm herhalingstijd 100us in bursts van 10ms, pauze 90ms, een uur lang

Dip bij starten

5V gedurende 40ms gevolgd door 6V gedurende 20s

Let wel dit is een heel kort uittreksel zonder alle min/max getallen en een aantal van de spaningen zijn relatief tov de 12V en andere absoluuut. Waarden alleen geldig voor 12V systemen en dit zijn niet alle tests.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

"Pok pok pok, P'kok!"
 Click to see the full signature
Reply to
Stef

Deze is bijvoorbeeld relatief en met 13V voeding kom je dus op totaal 50V en dat vinden sommigen nog te zwak en maken daar 100V van, bijv:

(pagina 8)

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

"Nuclear war would really set back cable."
 Click to see the full signature
Reply to
Stef

100V op een opamp is dodelijk. Ik ga gewoon de eis stellen dat een schone 12V wordt aangeleverd.

P.

Reply to
P.

Informatie over de eisen heb ik niet, maar ik kan wel iets zeggen over de spanningen en pieken. Bredere pieken worden in principe afgevlakt door de accu, maar transients kunnen altijd voorkomen en de dynamo genereert een verder niet afgevlakte wisselspanning, dus een ontstoorfilter met een spoel en een condensator is toch wel het minste. Het ingangsspanningbereik van je schakeling moet in elk geval 10-15V bedragen aangezien dat spanningen zijn die je bij normaal bedrijf tegen zou kunnen komen (lager indien er gestart wordt met een slechte accu, hoger indien de accu onderbroken raakt en/of de spanningsregelaar het begeeft).

Dag P,

Als het voor de hobby is (eenmalig product voor in eigen auto), dan is de info in Stef zijn posting heel bruikbaar. Makkelijkste is om het te voeden rechtstreeks vanaf de accu (zowel massa als plus draad vanaf de accu trekken), met natuurlijk een zekering dicht bij de accu.

Als het voor commerci=EBle activiteit is, bereid je goed voor (of laat je voorlichten), het zal je veel tijd en moeite besparen. EMC voor automotive wijkt behoorllijk af van EMC voor ICT equipment. De eisen voor immuniteit zijn hoger. Afhankelijk van wat je maakt, valt het onder de "e" of "CE" markering. Als je van saaie tekst houdt, zoek dan even op Directive 2004/104/EC.

Mijn ervaring is dat als je kijkt naar boordspanning, de "load dump" puls 5 de lastigste is voor schakelingen die veel stroom trekken. Dit simuleert de situatie als je bij draaiende motor de accuklemmen lostrekt.

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

zonder abc, heb je een werkend mailadres

Reply to
Wimpie

De conclusie is dus blijkbaar dat je geen elektronica rechtstreeks aan de 12V kunt hangen. Alles met opamps etc moet via een schone voeding gaan, anders gaat het kapot.

P.

Reply to
P.

Niet zo pessimistisch zeg. Nee, direct er een opamp aan hangen gaat niet werken. Maar dat zou ik ook vanuit een adapter niet doen, er moet altijd iets tussen vanwege ESD en RFI. Kaal een opamp aan een voeding doe je alleen met een interne voeding (die al filtering heeft) of op een breadbordje met een labvoeding om iets te testen.

Met een beetje filtering, transzorb, zeners, clamp diode, weerstanden, elco en spanningsregelaar kun je best een eind komen als de opgenomen stroom niet al te groot is. Let vooral bij weerstanden op dat je op sommige plekken speciale pulsgeschikte typen moet gebruiken. Dit alles is prima te simuleren in pspice (LTspice van lineair is een mooie gratis versie).

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

"We don't have to protect the environment -- the Second Coming is at hand."