audio

goede dag,

heb een vraag voor de techneuten.

mag ik 2 audio apparaten tegelijkertijd aan een koptelefoon hangen ?

ter verduidelijking het gaat om een cb instalatie op de motor die via de aux
uit naar de helm gaat. en
een navigatiesysteem die dus eigenlijk ook via de zelfde kruldraad naar de
helm moet gaan en wel zo dat bijde tegelijkertijd te
gebruiken zijn zonder omzetten van schakelaar of stekker.

audia uitgang van cb is massa gestuurd de (min van de speaker ligt aan massa
in het apparaat)
navigatie is een pda met tomtom 5 navigator   in der tijd waarschijnlijk een
tom tom rider oid.

hopende op een antwoord, met vriendelijke groet,

Paul Vingerhoets, Best

Re: audio

Nee, dat mag niet! Uitgangen zijn laagohmig, er kunnen te hoge stromen
gaan lopen, eea kan kapot gaan. En als het niet kapot gaat zal het
zeker slecht werken.

Ik heb wel een oplossing voor je.
Als je koptelefoon hoogohmig is (1 KOhm of hoger) dan kun je met een
paar weerstanden al wat doen (ik teken maar een kanaal, stereo zijn er
natuurlijk 2):

            ______
uitgang 1 -|__1K__|----

            ______     |
uitgang 2 -|__1K__|-------| koptelefoon |-

                                 massa 1-----massa 2

Bij een laagohmige koptelefoon (8 Ohm, of 16 Ohm) moet je
laagohmige(re) weerstanden gebruiken, waardoor de uitgangen elkaar
meer beinvloeden. Dan zou ik liever wat extra elektronica gebruiken,
een versterkertje met 2 ingangen.

Pieter

Re: audio

goede dag,
in ieder geval dank voor je reactie heb de speakers eens gemeten en zijn 8
ohm
dus volgens advies zou ik een versterkertje met 2 ingangen moeten gebruiken
kun je daar meer over vertellen ?

groeten Paul

Site Timeline