Arduino en FDX-A of FDX-B chips lezen

Mijn katten zijn door de dierenarts gechipt en kunnen nu individueel door een kattenluik (Sureflap). Volgens de manual van dat kattenluik kan dat luik overweg met katten die met FDX-A of FDX-B gechipt zijn.

Een van die katten is op dieet. De voor de hand liggende gedachte is om ook hun voerbak van een chiplezer te voorzien. Ik kan redelijk met Arduinos en ESP8266 boards overweg, dus dacht ik hop: even een RFID leesmodule kopen en aan de slag.

Nou, dat valt tegen. Ja, een RFID module voor de arduino kost een paar euro, maar dat is niet de goeie (12.56 megaherz) terwijl de genoemde RFIDs op 125-135 kiloherz werken. Na lang zoeken vond ik er een in Australie, maar die kost meteen 40 dollar plus verzendkosten: dan kan ik net zo goed nog een Sureflap kattenluik kopen en de voerbak daarachter zetten.

Voor de goede orde: ik wil gebruik maken van de chip die al ge"implanteerd is en niet nog een extra halsband om de dieren doen. Dat zou met de goedkope RFID lezer wel kunnen, maar dat is dus niet de bedoeling...

Nu kwam ik bij de volgende lezer uit van 12.50 dollar:

Ik weet echter niet of je daarmee dan voldoet aan de FDX-A of FDX-B standaard.

Mijn vragen:

(1) kun je met de genoemde lezer de kattenchip lezen? (2) weet iemand een goede en goedkope(re) oplossing voor dit probleem?

Reply to
het varken uit breslau

Zoeken naar een "miauw" luikje? (als ze nog in de handel zijn).

Reply to
Sjouke Burry

?cPath=144_153

Geen antwoord op (1) maar als je geen haast hebt dan is AliExpress goedkoop genoeg om het uit te proberen. Zoek op "rfid uart" of "rfid arduino rdm6300" en je vindt er voor minder dan anderhalve euro. Succes!

--
_____________________________________
Johan van Oostrum

Heb twee RDM6300 besteld, en bovendien iets dat aangaf RDX-B te kunnen lezen. Als dat is gearriveerd kunnen we weer lekker hobbyen...

Reply to
het varken uit Stettin

Het voordeel van die Chinese spullen is dat het haast niks kost, en dan ook nog eens gratis verzonden wordt.

Als de leverancier een beetje snel is dan is het er tegenwoordig in ruim een week.

Ik ben ook erg gecharmeerd van onze Chineese vrienden. Alleen de documentatie laat wel eens te wensen over.

(En de automatische vertalingen op hun websites zijn een doorlopende bron van plezier)

Reply to
het varken uit breslau

Ja je moet er altijd van uitgaan dat er geen doc bij zit. Echter ik bestelde een keer een ander printje waar ook geen doc bij zat en toen ik een bericht naar de verkoper stuurde kreeg ik meteen een zip met allerlei PDF's (schema, printlayout, datasheet van de chip). Dus als je het niet kunt vinden kun je dat ook altijd proberen.

Ja best wel irritant eigenlijk, je moet steeds weer raden wat ze nou bedoelen of hem op engels zetten.

[...]

Daar kun je ook een spelletje van maken natuurlijk. ;-)

Wat was de Engelse versie van deze? (En de Engelse versie is waarschijnlijk al uit het Chinees vertaald door een Chinees).

Soldeerloos Broodbord Met 400 Stropdas (Wit)

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

He who fights and runs away lives to fight another day.
Reply to
Stef
  • Stef:

Ik zou bij aliexpress shoppen, daar is 'ie goedkoper ;)

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

Breadboard met 400 verbindinkjes?

Reply to
het varken uit breslau

On 2018-10-01 Martijn van Buul wrote in nl.hobby.elektronica:

Inderdaad, duur dat DX!

Ook de versie met "65 x springen draden Set" er bij is daar duurder.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

And miles to go before I sleep.
		-- Robert Frost
Reply to
Stef

Zo ongeveer ja, dit was de Engelse versie:

Solderless Breadboard with 400 Tie-Point (White)

Ook al niet geheel correct, maar wel een stuk begrijpelijker.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

A journey of a thousand miles starts under one's feet.
		-- Lao Tsu
Reply to
Stef